Головний етап аудиту полягає в контролі оцінки основних засобів, встановленні іх належності, перевірці достовірності облікових записів за основними засобами і залишків за ними у балансі, перевірці правильності нарахування зносу основних засобів і визначенні витрат на їх ремонт. Для аудитора важливе значення має встановлення власника основних засобів суб'єкта господарювання, оскільки від цього залежить, чи відображаються вони в балансі чи на позабалансових рахунках. Для вирішення завдань аудиту на основному етапі перевірки основних засобів аудитор здійснює:
♦ контроль дотримання чинного законодавства за операціями з основними засобами;
♦ перевірку правильності перенесення початкових залишків за основними засобами;
♦ перевірку правильності документального оформлення оприбуткування і ліквідації основних засобів;
♦ контроль зіставлення даних аналітичного, синтетичного обліку. Головної книги і Балансу;
♦ перевірку правильності списання недоамортизованої частини основних засобів при їх ліквідації;
♦ контроль правильності індексації, переоцінки основних засобів;
♦ перевірку правильності кореспонденції рахунків за операціями з основними засобами у відповідності з Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від ЗО листопада 1999 р. №291;
♦ контроль розрахунку амортизаційних відрахувань (зносу) за основними засобами;
♦ перевірку оцінки фінансових результатів від реалізації основних засобів фізичним або юридичним особам;
♦ контроль відображення в обліку результатів надзвичайних подій, пов'язаних з основними засобами (пожежа, повінь, розкрадання та ін.);
♦ перевірку операцій з орендованими і переданими в оренду основними засобами;
♦ встановлення джерел фінансування придбання (створення) основних засобів;
♦ встановлення ефективності використання основних засобів. Дотримуючись вимог П(с)БО 7, аудитору слід упевнитися, що в примітках до фінансової звітності підприємство розкрило таку інформацію:
♦ вартість (первісна або переоцінена), за якою основні засоби відображені в Балансі;
♦ методи нарахування амортизації і строки корисного використання;
♦ наявність і рух основних засобів у звітному періоді за видами надходження, вибуття основних засобів. їх переоцінка. сума нарахованої амортизації, внутрішнє пересування та ін.;
♦ вартість основних засобів, за якими здійснюють обмеження володіння, користування;
♦ вартість переданих під заставу основних засобів;
♦ сума капітальних вкладень на придбання і будівництво основних засобів за звітний рік;
♦ сума укладених угод на придбання в майбутньому основних засобів;
♦ залишкова вартість основних засобів, які тимчасово не використовуються, і вилучених з експлуатації для продажу;
♦ первісна (переоцінена) вартість повністю амортизованих основних засобів, які й далі використовуються.
Усі результати здійснених аудиторських процедур повинні знайти відображення в робочих документах аудитора. Розглянемо ці питання конкретніше.
Необхідно встановити відповідність залишків за синтетичними рахунками 10, 11, 12, 13, 15, відображеними у Головній книзі, аналогічним даним аналітичного обліку і бухгалтерського балансу. Вони повинні збігатися за всіма позиціями: сальдо на початок місяця, обороти за місяць, сальдо на кінець місяця. При встановленні розходжень необхідно виявити причини і рекомендувати підприємству провести інвентаризацію: основних засобів; обладнання, яке потребує монтажу; капітальних вкладень; зобов'язань за укладеними договорами оренди.
У ході перевірки встановлюють забезпеченість клієнта основними засобами, розміщення окремих об'єктів за підрозділами, дотримання чинного порядку їх обліку.
Також необхідно перевірити:
♦ правильність організації аналітичного обліку;
♦ наявність інвентарних номерів;
♦ технічну документацію;
♦ документацію, що підтверджує право власності на об'єкти.
Перевірку права власності на необоротні активи проводять за обраним методом (суцільно або вибірково), результати оформлюють у робочому документі.
Зразок
Аудиторська фірма_________________________________________
Підприємство_____________________________________________
Період перевірки__________________________________________
Термін перевірки __________________________________________
РЕЗУЛЬТАТИ ПЕРЕВІРКИ НАЯВНОСТІ ДОКУМЕНТІВ НА ПРАВО ВЛАСНОСТІ НА ОБ'ЄКТИ НЕОБОРОТНИХ АКТИВІВ
з/о | Назваоб'єкта | Шифр | Власність під-ва | Орендований | Документ, що підтверджує право власності чи оренди | Примітки | |||
фінансова оренда | оперативна оренда | найменування | № | дата | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1. | |||||||||
2. | |||||||||
3. | |||||||||
і т. ін. |
Виконав ______________Перевірив ___________Ознайомився_______________
У ході перевірки необхідно встановити правильність віднесення основних засобів до відповідних груп.
Фактична перевірка
Перевірка відповідності даних синтетичного й аналітичного обліку
Перевірка правильності відображення в обліку операцій, пов'язаних із рухом основних засобів
Перевірка оцінки основних засобів
Аудит надходження обладнанні, яке потребує монтажу
Аудит списання основних засобів
Аудит оренди
Аудит витрат на ремонт
Аудит амортизаційних відрахувань