Практична психологія - Дуткевич Т.В. - 5. Обов'язки і права практичного психолога

Виходячи з аналізу типових задач діяльності фахівця з психології, визначається система вмінь, необхідних йому для вирішення типових задач.

Психолог повинен володіти такими вміннями:

а) дослідницькі (гностичні) вміння:

o визначати психологічну проблему в умовах конкретної ситуації, розробляти шляхи подолання проблеми через постановку низки завдань;

o поєднувати теоретичний аналіз проблем з їх оптимальним вирішенням;

o знаходити найбільш ефективні засоби вирішення психологічної задачі;

o з'ясовувати причинно-наслідкові зв'язки і заходи по оптимі-зації власної професійної діяльності;

г) інтерактивно-комунікативні вміння:

- оволодівати інноваційним стилем професійної діяльності та гуманним ставленням до людини;

- впливати на роботу персоналу з метою досягнення бажаного результату праці і задоволення його потреб;

- реагувати на всі складнощі життя колективу, виділяти і розвивати позитивні складові;

- встановлювати емпатичні зв'язки з клієнтом;

д) діагностичні вміння:

o методично правильно проводити анкетування, тестування, заходи психокорекції та інших впливів на людину;

o використовувати психологічний інструментарій, адекватний задачі і особливостям праці персоналу;

o інтерпретувати результати психодіагностики, виявляти властивості особистості і можливості її продуктивної діяльності;

е) дидактичні вміння:

- продуктивно навчати, забезпечувати розвиток і корекцію діяльності особистості та колективу;

- здійснювати вибір і реалізацію продуктивних моделей, алгоритму і технології діяльності;

- організувати соціально-психологічну роботу і особисто брати участь у проведенні адекватних заходів;

є) проектувальні вміння:

o формувати позитивну "Я-концепцію" у клієнта, самоаналіз і адаптацію до нових реальних умов;

o здійснювати первинну профілактику алкоголізму, наркоманії та інших шкідливих звичок людини;

o проводити психологічну експертизу і корекцію асоціальної поведінки, психологічну реабілітацію людини;

o консультувати керівників і працівників установ з питань використання психології з метою ефективної організації виробничої діяльності.

5. Обов'язки і права практичного психолога

Психолог у будь-якій сфері соціальної практики виконує специфічні функції, що породжує разом з тим особливе співвідношення його прав і обов'язків порівняно з іншими працівниками цієї ж сфери.

Для практичного психолога характерним є пріоритет обов'язків над правами.

Чимало прав практичного психолога тісно пов'язані з обов'язками, випливають з них і без них реалізовуватись не можуть.

Наприклад, шкільний психолог, зокрема, зобов'язаний (має право):

o активно захищати інтереси дитини, людини, якщо вони порушуються особами, відповідальними за навчання і виховання, створення необхідних умов життєдіяльності;

o приймати самостійні рішення в межах своєї компетенції;

o втручатися в методи навчання, виховання, якщо вони не сприяють розвитку дитини;

o вимагати від осіб, які мають відповідні повноваження, всілякого сприяння розвитку дитини і своєчасного прийняття позитивних рішень, що стосуються долі клієнта;

o особисто брати участь у проведенні медико-психологічних, судово-психологічних експертиз і досліджень дітей, а також осіб, які пов'язані з їх вихованням і навчанням.

Свої обов'язки психолог реалізує в межах напрямків його професійної діяльності (Див. Положення про психологічну службу в системі освіти - Додаток Е).

Права практичного психолога можуть бути захищені юридично, соціально і морально.

Юридичний захист передбачає дотримання існуючих законів, інших законодавчих документів (частково розглянутих у темі), відповідно до яких психолог вибудовує свою професійну діяльність і стосунки з іншими особами.

Соціальний захист прав практичного психолога забезпечується організаціями, діяльність яких стосується сфери діяльності, в якій працює психолог. Також це можуть бути і асоціації та товариства психологів, практичних психологів, ЗМІ.

Моральний захист діяльності практичного психолога полягає у підтримці громадською думкою.

Тема 6. ОСОБИСТІСТЬ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
1. Критерії професійної придатності практичного психолога
2. Модель особистості практичного психолога
3. Вміння спілкуватися з клієнтом - стрижнева спеціальна здібність практикуючого психолога
4. Етичний кодекс практичного психолога
5. Формування особистості практикуючого психолога у ВНЗ
Тема 7. ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ МАЛОГО БІЗНЕСУ
1. Специфіка змісту діяльності, завдань та функцій психологічної служби на підприємстві
2. Характеристика досвіду роботи психологічної служби підприємства
3. Психологічна служба організацій малого бізнесу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru