Якщо філософія вивчає загальний духовний процес формування людини, освіту як культурно-історичне явище, психологія — влив освіти на формування особистості, залежність ефективності освіти від розвитку психіки осіб, що навчаються, соціальна психологія — по- ведінку в структурі організаційно опосередкованих норм, цінностей і цілей, а педагогіка — процес і результат оволодіння системою знань, формування світогляду і етичних якостей, то соціологія досліджує, як завдяки освіті людина включається в соціальні групи, займає певні позиції в соціальній структурі суспільства, освоює і виконує соціальні ролі.
Соціологія освіти відноситься до другого рівня системи соціологічних знань, це спеціальна соціологічна теорія, яка:
забезпечує інтеграцію соціально-гуманітарних наук, що вивчають освіту, взаємозв'язок з іншими спеціальними соціологічними теоріями;
вивчає не тільки інститути і організації сфери освіти, але і конкретний механізм їхнього функціонування і способи регулювання.
Об'єктом соціології освіти виступає соціальне середовище, де розгортається функціонування процесів освіти, діють певні суб'єкти у формі різноманітних навчальних занять, з певною системою взаємин людей, з їхньою інституційною і не інституційною організацією.
Предмет соціології освіти — закономірності функціонування і розвитку освіти, її взаємодії і взаємовплив на розвиток суспільства, соціальних спільнот, різних шарів і груп, їхніх відносин між собою в процесі життєдіяльності.
Освіта розглядається як соціальний феномен у сукупності всіх його соціальних характеристик:
вид соціальних відносин;
соціальний інститут;
соціальна організація;
соціальний процес;
соціальна система.
Як відкрита соціальна система, освіта пов'язана з іншими соціальними системами. Процес освіти взаємодіє з іншими соціальними процесами. В такому розумінні освіта виступає як один з фільтрів трудової кар'єри.
Соціологія освіти як динамічна спеціальна соціологічна теорія виконує наступні функції:
соціалізаційну — дослідження місця і ролі освіти в освоєнні і накопиченні індивідом соціального досвіду, освоєння суспільних норм, традицій і стереотипів поведінки;
теоретичну — розширення, приріст і збагачення соціологічних знань про освіту як соціальне явище;
прогностичну — розробка соціальних прогнозів про передбачувані тенденції процесу і можливі результати навчально-виховних проектів;
описову — систематизація і опис дослідницького матеріалу про освіту в аналітичних записках, звітах, статтях, книгах;
інформаційну — збір, систематизація і накопичення соціологічної інформації про хід процесу освіти, стан справ в окремих його напрямах, ефективність тих або інших методик і прийомів;
ідеологічну — формування соціологічних поглядів і ідей; вивчення того, як вони входять в цілісну систему пояснення суспільства;
перетворюючу — розробка (на основі соціологічних вимірів впливу на соціальні відносини методів дії результативних технологій навчання і виховання) системи соціального управління освітою.
Які методологічні підходи до дослідження освіти розроблені в соціології освіти?
Погляди на освіту в теоретичних концепціях представників соціологічного знання дозволили накопичити чималий матеріал з історії соціології освіти.
Огюст Конт (1798—1857), наприклад, підкреслював необхідність навчання позитивному мисленню промислової еліти і пролетарів в новому індустріальному суспільстві. Він вважав, шо система освіти — важливий соціальний механізм розповсюдження, передачі трансформації знань від покоління до покоління
Лестер Уорд (1841—1913) з розвитком освіти зв'язував успіх реформ, направлених на досягнення соціальної рівності. Він доводив, що освіта сприяє формуванню "колективного розуму" суспільства, спрямовувала хід суспільного розвитку.
Джон Дьюї(1859-1952) відмічав, шо завдання освіти — навчання людей методам пізнання і перетворення світу. Школи майбутнього, на думку Дьюї, повинні бути органічно злиті з соціально- економічними потребами суспільства, диференційовані за класовими ознаками (для народу і для правлячої еліти).
Еміль Дюркгейм (1858-1917) поклав початок самостійної розробки соціології освіти. Він вважав, що виховання і освіта можуть бути досліджені як соціальні факти, тобто вони є предметом науки соціології і для їхнього дослідження необхідно використовувати соціологічні методи.
Він відмічав, шо освіта і виховання нерозривно пов'язані з соціалізацією індивідів, виступають її засобами.
Щоб приборкати природний егоїзм, необхідно в процесі виховання і освіти привчати людину підкорятися дисципліні, яка повинна мати характер влади, але одночасно бути обов'язком, як необхідним, так і усвідомленим. Дисципліну не потрібно абсолютизувати як єдину ціль соціалізації. Суспільства повинні сприяти становленню особистості. Сприяння розквіту особистості, формування в індивіді відчуття незалежності, здібності до рефлексії і вибору все більшою мірою визначає спрямованість освіти, виховання, соціалізації.
Виділення соціології освіти в спеціальну область відбулося завдяки ідеям Макса Вебера (1864—1920). Він обґрунтував, що соціальна дія повинна відповідати двом вимогам: бути, по-перше, суб'єктивно орієнтованою і, по-друге, бути орієнтованою на інших. Реалізація обох вимог безпосередньо пов'язана з рівнем розвитку свідомості, умінням грамотно і науково обґрунтовано мислити і діяти.
Завдяки освіті наука проникає у виробництво, управління, в побут людей, що свідчить про універсальну раціоналізацію суспільства. Корисність освіти для практичного і особистого життя, на думку Вебера, полягає: в розробці "техніки оволодіння життям" — як зовнішніми речами, так і вчинками людей; в розробці методів мислення "робочих інструментів" і виробленню навичок поводження з ними; в виробленні ясності співвідношення цілей і засобів соціальних дій; в розумінні і уточненні "кінцевого значення власної діяльності". Карл Мангейм (1893—1947) підкреслював, що освіта — це спосіб впливу на людську поведінку, засіб соціального контролю. Він послідовно виступав проти ідеологізації науки, освіти. Однією з найважливіших соціальних функцій освіти він вважав формування особливої соціальної групи — творчої інтелігенції, з якою пов'язу- вав надії на подальшу демократизацію всіх сфер суспільства, у тому числі і освіти.
Толкотт Парсонс (1902—1979) розробив ідеї про соціалізаційні функції інституту освіти, про необхідність системного підходу до навчальних установ і їхніх елементів.
В сучасні західній соціології розроблені продуктивні методологічні підходи до дослідження освіти:
функціоналізм розглядає проблему нерівності можливостей в доступі до отримання знань;
ураховує індивідуальні здібності учнів і відмінності між школами і однотипними навчальними закладами, засновані на об'ємі знань; не ураховує чинників і внутрішніх процесів, що впливають на мобільність молодого покоління (Девіс, Мур, Коулман, Блау, Данкен, Хоппер);
теорія конфлікту фокусує увагу на суперечностях інтересів різних елементів надбудови суспільства; використовує концепти марксистів —- класові суперечності на основі економіки; аналізує суперечності, засновані на неекономічних соціальних інститутах — культурі, політиці, релігії тощо (Боулз, Пуланцас, Гінтіс, Коллінз, Ароновіц, Жирокс, Альтюссер, Аніон, Віліс, Шор, Фрайер);
структуралізм вважає, що код знання виступає основоположним принципом, який формує відмінності в світоглядах, соціальній ідентифікації і різновиді знань. Інституції освіти розглядаються структуралістами як організації, які кодують культуру, а ці коди відтворюють соціальні категорії (Бурд' є, Бернстайн. Хіф, Казден, Хімс);
нова соціологія освіти пропонує принцип критичного осмислення наукового знання. Соціологія знання, на їх думку, — це наукова орієнтація, яка виявляє більш загальний науковий і культурний напрям. Освіта — це не тільки маскування ідеології групових інтересів у вигляді об'єктивного знання або учбового плану, це також відтворювання соціальних зразків нерівності, що виявляються у відмінностях індивідуальної успішності в школі (Мангейм, Горбут, Карабел, Халсі, Браун, Векслер, Шарп, Жирокс);.
критична соціологія (М.Янг та інші) доводить, що освіта особистості — це складний соціокультурний процес, який не обмежується системою формальної освіти. Серед тенденцій сучасної освіти відмічаються:
комерціалізація;
акцент в контексті безперервної освіти на знаннях, необхідних базовій професії, і на навчанні, наближеному до життя, всі форми якого беруться інституціями формальної освіти ззовні.
В західній соціології в залежності від соціально-економічних проблем акцентувалися наступні проблеми освіти:
в 1950—60-і роки — вивчення шкіл, класів, неформальних груп, морально-психологічного клімату (Гордон, Гетцельс, Колеман);
у 1970-і роки — проблеми доступності освіти, взаємин учнів і педагогів (Будон, Кумбс, Смелзер);
з 1980-их років — безперервна освіта, ефективність перепідготовки і підвищення кваліфікації (Турен, Бурдье, Коулмен, Саймон, Флауд, Хоманс).
У вітчизняній соціології освіти в XX ст. успішно проводилися внутрішньоінституційні дослідження (соціальна структура і функції, статус педагогічних працівників). Наприклад, Ф. Р.Філіппов досліджував соціальні функції освіти, М. П. Лукашевич — освіту як соціальний інститут, В. С. Бакіров — самореалізацію і ціннісні орієнтації особистості.
Зовнішньоінституційні дослідження (зв'язок з наукою, культурою, політикою) теж були предметом дослідження вітчизняних соціологів. Н.А.Аітов вивчав освіту як чинник формування соціальної структури, В. 1. Астахова — соціальні проблеми вищої освіти, В. Я. Нечаев — освіту як соціокультурний процес, О.О.Якуба — взаємодію соціальних інститутів вищої школи і виробництва. Суттєвий внесок у сучасну соціологію освіти вносять також такі українські соціологи, як Л. М. Герасіна, О. І. Навроцький, Є.А. Подольська, Л.Г.Сокурянська, Ю. О. Чернецький та інші.
Які функції виконує сім'я як соціальна група?
Які критерії успішності шлюбу? Від чого залежить репродуктивна поведінка особистості?
Які функції виконує релігія в суспільстві?
7.ОСОБИСТІСТЬ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ ЗВ'ЯЗКІВ
У чому полягає сутність влади?
Які існують основні форми та виміри влади?
Якою є структура влади?
Які механізми соціального контролю існують у суспільстві?
Що таке конформізм? Чим він викликаний у суспільстві?