Влада необхідна тому, хто видає які-небудь норми (юридичні закони, правила поведінки і т.п.) і стежить за їхнім виконанням, застосовує ефективну систему санкцій, під якими розуміють не тільки покарання, але і винагороду. Влада виступає як збірне, узагальнююче поняття, що охоплює і скріплює між собою два найважливіші елементи соціального контролю — норми і санкції.
Соціальний контроль — це особливий механізм соціальної регуляції поведінки і підтримки громадського порядку. Він включає три головні елементи — норми, санкції і владу.
Щоб поведінка людей відповідала соціальним очікуванням, в суспільстві створюються (формуються) певні стандарти поведінки — соціальні норми.
Соціальні норми — розпорядження про те, як треба правильно поводитися в суспільстві, це соціально схвалювані або/і законодавчо закріплені правила, зразки, стандарти, що регулюють поведінку людей. Норми можна розділити на два основні види:
Правові норми — це норми, формально закріплені в різного роду законодавчих актах, наприклад, Конституції, Кримінальному кодексі, Правилах дорожнього руху і ін. Порушення правових норм передбачає юридичні, адміністративні і інші види покарання.
Норми моралі — це неформальні норми, що функціонують у вигляді громадської думки. Головним інструментом в системі норм моралі є суспільний осуд (засудження) або суспільне схвалення.
Соціальні норми (табу, звички, традиції, звичаї, тощо) виконують в суспільстві вельми важливі функції:
—регулюють загальний хід процесу соціалізації;
— інтегрують індивідів в групи, а групи — в соціум;
— контролюють поведінку, шо відхиляється від норми;
служать зразками, еталонами поведінки.
Отже, норми виявляють себе і як стандарти поведінки (обов'язки, правила), і як очікування поведінки (реакція інших людей). Щоб люди завжди поводилися відповідно до існуючих в суспільстві норм, необхідно:
по-перше, навчати людей відповідній поведінці, тобто прищеплювати певні стандарти соціальної поведінки вже в ранньому дитинстві. В період першої соціалізації в сім'ї і дошкільних установах дитина одержує перші уявлення про те, як необхідно поводитися в тих або інших ситуаціях. В ході подальшої соціалізації індивід засвоює різні соціальні ролі, вчиться розрізняти, в якому соціальному середовищі яка поведінка є схвальною. Він визначає своє ставлення до тих або інших соціальних очікувань і норм поведінки або, напроти, порушує їх.
по-друге, здійснювати контроль за дотриманням норм за допомогою громадської думки, ЗМІ, органів внутрішніх справ, судів і т.д. Суспільство не тільки створює механізми соціального контролю, але і наперед визначає базову типологію соціальних ролей і стежить за їхнім належним дотриманням. За якісне виконання своєї ролі індивід удостоюється винагороди, за порушення — покарання.
Сама соціальна структура, соціальні відносини і знеособлені соціальні статуси наказують конкретним індивідам, що їх займають, певні стандарти соціальної поведінки (наприклад, вчорашній курсант, який сьогодні став офіцером, повинен грати роль суворого командира).
Методи контролю вельми різноманітні, і їхнє застосування варіюється залежно від конкретних умов і поставлених цілей. Те, що в одних ситуаціях розцінюється як вияв боязкості і карається презирством, в інших (наприклад, за військового часу) — може прирівнюватися до зради і каратися публічним розстрілом.
Санкції— засоби заохочення і покарання, шо стимулюють людей дотримуватися соціальних норм. Соціальні санкції — це розгалужена система винагород за виконання норм, тобто за конформізм (згода з ними), і покарань за відхилення від них, тобто за девіантність.
Конформізм — це пристосовницьке, пасивне ухвалення існуючого порядку, пануючих думок, відсутність власної позиції, безпринципне і некритичне слідування будь-якому зразку, шо володіє щонайбільшою силою тиску (думці більшості, визнаному авторитету, традиціям і т.п.); податливість особистості реальному або уявному тиску групи.
Конформізм представляє собою зовнішню угоду із загальноприйнятим порядком, оскільки внутрішньо індивід може залишатися не згідним з ним. Конформізм є ціллю соціального контролю, але не ціллю соціалізації, яка передбачає внутрішню згоду "прийняття" загальноприйнятих норм.
Які існують теорії лідерства?
Які існують основні стилі управління? Які якості повинен мати лідер?
Як лідер може сприяти ефективній командній діяльності?
Які соціологічні категорії охоплюють сутність діяльності людини?
Які основні характеристики соціальної дії?
Що таке "соціальна група"? Які існують форми міжособистісних стосунків?
У чому полягає сутність мотивації?
Які існують концепції соціального конфлікту?
Які причини і типи конфліктних відносин? Яким є механізм розв'язування соціального конфлікту?