Національний банк України може видати розпорядження, за яким до відома окремого банку доводиться зміст заходу впливу, що застосовується за виявлені порушення чи недоліки в діяльності банку, і яке є обов'язковим для виконання, зокрема такі.
1. Розпорядження про зупинення виплати дивідендів чи розподілу капіталу в будь-якій іншій формі.
2. Встановлення для банку підвищених економічних нормативів.
3. Підвищення резервів на покриття можливих збитків за кредитами та іншими активами.
4. Обмеження, зупинення чи призупинення проведення окремих видів здійснюваних банком операцій з високим рівнем ризику.
5. Заборона надання бланкових кредитів. Окрім того, НБУ здійснює такі дії.
o Накладання штрафів.
o Заборона власнику істотної участі в банку використовувати право голосу придбаних акцій (паїв).
o Відсторонення посадової особи банку від посади.
o Реорганізація банківської установи.
Згідно із ст. 26 Закону України "Про банки і банківську діяльність" реорганізація банку здійснюється добровільно або примусово за рішенням Національного банку України. Реорганізація може здійснюватися шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення.
Злиття означає припинення діяльності двох чи кількох банків як юридичних осіб та передавання належного їм майна, коштів, прав та обов'язків до банку-правонаступника, який створюється в результаті злиття.
Приєднання означає припинення діяльності одного банку як юридичної особи та передавання належного йому майна, коштів, прав та обов'язків іншому банку.
Поділ означає припинення діяльності одного банку як юридичної особи та передавання належного йому майна, коштів, прав та обов'язків у відповідних частинах банкам, які створюються внаслідок реорганізації цього банку шляхом поділу.
Виділення означає перетворення банку як юридичної особи та передавання певної частини належного йому майна, коштів, прав та обов'язків банку, який створюється внаслідок реорганізації.
Перетворення передбачає зміну організаційно-правової форми товариства.
Національний банк України має право прийняти рішення про примусову реорганізацію банку в разі істотної загрози платоспроможності банку, тобто коли банк за рівнем достатності капіталу віднесений до значно недокапіталізованих або критично недокапіталізованих банків та має загальну рейтингову оцінку "4" або "5" за системою CAMELS.
o Фінансове оздоровлення банків.
Фінансове оздоровлення банків - це система заходів банку, спрямованих на покращення його фінансового стану, структури активів, дохідності та рентабельності, достатності капіталу, а також на усунення порушень, що призвели до скрутного фінансового стану банку.
Комісія Національного банку України приймає рішення про потребу скликання Спостережної ради, Правління для прийняття програми фінансового оздоровлення для тих банків, які:
- отримали за результатами інспектування загальну рейтингову оцінку "4" за системою CAMELS;
- є недокапіталізованими чи значно недокапіталізованими та отримали за результатами інспектування загальну рейтингову оцінку "З".
o Призначення тимчасової адміністрації. Тимчасова адміністрація - це спеціальний орган для
тимчасового управління банком, створений з метою забезпечення схоронності капіталу банку й активів та детальної оцінки фінансового стану банку і вжиття відповідних заходів щодо приведення його діяльності у відповідність до вимог банківського законодавства, відновлення його платоспроможності і ліквідності, усунення виявлених порушень, причин та умов, що призвели до погіршення фінансового стану, а також для застосування інших заходів, спрямованих на стабілізацію діяльності банку.
Національний банк України зобов'язаний призначити тимчасову адміністрацію в разі суттєвої загрози платоспроможності банку. Під істотною загрозою платоспроможності банку слід розуміти таке: банк не усунув виявлені порушення або недоліки у своїй діяльності в строки, визначені Національним банком України у письмовому застереженні або встановлені за прийнятою банком програмою фінансового оздоровлення чи письмовою угодою з Національним банком України, і має загальну рейтингову оцінку "4" або "5" за системою CAMELS; не виконано вимоги Національного банку України щодо звільнення з посади керівників виконавчих органів, головного бухгалтера банку відповідно до ст. 60 Закону України "Про Національний банк України" та частини третьої ст. 73 Закону "Про банки і банківську діяльність"; наявна конфліктна або некерована ситуація в керівництві банку (конфлікт інтересів ради банку та правління банку тощо), що загрожує фінансовому стану банку; подання недостовірної інформації і звітності внаслідок відсутності контролю з боку банку за визначенням фактичної частки прямої і непрямої участі найбільших акціонерів у статутному капіталі банку, неподання документів на письмову вимогу уповноважених працівників НБУ; приховування рахунків, документів, активів.
o "Ліквідація банку.
Відповідно до ст. 87 Закону України "Про банки і банківську діяльність" банк може бути ліквідований з ініціативи власників (акціонерів) або Національного банку України в судовому порядку на основі обґрунтованого висновку Національного банку України щодо доцільності ліквідації банку чи рішення про відкликання банківської ліцензії та призначення ліквідатора.
Національний банк може відкликати банківську ліцензію та ініціювати процедуру ліквідації банку виключно в таких випадках:
- якщо було виявлено, що документи, надані для отримання банківської ліцензії, містять недостовірну інформацію (зокрема те, що статутний капітал банку на час його державної реєстрації сформований з непідтверджених джерел, і внаслідок цього було фальсифіковано прогнозні показники діяльності банку, надані Національному банку України для отримання банківської ліцензії);
- якщо банк не виконав жодної банківської операції протягом року з дня отримання банківської ліцензії;
- порушення вимог Закону "Про банки і банківську діяльність" або нормативно-правових актів Національного банку України, що спричинило значну втрату активів або доходів і настання неплатоспроможності банку;
- наявності висновку тимчасового адміністратора про неможливість приведення діяльності банку в правову відповідність до вимог Закону "Про банки і банківську діяльність" та нормативно-правових актів Національного банку України;
- недоцільності виконання плану тимчасової адміністрації щодо реорганізації банку.
Навчальний тренінг
Частина VIII. МАРКЕТИНГ НА РИНКУ СТРАХУВАННЯ
Розділ 19.СТРАХОВИЙ РИНОК
19.1. Зміст та характерні риси страхового ринку
19.2. Структура та елементи інфраструктури страхового ринку
19.3. Тенденції розвитку страхового ринку України
Висновки
Навчальний тренінг
Розділ 20. МАРКЕТИНГ У СТРАХОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ