Особливості сучасного етапу розвитку туризму розкриває поняття "масовий туризм", відображаючи процесі демократизації і розширення туристичного руху, особливо в країнах За ходу, де більше половини населення є споживачами туристичних товарі: і послуг. Поняття "масовий туризм" запроваджене і вживається як альтернатива аристократичному туризму XIX ст., окремим дорогим видам туризму, орієнтованим на обрану публіку, і туризму в країнах, що розвиваються, де його розвиток обмежений через низький рівень життя населення.
Масовий туризм варто відрізняти від популярного. Останній є туристичною діяльністю, що набула широкого визнання в суспільстві завдяки своїй привабливості й доступності. Означення "масовий" у складі термін характеризує кількісний бік поняття, а слово "популярний" — якісний
На відміну від масового елітарний туризм розрахований на заможних клієнтів. Для цієї категорії споживачів ціни не мають особливого значення, але вони висувають підвищені вимоги до якості пропонованих товарі і послуг. Елітарний туризм відіграє важливу роль у розвитку туристичного бізнесу загалом, надаючи йому імпульсу розвитку. Він сприяє впровадженню і поширенню нових, вищих стандартів обслуговування і, я наслідок, поліпшенню якості життя людей.
Стійкий та екологічний туризм
Поняття "стійкий туризм" сформувалося порівняно недавно, разом із глобальною концепцією стійкого розвитку людства. Принципи стійкості у туризмі, сформульовані UNWTO i Всесвітньою Радою з подорожей і туризму, і передбачають невиснажливе використання природного ы культурного потенціалу на основі програмно-цільового підходу до розвитку туризму; перехід підприємств туризму на ресурсозберігаючі технології, скорочення виробничих відходів; залучення о населення до процесу прийняття рішень щодо розвитку туризму (, формі консультацій); партнерство у взаємовідносинах громадського та приватного секторів; сприяння туризму соціально-економічному розвитку окремих територій держав.
Багато туристичних компаній розробляють власні плани переходу на принципи стійкого розвитку, впроваджують системи екологічного менеджменту, застосовують екологічні технології.
Принципи стійкого розвитку в практиці туристичної діяльності поширюються під впливом споживчого попиту. За умов поінформованості населення про стан навколишнього середовища та екологізації свідомості людей екологічна ситуація стає одним із вирішальних критеріїв вибору місця 1 форми відпочинку. Ця тенденція виявляється в зростанні попиту на альтернативні види туризму, зокрема екологічний туризм.
В основу розвитку цього порівняно нового виду туризму покладено три основних принципи:
1) частина доходів, отриманих від обслуговування туристів, залишається на місцях і спрямовується на охорону природи;
2) змістом основного закону є дотримання природоохоронних вимог;
3)туристична поїздка відбувається з дослідницькими цілями.
Екологічний туризм охоплює найрізноманітніші потоки відвідувачів, які бажають на власні очі побачити рідкісні тварини чи рослини. Наприклад, у країнах Центральної Америки і на півдні Африки особливий інтерес становлять спостереження за хижаками. Нещодавно в Греції виявлено місця, де ростуть дикі орхідеї. Туристи у супроводі гіда можуть відвідати ці території, що охороняються державою, щоб помилуватися рослинами в природних умовах. Такого роду поїздки правомірно класифікувати як екологічні, а самих осіб, які беруть у них участь, вважати екотуристами.
Диверсифікація екотуристичної діяльності супроводжуються зближенням екологічного та інших видів туризму.
3ахоплення природою притаманне й учасникам масового туристичного руху. Купально-пляжний відпочинок, круїзи, ділові поїздки, часто поєднуються з відвідуванням національних чи природно-етнографічних парків.
Межі екологічного туризму втрачають свою чіткість, а його масштаби і соціально-економічне значення зростають.
Практично кожна країна має можливості для організації "зелених" подорожей. Сьогодні основні екотуристичні потоки спрямовані в США, Канаду, Австралію, Непал, Еквадор. Бразилію, Філіппіни. Кенію. ПАР. Екологічний туризм є однією з найбільш перспективних і динамічних форм туристичної діяльності.
Зі зростанням вимог до обсягу та якості туристичних послуг, з появою нових видів і форм туристичної діяльності змінюється і класифікація туризму.
Контрольні запитання і завдання
1. Дайте визначення понять "туризм" і "турист".
2. Які фактори впливають на розвиток туризму?
3. Розвиток туризму залежить від низки чинників" назвіть їх.
4. Назвіть ознаки, завдяки яким можна об'єднати туристів і екскурсантів у категорію відвідувачів.
5. Назвіть основні мотиви туризму,
6. Які формальності впливають на міжнародні туристичні потоки?
7. Якими особливостями характеризується міжнародний туризм?
8. Перелічіть форми міжнародного туризму.
9. Назвіть особливості внутрішнього туризму.
10. Подайте класифікації туризму.
11. Дайте класифікацію туризму за метою подорожі.
2.1. Початковий етап
2.2. Становлення туристичного бізнесу
2.3. Туризм як галузь індустрії
2.4. Монополізація туристичної індустрії
Контрольні запитання і завдання
Розділ 3. МІЖНАРОДНИЙ ТУРИЗМ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНЕ ЯВИЩЕ
3.1. Соціально-економічна роль туризму
3.2. Фактори розвитку міжнародного туризму
Політика і право