Організація та планування діяльності туристичних підприємств - Мальська М.П. - 5.6. Ситуаційний аналіз - SWOT -аналіз

Визначення маркетингової стратегії туристичного підприємства принципово залежить від конкретної ситуації, в якій воно знаходиться. Тому на першому етапі стратегічного маркетингового планування проводиться всесторонній аналіз текучої діяльності туристичного підприємства - ситуаційний аналіз.

Ситуаційний аналіз ґрунтується на результатах маркетингових досліджень. їх проведенням виявляються ринкові можливості підприємства.

Ринкові можливості - це ті напрямки діяльності, які відкриваються перед підприємством, виходячи із сукупності умов, в яких воно функціонує. При цьому в першу чергу враховуються зовнішні умови. В зовнішньому середовищі постійно протікають динамічні процеси змін, постійно щось зникає і появляється щось нове. Одна частина цих процесів відкриває сприятливі для фірми можливості. Інша, навпаки створює для неї додаткові труднощі і обмеження. Для успішної маркетингової діяльності фірмі необхідно вміти прогнозувати як труднощі в майбутньому, так і можливості, які з'являються. Тому маркетинг, досліджуючи зовнішнє середовище, концентрує увагу на з'ясуванні того, які загрози і можливості воно в собі ховає.

Але для того, щоб успішно справлятися із загрозами і дійсно використати можливості, зовсім замало тільки знати про них. Можна знати загрози, але не мати можливості їм протистояти, і тому зазнати поразки. Так само можна знати про нові можливості, які відкриваються перед фірмою, але не мати потенціалу для їх реалізації і не зуміти їх використати. Саме тому сильні і слабкі сторони внутрішнього середовища підприємства в такій же мірі, як загрози та можливості, вивчаються в процесі ситуаційного аналізу.

Після того як конкретний список можливостей і загроз, сильних і слабких сторін складений, необхідно встановити взаємозв'язки між ними. Це дозволить виділити маркетингові можливості туристичної фірми.

Під маркетинговими можливостями розуміємо привабливі напрямки маркетингових зусиль підприємства, на яких воно може досягти конкурентних переваг (рис 5.2).

Визначення конкурентних переваг

Конкурентні переваги - це ті матеріальні і нематеріальні активи, а також сфери діяльності, які стратегічно важливі для туристичного підприємства і дозволяють йому перемагати в конкурентній боротьбі.

Матеріальні (осяжні) активи - це фізичні і матеріальні ресурси підприємства (основні фонди, грошові засоби і т. д.).

Нематеріальні (неосяжні) активи - це, як правило, якісні характеристики підприємства - такі як престиж, імідж підприємства, кваліфікація персоналу і т.д.

Для визначення конкурентних переваг широко застосовується метод SWOT (абревіатура складена з перших букв англійських слів Strength, Weaknesses, Opportunities, Threats - сила, слабкість, можливості, загрози). Метод передбачає використання матриці, яка має наступний вигляд (рис 5.3).

Рис. 5.3. Матриця SWOT

Зліва виділяються два розділи (сильні сторони, слабкі сторони), в які вносяться виявлені на першому етапі аналізу сильні і слабкі сторони підприємства. У верхній частині матриці також виділено два розділи (можливості і загрози), в які вносяться всі виявлені можливості і загрози.

На перетині розділів утворюється чотири поля: поле "СІМ"(сила і можливості); поле "СІЗ"(сила і загрози); поле "СЛМ"(слабкість і можливості); поле "СЛЗ" (слабкість і загрози). На кожному з даних полів досліднику необхідно розглянути всі можливі комбінації і виділити ті, що повинні враховуватися передусім.

Найбільш сприятливі маркетингові можливості відкриває поле "СІМ", яке дозволяє використовувати сильні сторони підприємства для того, щоб отримати віддачу від можливостей, які звилися в зовнішньому середовищі. Поле "СЛМ" дозволяє за рахунок можливостей, які звилися на ринку, спробувати подолати наявні у підприємства слабкі сторони. Можливість використання сил підприємства для ліквідації загроз пропонує поле "СІЗ". І нарешті, надзвичайно непривабливе і навіть небезпечне поле "СЛЗ", для якого характерні слабкість позицій підприємства і загрози.

Використовуючи матрицю, слід враховувати, що можливості і загрози можуть переходити в свою протилежність. Так, невикористання можливостей може стати загрозою, якщо їх використає конкурент.

Визначаючи конкурентні переваги, важливо орієнтуватися на запити споживачів і переконатися в тому, що конкурентні переваги сприймаються клієнтами. Доволі типовою є ситуація, коли підприємство вважає, що має певні конкурентні переваги, а споживачі про них не знають.

Конкурентними перевагами в сфері туризму можуть бути:

1. Відоме ім'я;

2. Висока якість послуг;

3. Індивідуальний контакт з клієнтами;

4. Орієнтація на споживачів, його запити і побажання;

5. Стійка клієнтура;

6. Діюча реклама;

7. Сприятливі умови для продажу послуг;

8. Кваліфікація персоналу, його досвід;

9. Досвід роботи і т.д.

В результаті ситуаційного аналізу можна отримати відповіді на два стратегічні питання:

1. Який теперішній стан підприємства?

2. В якому напрямку підприємство розвивається, на що націлена його діяльність?

Відповівши на них, можна сформулювати ще одне питання: на що повинна бути націлена діяльність фірми в майбутньому?

Тема 6. Основні підходи до розробки стратегії підприємства
6.1. Види маркетингових стратегій
6.2. Стратегічні альтернативи, що базуються на методі "товар-ринок"
6.3. Стратегії за методом "Бостон консалтинг груп"
6.4. Стратегічна модель Портера
Тема 7. Методи оцінки ефективності використання вибраної стратегії
Тема 8. Товарна політика
8.1. Конкурентноздатність товару чи послуги
8.2. Життєвий цикл товару чи послуги та стратегії для кожного етапу
8.3. Асортиментна політика
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru