Дозвілля, яке організовують в закладах ресторанного господарства, класифікується за такими ознаками:
- видом активності (пасивне та активне дозвілля);
- періодичністю (щоденне, щотижневе, відпускне, святкове);
- тривалістю (короткочасне, довготривале, епізодичне);
- напрямами діяльності (творче, рекреаційне, культурне, спортивне, декоративно-прикладне, туристичне).
Для дітей доцільнішим буде активне дозвілля ( танці, ігри тощо), але й добре організоване пасивне (шоу-програми, вистави тощо) також залишить у них незабутнє враження.
Частіше організовують щотижневе (по вихідних днях) і святкове (день народження) дозвілля. Варіанти його організації зображені на рис. 3.54.
Тривалість святкування залежить передусім від віку дитини. Дошкільнятам довше двох годин важко перебувати на одному місці. Тому, якщо планувати програму на більший проміжок часу, слід передбачити зміну місця подій. Наприклад, після двогодинного святкування в кафе влаштовується катання на ковзанах. Тут усе залежить від фантазії організаторів та фінансових можливостей батьків. Доцільно запросити на таке святкування ведучого (аніматорів, клоунів). Бо, за невеликим винятком, більшість батьків протягом двох годин не зможуть утримувати увагу дітей. Доречним буде використання ведучим костюму казкового пеосонажу.
Рис. 3.54. Організація дозвілля дітей
Для дітей старше 12 років необхідно робити максимальну стилізацію під дорослу вечірку. В цей період свого життя вони дуже емоційно ставляться до свого віку і хочуть бути старшими. Тому доречним є святкування зі справжньою дискотекою, безалкогольними коктейлями, тостами-привітаннями.
Слід звернути увагу на підбір персоналу, який працює з дітьми, - вихователів, клоунів, фокусників та акторів, які зображають різних казкових персонажів. Чим кваліфікованішими і досвідченішими будуть ці співробітники, тим більше дітей відвідуватиме заклад. Успіхом користуються розіграні спектаклі, особливо якщо діти беруть в них безпосередню участь. Окрім того, можна організувати конкурси та ігри з призами, перегляд мультфільмів і дитячих кінофільмів у кінозалі. У деяких кафе відзначаються дитячі дні народження, а також дитячі свята.
Цікавим варіантом організації дитячого дозвілля у закладах ресторанного господарства є програма, запропонована компанією "Дім "Равлик". Програма будується за принципом майстерні, в якій з підручних матеріалів можна зробити все власними руками. Діти залучаються до роботи шляхом поєднання прикладної творчості та ведення діалогу між ведучими, який наповнений цікавими фактами та вигаданими історіями на задану тему. Тобто спочатку діти стають спостерігачами дивних розмов та чарівних перетворень в руках ведучих, а потім - активними учасниками творчого вигадування історій, вирішення того, як власними руками зробити те, що потребує розвиток історії. Гра відбувається у вигляді "театру на столі".
До майстерні може завітати дитина віком від двох до 15 років, і кожен знайде для себе щось цікаве. Малюкам допомагає створити диво своїми руками команда Равликів, а старші можуть відпустити свою фантазію і навіть стати дизайнерами власної роботи. Щодо батьків, то вони також можуть долучитися до творчості і разом з дітьми творити справжні шедеври. Протягом всієї програми Равлики не забувають дивувати своїх друзів, розповідаючи казки, загадуючи загадки або граючи в інтелектуальні ігри, при цьому не заважаючи процесу створення шедеврів.
Теми для гри в такій майстерні можуть бути різноманітними: "Господарство гномів", "Срібна підкова", "Морське царство", "Бджілки-трудівниці", "Муха-теплуха", "Лялька-Професор" "Діти на дорозі" та багато інших (додаток 30). Створити певну позитивну атмосферу під час такої гри допомагають пісні, які сприяють формуванню активної позиції у кожного учасника програми.
Таким чином, дитяче дозвілля в закладах ресторанного господарства організовується так, щоб дитина могла розвиватися, не забуваючи при цьому про харчування.
Особливу увагу слід приділяти святковим родинним програмам (табл. 3.10). Кожна программа родинного свята готується адресно. Для складання сценарію необхідно з'ясувати відповіді на деякі питання, після чого автори можуть надавати пропозиції, враховуючи інтереси іменинника, його гостей, місця проведення свята. Можна поринути у казку з Прекрасною принцесою і зустріти там Дракона, а потім чекати на допомогу Хороброго лицаря, або з героями казки Кицькін дім рятувати будиночок, або перехитрити Злу відьму, щоб врятувати Сплячу красуню, та багато іншого. А також завжди є можливість створити ще багато нових тем. Дуже важливо правильно побудувати послідовність ігор, щоб діти не втомилися і їм це не здалося одноманітним. Слід чергувати рухому фізичну гру з малюванням, наприклад, якогось замку або створенням метелика, а також з грою на увагу чи розгадуванням незвичного шифру.
Таблиця 3.10
ОСНОВНІ ПОЗИЦІЇ ПЛАНУВАННЯ ШОУ-ПРОГРАМИ
№ з/п | Елементи плану шоу-програми |
1. | Розважальна шоу-програма |
1.1. | Ведучі, шоумени, танцмейстери |
1.2. | Артисти оригінального жанру: ілюзіоністи, вогняні шоу, кристал-баланс, акробатичні номери, факіри, хула-хуп (маніпуляції з обручами), театр на ходулях тощо |
1.3. | Танцювальні колективи: бальні танці, театри бального танцю, театри латиноамериканських танців, шоу-балети тощо |
1.4. | Музичні ансамблі, оркестри, солісти: симфонічний оркестр, камерний оркестр, оркестр народних інструментів, естрадно-симфонічний оркестр, духовий оркестр, духовий ансамбль, струнний квартет, ударний ансамбль, ансамбль барабанщиць, ансамбль фламенко, оперні вокалісти, солісти-інструменталісти, професійні співаки, рок-групи, джаз-групи, поп-групи, зірки естради, аніматори, клоуни, кабукі тощо |
2. | Декорування |
2.1. | Театральні декорації та костюми: великі та малі бутафорні елементи, театральні костюми |
Закінчення табл. 3.10
№ з/п | Елементи плану шоу-програми |
2.2. | Льодові композиції: логотип компанії, скульптури тощо |
2.3. | Послуги флориста (декорування живими квітами): малі та великі форми декораційних елементів, напільна композиція тощо |
2.4. | Інші види декорування: оформлення повітряними кульками, баннерами, прапорцями, гірляндами |
3. | Оренда обладнання |
3.1. | Презентаційно-конференційне обладнання: проектор, екран, звукова система, ноутбук тощо |
3.2. | Обладнання для концертів, програм: комплект звуку та світла, сценічні конструкції |
4. | Спецефекти |
4.1. | Піротехнічні ефекти: феєрверки, вогняні фонтани, інші піротехнічні спецефекти |
4.2. | Світлові спецефекти: лазерне шоу |
4.3. | Інші спецефекти: генератор піни, вибух конфетті, "суперкуля" |
5. | Інші послуги |
5.1. | Виготовлення поліграфічної продукції: запрошення, буклети, брошури |
5.2. | Фото- та відеороботи: фотозйомка, відеозйомка, пряма трансляція, відеозйомка на екран упродовж заходу, монтаж відеосюжету |
5.3. | Творче забезпечення заходу: розробка концепції заходу, сценарного плану, детального сценарію, робота режисера-постановника заходу, художника-постановника, музичного директора, адміністрування заходу |
Діти справді починають вірити в казку та перевтілюватися у чарівних героїв разом з акторами. І тоді це найбільша радість: дозвілля стає святом душі та серця.
Підготовка до шоу-програми повинна здійснюватися в наступній послідовності: завезення сценічного обладнання і будівництво сцени; встановлення світлових ферм, звукових порталів, піротехнічних ефектів, декорування приміщення; перевірка потужності звуку, саунд-чек.
Питання для самоперевірки
1. Типи закладів ресторанного господарства для дітей.
2. Види дитячих бенкетів.
3. Оформлення торгових залів закладів ресторанного господарства для дітей.
4. Пріоритетні місця розміщення закладів ресторанного господарства для дітей.
5. Сервірування дитячих столів.
6. Яких принципів слід дотримуватися при складанні меню дитячих бенкетів?
7. Меню в закладах ресторанного господарства для дітей.
8. Які продукти рекомендується використовувати при приготуванні страв для дітей?
9. Які харчові продукти небажано використовувати при приготуванні страв для дітей?
10. Варіанти складання серветок дитячої тематики.
11. Особливості організації дитячого дозвілля.
12. Тематика святкових родинних програм.
13. Послідовність підготовки до шоу-програми.
14. Що таке анімація? Її організація в закладах ресторанного господарства для дітей.
3.6.1. Заклади ресторанного господарства при готелі
3.6.2. Організація сніданку
3.6.3. Обслуговування в обідній час
3.6.4. Організація "шведського столу"
3.6.5. Обслуговування в номерах готелю
Міні-бар у номері готелю
3.6.6. Додаткові послуги закладів ресторанного господарства при готелі
3.7. ОРГАНІЗАЦІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ УЧАСНИКІВ ДІЛОВИХ, КУЛЬТУРНИХ, ГРОМАДСЬКИХ ТА СПОРТИВНИХ ЗАХОДІВ
3.7.1. Класифікація та загальні вимоги до організації ділових, культурних, громадських і спортивних заходів