На великих фірмах та підприємствах ресторанного господарства, незалежно від виду власності, створюються відділи постачання, на невеликих підприємствах призначається працівник, відповідальний за організацію постачання. Відділ постачання, як правило, працює самостійно, виконуючи певні функції. При логічному підході до роботи підприємства служба постачання є елементом системи, яка забезпечує проходження матеріального потоку в ланцюзі постачання: виробництво - збут.
Логістика - це планування, організація і контроль всіх видів діяльності з переміщення матеріального потоку від пункту закупівлі сировини до пункту кінцевого споживача. Забезпечення високого ступеня узгодженості дій з управління матеріальними потоками між службою постачання і службами виробництва і збуту є завданням логічної організації підприємства в цілому.
Для забезпечення підприємства продовольчими продуктами необхідно вирішити такі завдання:
o що закупити;
o скільки закупити;
o у кого закупити;
o на яких умовах закупити. Крім того, необхідно:
o укласти договір;
o проконтролювати його виконання;
o організувати доставку;
o організувати складування і зберігання.
На підприємствах ресторанного господарства повинен формуватися список потенційних постачальників, який постійно обновлюється та доповнюється.
Цей перелік аналізується на підставі спеціальних критеріїв. Часто при виборі постачальників обмежуються ціною і якістю продукції, а також надійністю постачання.
До інших критеріїв, які беруть до уваги при виборі постачальника, відносять наступні:
o віддаленість постачальника від споживача;
o терміни виконання замовлень;
o організацію управління якістю у постачальника;
o фінансове становище постачальника, його кредитоспроможність та ін.
Кожне підприємство повинне підвищувати ефективність руху товару (рух матеріального потоку).
Технологічний процес руху товару на підприємствах ресторанного господарства, його характеристика
Рух товару - транспортування товарів від місця їх виробництва до місця споживання.
Схема 1. Технічний процес руху товарів
Основні принципи руху товару:
o оптимальний ланцюг руху товару;
o ефективність використання транспортних засобів;
o ефективність використання торговельно-технологічного устаткування;
o скорочення кількості операцій з товаром.
Кількість операцій з товаром залежить від схеми руху товару (схема 1).
Форми і способи руху товару. Транспорт для постачання товару і вимоги до нього
Існує таке поняття, як складський ланцюг, тобто через скільки складів проходить товар на шляху його руху від виробництва до споживача. Наприклад: товар зі складу виробника транспортується на склади вихідних фірм, потім на торговельно-закупівельні фірми, а далі товар транспортується на склади торгових фірм та склади споживача.
При такій схемі товар проходить не менше чотири склади, що може призвести до погіршення якості товару. Така форма постачання називається складською. При ній забезпечується краща комплектність сировини та товарів.
Транзитна форма постачання передбачає прямі зв'язки постачальник-підприємство, минаючи проміжні оптові фірми.
Для швидкопсувних, а також великих за обсягом товарів (борошно, цукор, макаронні вироби і т. д.) використовується транзитна форма, для не швидкопсувних - складська, а в більшості випадків застосовується змішана форма постачання.
Доставка продуктів здійснюється централізованим і децентралізованим способами.
Централізована доставка товарів на підприємства здійснюється силами і засобами постачальників. При централізованій доставці підприємство звільняється від необхідності мати свій транспорт.
При децентралізованій доставці вивезення товарів від постачальників забезпечує безпосередньо саме підприємство, використовуючи власний транспорт.
Зі способами доставки тісно пов'язані і маршрути завезення продуктів. При децентралізованій доставці продукти доставляються на підприємство тільки лінійними (маятниковими) маршрутами, а при централізованій - переважно кільцевими маршрутами, тобто на одній машині товар доставляється на декілька підприємств відповідно до графіка і розробленого маршруту. Для великих підприємств при цьому застосовуються маятникові рейси. Кільцевий маршрут дозволяє більш повно використовувати вантажопідйомність транспорту, скоротити транспортні витрати, прискорити повернення тари.
Важливу роль в просуванні товару виконує транспорт. Транспортні організації в процесі пересування товарів повинні забезпечити:
o збереження вантажу при транспортуванні;
o своєчасну доставку;
o дотримання правил завантаження і транспортування;
o ефективне використання транспортних засобів.
Для перевезення продовольчих товарів використовується спеціалізований транспорт, що має маркіровку "Продукти". Кузови таких машин зсередини оббиваються оцинкованим залізом або листовим алюмінієм. На кожну машину, призначену для перевезення продуктів, мас бути санітарний паспорт, виданий установами санітарно-епідеміологічної служби. Особливо швидкопсувні продукти перевозять ізотермічним транспортом і тим, що має камери охолодження.
Форми і способи руху товару. Транспорт для постачання товару і вимоги до нього
Організація приймання продовольчих товарів. Запаси продуктів, їх значення для ритмічної роботи підприємства
Організація матеріально-технічного постачання підприємств ресторанного господарства
РОЗДІЛ 4. Організація складського і тарного господарства
Призначення, компонування складських приміщень. Послідовність складських операцій
Склад складських приміщень залежно від потужності підприємств, їх оснащення
Організація зберігання продуктів. Режим і способи зберігання
Організація тарного господарства. Призначення і класифікація тари. Вимоги до тари
Організація ваговимірювального господарства