Розуміння, через свою зв'язаність зі здатністю сущого відкривати буття, набуває значення починаючи з буття. В розумінні суще не звертається до буття, а лише називає його. І, таким чином, здійснює стосовно нього насильство і заперечення. Часткове заперечення, яке є насильством. І ця частковість (partiellite) описується як той факт, що сущий, не зникаючи, опиняється в моїй владі. Часткове заперечення, яке є насильством, спростовує незалежність сущого - він є моїм. Володіння - спосіб, згідно з яким сущий, повноцінно існуючи, е частково запереченим. Йдеться не лише про факт, що сущий - інструмент і знаряддя, тобто засіб; він є також метою - споживним, і приносить себе в жертву з насолодою, віддається, є моїм. Такий погляд вимірює, звичайно, мою владу над об'єктом, але він уже є насолодою. Зустріч іншого полягає у тому, що, попри тривалість панування над ним та його підлеглості, я ним не володію. Він не є повністю у відкритості буття, де я вже тримаюся, немовби на полі власної свободи. І він йде на зустріч зі мною не від буття взагалі. Все, що переходить до мене від буття взагалі, звичайно, надається моєму розумінню і моєму володінню. Я розумію його з його історії, його середовища, його звичок. Те, що в ньому уникає мого розуміння, - це він, сущий. Я не здатен, збагнувши його, володіючи ним, заперечувати його цілісне буття насильством, як частку. Інший - то єдиний сущий, заперечення якого може оголоситися лише як тотальність: як убивство. Інший - то єдине буття, яке я можу бажати вбити.
Можу бажати. А тим часом така влада є цілковитою протилежністю влади як такої. Тріумф цієї влади є її поразкою як влади. Тієї ж миті, коли моя здатність убити здійснюється, інший зникає для мене. Я можу, звичайно, досягти певної мети, вбиваючи, можу вбити, наче на полюванні, або як зрубують дерево й забивають тварин, - але тому, що тоді я збагнув іншого у відкритості буття взагалі, як елемент світу, де сам перебуваю, я зауважив його на обрії. Я не дивився йому в обличчя, не зустрічав його лиця. Спокуса суцільного заперечення, яке вимірює нескінченність цієї спокуси та її неможливість, - це є наявність обличчя. Мати взаємини з іншим віч-на-віч - це не могти вбити. Це також ситуація дискурсу.
Якщо речі є лише речами - це тому, що стосунки з ними встановлюються як розуміння: сущі дозволяють захопити їх зненацька, починаючи з буття, починаючи з сукупності, що їм надає значущості. Безпосередня данність свідомості суперечить собі в термінах. Віддатися - це підставити себе хитрості розуміння, бути збагненним через посередництво задуму, світла буття взагалі, через манівці, за компанію; віддатися - це означувати, виходячи з того, чим не є. Взаємини з обличчям, факт спільності - слово - це взаємини із сущим саме як із по-справжньому сущим.
Нехай із сущим будуть зверненням до обличчя й уже словами, ставленням радше з глибиною, ніж з обрієм, - шпариною в обрії, - нехай мій ближній буде переважно сущим, - все це може здатися досить дивним, якщо дотримуватися концепції сущого як такого, що саме по собі є незначним і є просто окресленням на осяйному обрії, силуетом, який набуває значущості лише цією присутністю на обрії. Обличчя є значущим (signifie) в інший спосіб. У ньому нескінченний опір сущого нашій владі стверджується саме проти вбивчої мети, якій він протистоїть, бо зовсім оголений - а ця голизна обличчя не просто стильова фігура, вона є і значущим як така. Не можна навіть сказати, що початком було (обличчя; це було б перетворенням на пов'язане з довколишньою наповненістю).
Чи здатні речі набувати обличчя? Хіба мистецтво - не така діяльність, яка позичає обличчя речам? А фасад будинку - не будинок, який дивиться на нас/ Аналізу, який ми проводили, не досить, аби відповісти. Проте ми запитаємо себе, чи безособовий рух ритму не підмінюється в мистецтві, чаруючому й магічному, соціальністю, обличчям, словом? Розумінню й означуванню, охопленим з обрію, ми протиставляємо значущість обличчя. Хіба здатні короткі зівки, якими вводимо це поняття, заздалегідь передбачити свою роль у розумінні як такому та всіх його умов, що вимальовують царину взаємин, про які ледве підозрюють?
Але те, що ми передбачаємо, здається навіяним філософською практикою Канта, якого відчуваємо особливо близьким.
У чому споглядання обличчя не є більше баченням, але слуханням і словом (коли зустріч обличчя - тобто совість - може бути описана як умова свідомості й буття), в який спосіб свідомість стверджується як неможливість убити? Якими є умови появи обличчя, тобто спокуси й неможливості вчинити згубу? Якими є умови намагання й неможливості вбивства, яким чином я можу проявитися стосовно себе як обличчя, нарешті, якою мірою стосунки з іншим чи з суспільством є нашими стосунками - незводимими до розуміння - з нескінченністю? Такі теми випливають з цього першого заперечення примату онтології. Філософське дослідження в жодному випадку не задовольнилося б рефлексією про себе чи про існування. Рефлексія надає нам лише оповідь про пригоду особисту, власної душі, яка невпинно вертається до самої себе, навіть тоді, коли, здається, вже втекла від себе. Людське виявляє себе лише у взаєминах, які не є владою.
Вільгельм Дильтей (1833-1911)
Типи світогляду і виявлення їх у метафізичних системах
І. Життя й світогляд
Володимир Шинкарук (1928-2001)
Світогляд і філософія
Ернст Кассирер (1874-1945)
Дослідження людини. Вступ до філософії культури
Міф та релігія
Розділ 6. Філософія буття