Питирим Сорокін (1889-1968)
Питирим Олександрович Сорокін - російсько-американський соціолог, культуролог і філософ. Ввів поняття "тип культури". Автор теорії всесвітньо-історичного розвитку людської культури, яка обґрунтовує соціокультурну динаміку як закономірний діалектичний процес.
Соціальна стратифікація і мобільність. соціальна і культурна мобільність
Соціальний простір, соціальна дистанція, соціальна позиція
Геометричний і соціальний простір
Висловлювання типу "вищі і нижчі класи", "просування соціальними сходами", "Н. Н. успішно просувається соціальними сходами", "його соціальне становище дуже високе", "вони дуже близькі за своїм соціальним становищем", "існує велика соціальна дистанція" і т. ін. досить часто використовуються як у повсякденних судженнях, так і в економічних, політологічних і соціологічних працях. Усі ці висловлювання вказують на існування того, що можна позначити терміном соціальний простір. Однак є дуже небагато спроб дати визначення соціальному простору, систематизувати відповідні поняття. Наскільки мені відомо, після Декарта, Гоббса, Лейбніца, Вайгеля та інших великих мислителів XVII століття, тільки Ф. Ратцель, Г. Зіммель і недавно Е. Дюркгейм, Р. Парк, Е. Богардус, Л. фон Візе й автор цих рядків намагалися приділити значну увагу проблемі соціального простору та іншим питанням, пов'язаним із нею.
Предметом цієї роботи е соціальна мобільність, тобто явище переміщення індивіда всередині соціального простору. У зв'язку з цим постає необхідність дуже точно окреслити суть того, що я маю на увазі під соціальним простором і його похідними. По-перше, соціальний простір докорінно відрізняється від простору геометричного. Люди, що знаходяться поблизу один від одного в геометричному просторі (наприклад, король і його слуга, хазяїн і раб), у соціальному просторі відокремлені величезною дистанцією. І навпаки, люди, що знаходяться дуже далеко один від одного в геометричному просторі (наприклад, два брати або єпископи, що сповідують одну релігію, або два генерали одного звання і з однієї армії, один із яких в Америці, а інший - у Китаї), можуть бути дуже близькими соціально. Людина може захопити тисячі миль геометричного простору, не змінивши при цьому свого становища в соціальному просторі, і навпаки, залишившись у тому самому геометричному просторі, вона може радикально змінити своє соціальне становище. Так, становище президента Гардінга в геометричному просторі різко змінилося, коли він перемістився з Вашингтона на Аляску, тоді як його соціальне становище залишилось тим самим, що й у Вашингтоні. Людовік XVI у Версалі й Микола II у Царському Селі залишалися в тому самому геометричному просторі, хоча їхнє соціальне становище в одну мить різко змінилося.
Наведені міркування свідчать, що соціальний і геометричний простір докорінно відмінні один від одного. Те саме можна сказати і про похідні від цих двох понять, таких як "геометрична й соціальна дистанція", "підйом у геометричному й у соціальному просторі", "переміщення з одного становища в інше в геометричному й соціальному просторі" і т. д.
Для того щоб дати визначення соціального простору, пригадаємо, що геометричний простір звично уявляється нам у вигляді деякого "всесвіту", в якому розташовуються фізичні тіла. Місце розташування в цьому всесвіті визначається шляхом визначення положення того або іншого об'єкта відносно інших, обраних за "точки відліку". Як тільки такі орієнтири встановлені (чи то Сонце, Місяць, Гринвіцький меридіан, осі абсцис і ординат), ми отримуємо можливість визначити просторове положення усіх фізичних тіл, спочатку відносно цих точок, а потім - відносно один одного.
Подібно соціальний простір є деяким всесвітом, що складається з народонаселення Землі. Там, де немає людських особин або проживає всього лише одна людина, там немає соціального простору (або всесвіту), оскільки одна особина не може мати у світі жодного відношення до інших. Вона може знаходитися тільки в геометричному, але не в соціальному просторі. Відповідно, визначити становище людини або якого-небудь соціального явища в соціальному просторі означає визначити його (їх) відношення до інших людей та інших соціальних явищ, узятих за такі "точки відліку". Сам вибір "точок відліку" залежить від нас: ними можуть бути окремі люди, групи або сукупності груп. Коли ми говоримо, що "містер Н.-молодший - син містера Н.-старшого", ми прагнемо визначити становище цього містера Н. у людському всесвіті. Зрозуміло, однак, що таке місце розташування дуже невизначене й недосконале, оскільки до розрахунку береться тільки одна з координат - сімейне споріднення - у складному соціальному всесвіті. Даний спосіб так само недосконалий, як і визначення геометричного положення за допомогою фрази: "Дерево розташоване у двох милях від пагорба". Щоб таке місце розташування нас задовольнило, ми повинні знати, де знаходиться цей пагорб - у Європі чи на іншому континенті Землі; у якій частині континенту; на якій широті й довготі. Необхідно також знати, чи знаходиться це дерево у двох милях до півночі, півдня, заходу або сходу від пагорба. Коротше кажучи, визначення більш або менш задовільного геометричного положення вимагає врахування цілої системи просторових координат геометричного всесвіту. Те саме стосується і визначення "соціального становища" індивіда.
Простого зазначення ступеня споріднення однієї людини стосовно іншої очевидно замало. Зазначення її відношення до десятка або сотні людей дає вже більше, але все ще не може визначити становище людини у всьому соціальному всесвіті. Це було б подібним із визначенням місця розташування об'єкта в геометричному просторі шляхом детального зазначення положення різних об'єктів довкола нього, але без зазначення широти й довготи цих об'єктів. На нашій планеті проживає більше півтора мільярдів людей. Зазначення відношення людини до декількох десятків людей, особливо якщо ці люди недостатньо відомі, може нічого не дати. Крім того, цей метод дуже складний і потребує чимало часу. Тому соціальна практика вже виробила інший, більш надійний і простий метод, подібний до системою координат, який використовується для визначення геометричного положення об'єкта в геометричному просторі. Складові цього методу такі: 1) зазначення відношень людини до визначених груп; 2) відношення цих груп одна до одної всередині популяції; 3) відношення певної популяції до інших популяцій, що входять до людства.
Для того щоб визначити соціальне становище людини, необхідно знати її сімейний стан, громадянство, національність, відношення до релігії, професію, належність до політичних партій, економічний статус, походження і т. д. Тільки так можна точно визначити її соціальне становище. Але і це ще не все. Оскільки всередині однієї і тієї самої групи існують зовсім різні позиції (наприклад, король і рядовий громадянин усередині однієї держави), то необхідно також знати становище людини в межах кожної з основних груп населення. Коли ж, нарешті, визначено становище населення як такого серед усього людства (наприклад, населення США), тоді можна вважати і соціальне становище індивіда визначеним достатньою мірою. Перефразовуючи давню приказку, можна сказати: "Скажи мені, до яких соціальних груп ти належиш і які твої функції у межах кожної з цих груп, то я скажу, яке твоє соціальне становище в суспільстві і хто ти в соціальному плані". При знайомстві двох людей зазвичай, використовується саме цей метод: "Містер А. (фамільна група), професор (група роду занять), із Німеччини, переконаний демократ, визначний протестант, раніше був послом в..." і т. ін. Це і подібні йому форми саморепрезентації людей при знайомстві є повними або неповними вказівками на групи, до яких належить людина. Біографія будь-якої людини по суті є в основному описом груп, із якими пов'язана людина, а також її місця в межах кожної з них. Такий метод не завжди дає нам інформацію про зріст людини, кольор її волосся, " інтроверт вона чи екстраверт", але все це, хоча може мати першорядне значення для біолога або психолога , для соціолога становить відносно незначну цінність. Така інформація не має безпосереднього значення для визначення соціального становища людини.
Отже, резюмуємо: 1) соціальний простір - це народонаселення Землі; 2) соціальне становище - це сукупність Ті зв'язків з усіма групами населення, усередині кожної з цих груп, тобто з Ті членами; 3) становище людини в соціальному всесвіті визначається шляхом установлення цих зв'язків; 4) сукупність таких груп, а також сукупність становищ усередині кожної з них утворюють систему соціальних координат, що дає змогу визначити соціальне становище будь-якого індивіда.
Отже, люди, що належать до однакових соціальних груп і виконують практично ідентичну функцію в межах кожної з цих груп, знаходяться в однаковому соціальному становищі. Ті ж, у кого спостерігаються деякі відмінності, знаходяться в різних соціальних становищах. Чим більше подібного в становищі різних людей, тим ближчі вони одне до одного в соціальному просторі. Навпаки, чим значніша й істотніша відмінність, тим більша соціальна дистанція між ними.
Соціальний простір, соціальна дистанція, соціальна позиція
Геометричний і соціальний простір
Горизонтальні й вертикальні параметри соціального простору
Соціальна стратифікація
1. Поняття й визначення
2. Основні форми соціальної стратифікації й відносини між ними
Соціальна мобільність, її форми та флуктуації
1. Концепція соціальної мобільності її форми
2. Інтенсивність (або швидкість) і всезагальність вертикальної соціальної мобільності