Складнощі людського самоусвідомлення, що постали перед людиною у XX ст., поставили проблему культури у центр філософських дискусій та сперечань саме тому, що людина як така формується в соціально-культурному середовищі. Суттєві ознаки культури дають можливість розуміти її як накопичення зразків людських історичних самовиявлень, а тому вона постає своєрідною умовою збереження людськості в ході історичного прогресу.
На грунті культури виникає цивілізація як сукупність форм, що стабілізує життя суспільства; між культурою та цивілізацією утворюється складна, суперечлива система взаємовпливів, що знайшло своє відображення у культурологічних концепціях XX ст. Одним із виявлень цих суперечностей постають глобальні проблеми сучасної індустріальної за характером цивілізації.
Додаткова література з теми
1. Губерський Л.В. Культура, ідеологія, особистіть. - К., 2002.
2. Губман Б.Л. Западная философия культуры XX века. - Тверь, 1997.
3. Історія української та зарубіжної культури. - К., 1999.
4. Культурология. XX век: Антология. - М., 1995.
5. Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. - К., 1995. Розд. 9.
6. Ортега-і-Гасет. Вибрані твори. - К., 1994.
7. Онтологічні проблеми культури. - К., 1994.
8. Самосознание европейской культуры XX века: Мыслители и писатели Запада о месте культуры в современном обществе. - М., 1991.
9. Сеідзинський А. Культура як феномен цивілізації //Сучасність. 1992. № 4.
10. Семчишин М. Тисяча років української культури. - К., 1993.
11. Тойнбі А. Дослідження історії. У 2-х т. - К., 1995.
12. Чижевський Д. Культурно-історичні епохи //Українське слово. Т.З. -К., 1982.
13. Шпенглер О. Закат Европы. - М., 1982.
14. Шевнюк О.Л. Українська та зарубіжна культура. Навч. посіб. - К., 2002.