1. Особливості філософської думки кінця XIX - XX ст.
Наша епоха - це час глибоких соціальних зрушень, пошуку шляхів подолання відчуження людини, звільнення її від усіх видів поневолення, реалізації свободи, справедливості, утвердження непорушних правових і моральних норм співжиття. З одного боку, зроблена спроба побудови соціалізму на основі марксистсько-ленінського вчення, а з другого - триває еволюція капіталізму, в якій, водночас, проявляється і тенденція використання здобутків соціалізму. Все це відбувається в далеко не гармонійних, а в дуже суперечливих і навіть конфліктних формах. Сучасний світ - досить складний і динамічний, у ньому борються, стикаються різні сили й тенденції.
Друга ознака часу - науково-технічна й інформаційна революції, які розпочалися "новітньою революцією в природознавстві" на зламі XIX і XX століть. Відкрилася "неминучість дивного світу" (Д.Гранін), необхідність корінної зміни фізичних понять. Виявилися величезні перспективи освоєння земної і космічної природи, але, водночас, і грізні небезпеки - екологічні катастрофи і, навіть, (у гіршому варіанті) самознищення людства.
Філософія постала перед необхідністю - по-новому осмислити свою одвічну проблему "людина і світ", і при цьому визначити своє ставлення до "класичної" філософії XVII - XIX століть, тобто періоду висхідного розвитку капіталізму, індустріально-ринкової економіки. Для тієї філософії були властиві віра у розум - не тільки як у людську здатність раціонального пізнання, але і як у принцип світобудови, влаштування природи й суспільства; віра у прогрес, тобто в поступальний процес реалізації того ж таки розуму в історії людства, в можливість і необхідність здійснення розумної суспільної організації; пізнавальний та історичний оптимізм.
Новітня наукова революція порушила "класичну" галілеївсько-ньютонівську ясність світорозуміння, а кризові явища в суспільстві, особливо катастрофічні події XX ст. (дві страшні світові війни, експерименти з встановленням тоталітарних, репресивних режимів, невдача "розвинутого соціалізму" і розвал Радянського Союзу) підірвали "благодушну" віру в історичний розум і прогрес, виявили ілюзорні засади історичного оптимізму.
У філософії почала посилюватися реакція проти класичного раціоналізму; був перенесений акцент на нереалістичний аспект (чи навіть сутність) дійсності. Вже А. Шопенгауер (1788 - 1860 рр.), "предтеча" цього зрушення, вбачав сутність світу не в розумному началі, а у "світовій волі", первинній стосовно уяви й розуму; він же був проповідником песимізму і включив у коло європейських філософських ідей буддійське вчення про страждання як сутність людського буття.
Ф. Ніцше (1844 - 1900 рр.), продовжуючи цю лінію, витлумачив "світову волю" як "волю до влади", і став співцем "надлюдини", що втілює в собі цю волю, вітальну (життєву) силу і перебуває "по той бік добра і зла". Пізніше ці ідеї у вульгаризованому вигляді були підхоплені німецькими нацистами.
Ф.Ніцше був одним із засновників напряму, який набув назви "філософії життя", і різні варіанти якого розробляли Г.Зіммель, В.Дільтей, Л.Клагес, О.Шопенгауер, А.Бергсон та інші. У ньому реальність визначається як "життя", що становить органічну цілісність і неперервну тривалість ("потік"). У ньому немає протиставлення матеріального і духовного, об'єкта і суб'єкта. Воно не може бути осягнуте науково-раціоналістичними методами (в яких головним є аналіз), а осягається інтуїтивно, через "відчуття".
Якщо "класична" філософія головним началом у людині вважала її свідомість, зокрема розум, то в "кінці віку" і в XX ст. зростає інтерес до несвідомої сторони в людській психіці. Австрійський психіатр і мислитель З. Фрейд (1856 - 1939 рр.) розробив методику психоаналізу, який був перетворений її засновником та його послідовниками в психологічну, філософську, культурно-історичну концепцію.
Відштовхуючись від ідей Ф.Шеллінга і А.Шопенгауера, Е. Гартман (1842 - 1906 рр.) створив свою "філософії несвідомого". Предметом гносеологічних досліджень стають нераціональні форми пізнання - відчуття, сприйняття, інтуїція. Проявляється тенденція до ірраціоналізму - приниження, чи навіть повне заперечення можливостей раціонального пізнання, а також до агностицизму - у вигляді тверджень про те, що пізнання обмежене чуттєвим досвідом, і в принципі не здатне проникати в сутність речей: "не знаємо і не пізнаємо".
При визначенні ставлення до сучасної науки, її можливостей, наслідків науково-технічного прогресу виникло протистояння сцієнтизму (лат. scientia - знання, наука) - впевненість у необмежених можливостях науки та її практичних застосувань, і анти сцієнтизму, який виражає не тільки сумніви у таких можливостях, але й страх перед сучасною наукою і технікою як "демонічними силами", що загрожують благополуччю людини й самому її життю. В руслі соціальної думки це, відповідно, - протистояння технологічного оптимізму, технократизму і технологічного песимізму, анти технократизму, який знайшов вираз у так званих"антиутопіях" (Е.Замяті н, Дж.Хакелі, Дж.Оруелл).
Завершуючи цей огляд, можна виділити такі головні проблеми сучасної філософії:
1) витлумачення, осмислення нової, не класичної картини світу, яка створюється сучасним природознавством, і в зв'язку з цим - теоретико-пізнавальних, логіко-методологічних питань, аналіз знання та мови;
2) людське буття в навколишньому світі, яке розглядається в усій його своєрідності, повноті й різноманітності проявів.
У сучасній філософії сформувалися різні напрями, відмінні за своїм предметом, типом мислення, вихідними принципами й підходами: позитивістський, пов'язаний, головним чином, з точною наукою і орієнтований на властиві їй методи дослідження та зразки тлумачення одержаних даних; екзистенціально-антропологічний, зорієнтований на проблеми людського буття і нерідко схильний до ірраціоналізму; феноменологічний, предметом дослідження якого є феномен свідомості, її змісту, структури в "чистому" (початковому) вигляді (дослідник при цьому повністю абстрагується від будь-яких натуралістичних і психологічних аспектів проблеми), що зберігає традиційні для цієї форми духовного освоєння світу ідеї й уявлення, оновлюючи й модернізуючи їх.
Відмова від класичних зразків філософського мислення не має однозначного характеру: поряд із створенням нових його типів і форм, характерною також є орієнтація на збереження й продовження класичних традицій із пристосуванням їх до вимог нового часу. Ця орієнтація представлена неокантіанством і неогегельянством, а в релігійній філософії - неотомізмом та неоавгустинізмом.
Слід додати, що в сучасній філософській думці особливе місце посідає і неомарксистська філософія. З одного боку, вона продовжує традиції філософської класики (особливо німецької і, насамперед, гегелівської), їй властива опора на наукове світорозуміння, прагнення до раціонального пояснення природних і суспільних явиш, обґрунтування закономірностей соціального прогресу. З іншого боку, - вони виходять за межі класичної традиції, що виражається в послідовному, неухильному і навіть підкресленому відстоюванні матеріалізму, органічно поєднаного з діалектикою, а також у розумінні людини як суспільної, практично діючої істоти, яка освоює і перетворює світ, реалізуючи і розвиваючи при цьому свою власну сутність. Явно виражена активність, революційність залишається характерною рисою марксистської філософії.
3. Екзистенціально-антропологічна філософія
4. Релігійна філософія
Частина друга. Основні проблеми філософії
Розділ II. Онтологія
Тема 10. Філософське розуміння світу
1. Світ як сукупна реальність
2. Поняття буття
3. Форми буття та їх специфіка
Тема 11. Буття матеріального