Увійшовши до складу Радянського Союзу, Україна отримала певні атрибути державності, в тому числі й автономний бюджет. Однак треба зазначити, що він повністю формувався під контролем Москви.Орієнтовний бюджет України на 1922/23 бюджетний рік було затверджено РНК УСРР 24 жовтня 1922 р. і передано на розгляд у Москву для включення в загальний бюджет Федерації держав. Цей бюджет мав щоквартально уточнюватись. І квартал — жовтень, листопад, грудень 1922 p., інші квартали — з січня до вересня 1923 календарного року, причому бюджет І кварталу бюджетного року не складався. Першою формою в бюджеті йшли видатки, а потім доходи. У дохідну частину включались дотації з центру, оскільки перший бюджет України в складі СРСР був дефіцитним на 19,3 % (табл. 8.2.2).
Таблиця 8.2.2. Перший бюджет України в складі СРСР (у золотих рублях за індексом Кон'юнктурного інституту СРСР, млн руб.)
Закінчення таблиці 8.2.2.
Платежі, які здійснювали підприємства в 30-х роках, подані в табл. 8.2.3.
Таблиця 8.2.3. Платежі підприємств, організацій до Державного бюджету СРСР за планом на 1929/30 pp.
У 1930—1931 pp. була проведена податкова реформа, в результаті якої кількість платежів скоротилася, у 1931 р. було скасовано обов'язкове страхування майна державних підприємств. Починаючи з 1936 р. вводився єдиний фонд директора, з якого здійснювались заохочення працівників. 31938 р. до Державного бюджету, куди входили всі місцеві бюджети, почали включатись бюджети державного соціального страхування. У післявоєнні роки бюджет України зростав. Індекс зростання порівняно з 1940 р. становив у 1950 р. 225, у 1960 р. порівняно з 1950 р. — 434, у 1985 р. порівняно з 1960 р. — 415,8, у 1990 р. порівняно з 1985 р. — 140,7.
За даними офіційної статистики, завдання державного бюджету до 1940 р. включно виконувалися з перевищенням доходів над видатками, хоча це не відповідало дійсності. До 1956 р. чільне місце в ньому займали видатки на соціально-культурні заходи (до 1950 р. — 64,7 %, 1955 р. — 51,3 %). З другої половини 50-х років швидкими темпами зростали видатки на народне господарство. їх частка у загальному обсязі витрат державного бюджету зросла у 1960 р. до 55,6 % проти 24,9 у 1950 р.
Потрібно зазначити, що компенсацію від розгромленої Німеччини Радянський Союз отримав надзвичайно малу — лише 194,2 млн дол. США, тому основними фінансовими ресурсами були внутрішні.
Доходи та видатки українського бюджету подані в табл. 8.2.4.
Таблиця 8.2.4. Доходи і видатки Державного бюджету УРСР за 1940—1977 pp.
Наведемо дані щодо співвідношення між Державним і місцевими бюджетами в Україні з 1975 до 1990 р. (табл. 8.2.5).
Таблиця 8.2.5. Розподіл консолідованого бюджету України між Державним та місцевими бюджетами, млн крб.
У Радянському Союзі вже у 1989 р. існував державний борг: консолідований дохід України — 34,9 % ВВП, у тому числі в бюджет України — 26,1 % ВВП. Видатки бюджету України (включаючи витрати, що фінансувалися з колишнього союзного бюджету) становили 38,6 % ВВП, у тому числі з бюджету України — 25,7 % ВВП*9.
*9: {}
Грошово-кредитна система. За часів Радянського Союзу кілька разів проводились грошові реформи. Найбільш суттєві з них —1922—1924 рр., 1947 р. та 1961р. Реформа 1922—1924 рр. полягала в тому, що згідно з законом від 11 жовтня 1922 р. були випущені в обіг десятикарбованцеві банкноти — червінці, які прирівнювались до старої десятикарбованцевої золотої монети. Випуск червінців не передбачав покриття бюджетного дефіциту, а призначався лише для забезпечення господарських потреб. Протягом 1923 р. і першого кварталу 1934 р. в обігу перебували також і старі знаки, купівельна спроможність яких знижувалась, і вони в 1924 р. були повністю вилучені з обігу. Крім червінців, були випущені так звані казначейські білети номіналом 1,2,5 крб. Ця реформа була базою для відновлення зруйнованого війною та політикою воєнного комунізму господарства.
З метою скорочення грошової маси, випущеної під час війни, в 1947 р. була також проведена конфіскаційна грошова реформа. Старі гроші, що перебували в обігу, обмінювались на нові у співвідношенні 1:10. Вклади в ощадних касах розміром до 3 тис. крб. переоцінювались 1:1, від 3 до 10 тис. крб. — 3:2, а понад 10 тис. крб. — зменшувались наполовину. Облігації державних позик замінювались на облігації конверсійної 2 % позики 1948 р. у співвідношенні 3:1. Кошти колгоспів і кооперативних організацій обмінювались як 5:4.
31 березня 1950 р. було підвищено курс карбованця відносно іноземних валют, переведено його на власну золоту базу.
У 1961 р. проведено реформу, що змінила масштаб цін. Це означало відповідне зменшення всіх цін, зарплати з одночасною заміною старих грошей на нові у співвідношенні 10:1. З 1 січня 1961 р. установлювався золотий вміст карбованця 0,987 412 г щирого золота (ціна 1 г золота дорівнювала 1 крб.). Долар став оцінюватись у 90 коп. замість 4 крб.*10
*10: {}
Розглянемо кредитні відносини. У 1958 р. було припинено випуск державних позик, що реалізувалися за підпискою серед населення і тривалий час були важливим джерелом доходів бюджету. Кредитні відносини в Україні повністю контролювались Москвою. Ще у 1955 р. було створено Українську контору Державного банку СРСР та республіканські контори Промбанку, Сільгоспбанку та Торгбанку. У 1957—1959 pp. проведено реорганізацію банківської системи з ліквідацією Торгбанку і Сільгоспбанку і передачею їх функцій Держбанку і Промбанку. До кредитної системи належали Зовнішторгбанк СРСР і державні ощадні каси (їх налічувалось у 1990 р. 14,8 тис.), обсяги кредитувань зросли у 1951—1960 pp. у Зрази, 1961—1985 рр. — у 10 разів. У 1987 р. відбулася чергова й остання перебудова банківської системи СРСР. Було створено п'ять нових банків — Зовнішекономбанк, Промбудбанк, Агропромбанк, Житлосоцбанк, Ощадбанк.
Висновки
Запровадження НЕПу врятувало радянську владу не тільки від економічного, а й політичного краху.
2. Прихід до керівництва СРСР Й. Сталіна призвів до створення тоталітарної держави, остаточно поховавши надії на рівноправний союз республік. Ним була створена особлива система партійно-господарського керівництва, яка базувалась на насильстві, волюнтаризмі, заохочуванні доносів, жорсткій централізації, відстороненні від контактів із цивілізованими державами, необмеженій диктатурі партії комуністів.
3. У 30-ті роки було остаточно знищено залишки державної самостійності України.
4. Створена у 20—30-ті роки економічна система функціонувала не за законами нормального економічного розвитку, а на ґрунті жорсткого визиску всіх народів СРСР.
5. Перші місяці війни показали недалекоглядність партійного керівництва СРСР й особисто Й. Сталіна, і лише завдяки героїзму всіх народів СРСР війна була виграна.
6. Реформи, які проводились протягом усього періоду існування СРСР, були непродуманими, непослідовними і не змогли суттєво підвищити життєвий рівень населення, аби досягти економічного стану розвинутих держав світу.
7. Входження України до Радянського Союзу дало змогу наростити економічний, військовий потенціал, хоча ці процеси супроводжувались погіршенням екологічної ситуації, дисбалансом галузей народного господарства, зниженням якості продукції, накопиченням соціальних, національних, демографічних, релігійних проблем.
Контрольні запитання і завдання
1. Коли було підписано договір про військовий та господарський союз між Україною та Росією?
2. У чому сутність політики воєнного комунізму та НЕПу, у чому їх відмінності?
3. Хто був першим і останнім президентом Радянського Союзу?
4. Коли було введено вдію постанову ВЦВКУ14 Тим часове положення про місцеві фінанси УСРР"?
5. В яких роках в Україні передбачався 7-річний план розвитку господарства?
6. Перелічіть основні економічні реформи часів Радянського Союзу.
7. Коли був прийнятий перший бюджет України в складі Радянського Союзу?
8. Яким був рівень дефіциту першого українського бюджету?
9. Назвіть основні законодавчі акти, що регулювали бюджетні процеси у 20-х роках.
10. У якому році бюджети соціального страхування були включені до Державного бюджету?
11. У чому сутність грошових реформ 1922—1924,1947,1961pp.?
12. Які банки були утворені в результаті банківської реформи 1987 p.?
9.1. Історична довідка
9.2. Бюджетні відносини
Державний устрій.
Частина III. СУЧАСНІ БЮДЖЕТНІ СИСТЕМИ УКРАЇНИ ТА ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН
Розділ 10. СУТНІСТЬ ТА ПРИЗНАЧЕННЯ БЮДЖЕТУ
10.1. Сутність бюджету
Становлення сучасних бюджетних відносин.
Визначення терміну "бюджет".
Завдання дисципліни мБюджетна система".