Фонд державного майна України(ФДМУ) - це державний орган, що здійснює державну політику в сфері приватизації державного майна і виступає орендодавцем майнових комплексів, що перебувають у загальнодержавній власності.
Фонд державного майна України підпорядкований і підзвітний Верховній Раді України. У своїй діяльності ФДМУ керується Конституцією України, її законодавчими актами, актами Президента України, Положеннями про Фонд державного майна України.
Фонд державного майна України створює свої регіональні відділення в АР Крим, областях, містах Києві і Севастополі. У випадку необхідності ФДМУ має право створювати представництва в інших містах та районах України.
Для Фонду державного майна України визначені наступні основні завдання:
o захист майнових прав України на її території та за кордоном;
o забезпечення прав розпорядження майном державних підприємств у процесі їх приватизації, створення спільних підприємств;
o здійснення повноважень щодо організації та проведення приватизації майна підприємств, яке перебуває в загальнодержавній власності;
o виконання повноважень орендодавця майна державних підприємств і організацій та їх структурних підрозділів;
o створення сприятливих умов для процесу демонополізації економіки і розвитку конкурентного середовища в Україні. Відповідно до визначених для ФДМУ завдань даний Фонд вирішує певні питання. Серед цих питань зокрема і питання, що стосуються контрольних функцій Фонду державного майна України. Даний Фонд:
o розробляє і подає Кабінету Міністрів України проекти державних програм приватизації, організовує та контролює їх виконання;
o створює комісії з приватизації, які наділені, в тому числі контрольними функціями;
o видає ліцензії посередникам;
o щорічно складає звіт про хід приватизації й баланс доходів і видатків ФДМУ та подає його на розгляд і затвердження Верховної Ради України після узгодження з Кабінетом Міністрів України;
o бере участь у розробці проектів нормативних актів з питань управління майном, що є у державній власності, і його приватизації;
o представляє інтереси України за кордоном з питань щодо захисту майнових прав держави.
Фонд державного майна України має право:
o видавати в межах своєї компетенції нормативні документи, обов'язкові для виконання органами державної виконавчої влади, іншими юридичними особами, контролювати їх виконання;
o проводити інвентаризацію загальнодержавного майна, що підлягає приватизації, а також здійснювати аудиторські перевірки ефективності його використання;
o затвердити кошторис витрат з державного позабюджетного фонду приватизації в межах, встановлених Державною програмою приватизації майна державних підприємств.
Працівники Фонду Державного майна України здійснюють контроль, переважно, за часовими параметрами, тобто попередній, поточний і наступний контроль.
Під час попереднього контролю працівники ФДМУ повинні:
o забезпечити контроль за доцільністю включення в план приватизації тих або інших об'єктів державного майна;
o здійснити перевірку обґрунтованості і напруженості планів приватизації державного майна;
o проконтролювати об'єктивність встановлення залишкової вартості об'єкта державного майна і розрахунку початкової його ціни;
o провести перевірку достовірності інформації про усіх учасників приватизації;
o визначити правильність встановлення саме даного способу приватизації (одного із восьми способів) та відпрацювання процедури його реалізації.
В процесі поточного контролю працівники Фонду державного майна України зобов'язані:
o провести огляд об'єкта приватизації державного майна і встановити його фактичний стан;
o перевірити, чи усі будівлі та споруди включені до цілісного майнового комплексу, що підлягає приватизації;
o висловити власну думку (після огляду об'єкта приватизації) щодо оптимального способу приватизації та співставити її з уже існуючими (аргументи "за" і "проти" того або іншого способу приватизації);
o вести нагляд за дотриманням визначених процедур приватизації під час проведення приватизаційних аукціонів, конкурсів тощо. Під час наступного контролю працівники ФДМУ повинні:
o встановити рівень виконання планів приватизації державного майна за звітний квартал, рік в кількісному та вартісному обчисленні;
o визначити причини й умови, за яких не виконано план приватизації в розрізі окремих її об'єктів;
o виявити факти і схеми порушення законодавства про приватизацію державного майна та осіб, причетних до цього, шляхом скрупульозного вивчення й співставлення первинних документів, облікових реєстрів, форм звітності, оперативних даних;
o розробляти заходи і вносити пропозиції щодо попередження фактів і схем порушення законодавства про приватизацію державного майна або ж їх локалізації.
13.5. Контрольні функції апарату Президента України
13.6. Парламентський контроль за державними і місцевими фінансовими ресурсами
13.7. Застосування громадського контролю
13.8. Контроль у сфері соціального страхування
13.9. Державний фінансовий контроль за цінними паперами і фондовим ринком
Відповідальність за адміністративні правопорушення, пов'язані з діяльністю на ринку цінних паперів
Відносини Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку з правоохоронними органами та іншими державними органами
Відповідальність юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів
Порядок накладення штрафів за порушення юридичними особами правил діяльності на ринку цінних паперів