Найчастіше на практиці застосовують такі принципи: функціональний, територіальний, відповідності організаційної структурі й подібності структурних витрат.
За функціональним принципом виділяють такі центри відповідальності:
обслуговуючі - роблять послуги іншим центра відповідальності всередині підприємства (електропідстанція, робоча їдальня тощо) - це допоміжні центри;
матеріальні центри відповідальності слугують для заготовлення і зберігання матеріалів (відділ матеріально-технічного постачання, склади); це можуть бути як основні, так і допоміжні центри. Звичайно витрати матеріальних центрів відповідальності можна віднести на конкретний вид продукції;
виробничі центри відповідальності - це підрозділи основного й допоміжного виробництв. Витрати підрозділів основного виробництва звичайно можна віднести на конкретну продукцію. Витрати допоміжних виробничих центрів включаються в собівартість продукції опосередковано (через основні центри відповідальності).
управлінські центри відповідальності - заводоуправління, бухгалтерія, юридичний відділ і т.п. Витрати цих центрів безпосередньо не пов'язані з конкретними видами продукції. На практиці звичайно їх розподіляють по видах продукції пропорційно обраній базі (зарплаті, прямим витратам);
збутові центри відповідальності займаються реалізацією продукції (відділ маркетингу, відділ збуту); це основні центри відповідальності, їхню роботу, як правило можна співвіднести з конкретними видами продукції.
За територіальним принципом існує два варіанти поділу на центри відповідальності:
у рамках одного центра відповідальності об'єднано кілька функцій. Наприклад, деяке підприємство має кілька представництв у різних регіонах, і кожне таке представництво займається маркетингом, рекламою збутом продукції й відстеженням договорів. Представництва ці невеликі, а тому ділити їх на дрібніші центри відповідальності нераціонально. Кожне таке представництво стає єдиним центром відповідальності, що поєднує відразу кілька функцій: маркетинг, рекламу, збут і відстеження договорів;
один функціональний напрямок діяльності поділяють на декілька центрів відповідальності. Наприклад, підприємство має декілька складів, розміщених в різних частинах міста.
Ідею розподілу підприємства на центри відповідальності за функціональним принципом можна розвинути далі, розділивши функціональні центри за принципом подібності структури витрат (додаткова зручність - можливість роботи з однаковими калькуляціями витрат, однаковими нормативами). Наприклад, у ремонтному цеху є трохи свердлильних, кілька, фрезерних верстатів, які можна об'єднати в одну структуру для спрощення розрахунків.
Вибір способу розподілу підприємства на центри відповідальності визначається специфікою конкретної ситуації, при цьому необхідно врахувати такі вимоги:
у кожному центрі витрат повинні бути показники для вимірювання обсягу діяльності й база для розподілу витрат;
у кожному центрі повинен бути відповідальний;
ступінь деталізації повинна бути достатньої для аналізу, але не надлишкової, щоб ведення обліку не було надто трудомістким;
бажано, щоб для будь-якого виду витрат підприємства існував такий центр, для якого дані витрати є прямими;
на центри витрат бажано відносити тільки прямі витрати, а розподіл загальногосподарських витрат не враховувати;
оскільки розподіл підприємства на центри відповідальності сильно впливає на мотивацію керівників відповідних центрів, необхідно враховувати соціально-психологічні фактори.
Розподіл підприємства на центри відповідальності є фундаментом управління і являє собою найважливіший елемент усієї системи контролінгу.
Teмa 5. Оперативний аналіз і методи оперативного контролінгу
5.1. Сутність оперативного аналізу в системі контролінгу
5.2. АВС-аналіз
5.3. Гуртки якості
5.4. ХYZ- аналіз
Тема 6. Стратегічний аналіз і методи стратегічного контролінгу
6.1. Сутність стратегічного аналізу в системі контролінгу
6.2. Крива досвіду
6.3. Логістика