Реорганізація і ліквідація СК здійснюється керівником підприємства відповідно до Статуту підприємства та цього Положення.
Аналіз досвіду впровадження контролінгу на багатьох підприємствах показує, що раціональним є такий склад служби контролінгу:
- начальник служби контролінгу;
- контролери-координатори за центрами відповідальності;
- контролер-спеціаліст з обробки та аналізу інформації. Начальник служби контролінгу безпосередньо підпорядковується керівнику підприємства.
Начальник служби контролінгу організує роботи по розробці, впровадженню, підтриманні чинності та удосконалення системи контролінгу на підприємстві в рамках своєї компетенції.
У своїй роботі начальник служби контролінгу керується:
o Політикою підприємства в сфері контролінгу;
o Положенням про службу контролінгу;
o документацією служби контролінгу;
o розпорядженнями та наказами керівника підприємства;
o законодавчими актами про охорону праці і нормативними документами підприємства про охорону праці.
Начальник служби контролінгу повинен знати:
- Постанови Кабінету Міністрів, декрети та законодавчі акти, розпорядження Уряду, які визначають основні напрямки економічного та соціального розвитку України, легкої промисловості;
- принципи побудови та функціонування системи контролінгу;
- менеджмент процесів;
- сумісність з іншими системами менеджменту;
- методичні, нормативні інструкції та матеріали;
- спеціалізацію та особливості діяльності всіх структурних підрозділів підприємства, виробничі потужності підприємства, основні технології виробництва продукції;
- принципи управління персоналом, організацією і форми управління підприємством та основи організації виробництва і праці;
- порядок розробки і затвердження планів виробничо-господарської діяльності підприємства;
- форми та методи планування, господарювання і управління підприємством;
- досвід передових підприємств України та світу.
На посаду начальника служби контролінгу призначається особа з вищою економічною світою, яка є висококваліфікованим спеціалістом з питань обліку, планування діяльності роботи підприємства, технології виробництва, мати досвід роботи в керованих ланках управління.
Обов'язки
o Координує розробку і подальше удосконалення "Політики підприємства в сфері контролінгу", інших документів, що забезпечують діяльність по удосконаленню якості системи управління підприємством.
o Організовує роботу служби контролінгу.
o Здійснює планування діяльності служби контролінгу.
o Координує роботи по розробці документації служби контролінгу, її впровадженні, підтриманні чинності діючої системи контролінгу на підприємстві.
o Здійснює контракти з консультантами в сфері контролінгу.
o Проводить навчання і консультації співробітників підприємства в сфері розробки, впровадження та удосконалення системи контролінгу.
o Створює групу контролерів, розробляє графік проведення контролюючих заходів і організовує проведення контролюючих заходів у відповідності з цим графіком.
o Координує роботу усіх структурних підрозділів в питаннях надання інформації в службу контролінгу.
o Контролює виконання керівниками та спеціалістами усіх структурних підрозділів підприємства своїх посадових обов'язків, а також доведення заходів в установлені терміни.
o Проводить підготовку заходів для прийняття управлінських рішень.
o Постійно працює над підвищенням свого професійного рівня.
o Виконує обов'язки по охороні праці. Права
- Отримувати від будь-яких посадових осіб підприємства своєчасну вичерпну інформацію, необхідну для розробки, впровадження, підтримання чинності та удосконалення системи контролінгу на підприємстві.
- Вимагати від всіх посадових осіб підприємства суворого дотримання правил і процедур системи контролінгу.
- Вимагати від працівників підприємства виконання всіх дій, які регламентовані згідно з вимогами системи контролінгу підприємства.
- В разі виникнення проблем при розробці, впровадженні, підтриманні чинності та удосконалення системи контролінгу звертатися за сприянням до керівника підприємства.
- Права по охороні праці.
- Відповідальність
Несе відповідальність за розробку, впровадження, підтримання чинності та удосконалення системи контролінгу на підприємстві в межах своєї компетенції і за достовірне та своєчасне інформування керівника підприємства про стан справ та хід виконання цих робіт.
Начальник служби контролінгу несе відповідальність за якість і своєчасність виконання покладених на нього цією посадовою інструкцією обов'язків.
Необхідно, щоб контролери-координатори за центрами відповідальності мали б економічну освіту, досвід роботи у сфері планування діяльності підприємства, а також були б добре обізнані з технологічним процесом виробництва, мали навички роботи з кадрами, аналітично мислити та вміли оцінювати ситуацію, в якій знаходиться підприємство. їхніми обв'язками є:
o розроблення схеми документообігу;
o контроль за дотриманням термінів подання інформації структурними підрозділами;
o складання аналітичних звітів і доведення їх результатів до відома керівників структурних підрозділів;
o аналіз відхилень від бажаного результату діяльності підприємства в цілому та вплив на них окремих підрозділів.
o підготовка підконтрольних показників стосовно виконання виробничої програми;
o доведення підконтрольних показників і завдань до керівників цехів;
o прогнозування результатів діяльності цехів;
o налагодження системи подання цехами зворотної інформації про хід виконання виробничої програми;
o аналіз даних, що надійшли з цехів;
o обробка та групування даних цехів;
o розроблення заходів спрямованих на недопущення негативних явищ у роботі структурних підрозділів.
o розробка показників стосовно формування затрат підприємства;
o запровадження схеми надходження інформації від бухгалтерії у відділ контролінгу;
o розробка підконтрольних показників стосовно затрат на виробництво продукції і своєчасне доведення їх до бухгалтерських служб;
o аналіз і обробка облікової інформації;
o покращення роботи бухгалтерських служб;
o економічний аналіз управлінських рішень за результатами розроблених службою контролінгу заходів.
Вони повинні відповідати за:
- якість і достовірність бюджету;
- відповідність бюджету обраній меті діяльності підприємства;
- запровадження альтернативних варіантів;
- дотримання виконання бюджету;
- повідомлення начальника служби контролінгу про недоліки у виконанні бюджету;
- подання результатів виконання бюджету до керівників усіх ланок управління та працівників підприємства на загальних зборах колективу.
Контролер-спеціаліст з обробки та аналізу інформації повинен досконало володіти комп'ютером, знати схему документообігу на даному підприємстві, вміти складати комп'ютерні програми, бути обізнаним з технологічним процесом та орієнтуватись у облікових питаннях. До його обов'язків належать:
o максимальна автоматизація всіх маршрутів руху інформації від початкового її збору до аналітичного групування та обробки;
o розроблення та запровадження звітів за даними служби контролінгу;
o розроблення форм для автоматизованого збору інформації;
o розроблення форм для аналізу та групування інформації;
o оптимізація надходження, руху та обробки інформації;
o координація зв'язків відділу автоматизації та служби контролінгу;
o обґрунтування витрат на комп'ютерну обробку економічної інформації, що надійшла у відділ контролінгу;
o оцінка доцільності запровадження комп'ютерних програм для обробки контролінгової інформації та підготовка заходів стосовно покращення координації діяльності відділів, які мають відношення до контролінгової інформації.
Виходячи з вищевикладеного, очевидним є те, що служба контролінгу, органічно убудована в систему економічних служб підприємства, є функціонально відособленим напрямком у його роботі, що дозволяє оптимізувати діяльність інших економічних служб із погляду аналітичних позицій, а також найбільш повно реалізувати можливість вироблення альтернативних підходів для прийняття оперативних і стратегічних управлінських рішень.
Тема 13. Контролінг у системі прийняття управлінських рішень
13.1. Сутнісна характеристика управлінських рішень та їх класифікація
13.2 Основні підходи та вимоги до прийняття управлінських рішень
Класичний підхід до прийняття управлінських рішень
Підхід з точки зору планування стратегії
Підхід з точки зору принципу обмеженої раціональності
Підхід з точки зору принципу ефективного керування
Соціологічний і психологічний підходи
13.3 Методичні основи оцінки ефективності управлінських рішень