Бюджетний процес - це регламентований законом порядок складання, розгляду та затвердження бюджетів, їх виконання і контролю за їх виконанням, затвердження звітів про виконання бюджетів, що входять до бюджетної системи України.
У бюджетному процесі України бере участь велика кількість науково-дослідних фінансових та економічних установ, провідних вітчизняних та зарубіжних вчених-економістів, органи державної влади, політичні партії тощо.
Учасники бюджетного процесу визначені Бюджетним кодексом, де передбачені їх функції, повноваження та відповідальність. Основними учасниками бюджетного процесу в Україні є:
1. Президент України:
- підписує Закон України Про Державний бюджет України на бюджетний рік;
- у разі незгоди із Законом України Про Державний бюджет, прийнятий Верховною радою, накладає вето;
- вносить в установленому чинним законодавством порядку зміни та доповнення до державного бюджету.
2. Верховна Рада України:
- розробляє пропозиції до проекту Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період;
- приймає постанову про схвалення або взяття до відома Основних напрямів бюджетної політики;
- розглядає проект бюджету в трьох читаннях;
- схвалює Закон України про Державний бюджет України;
- розглядає та приймає рішення щодо звіту про виконання Закону про Державний бюджет України.
3. Рахункова палата:
- здійснює зовнішній контроль та аудит фінансової та господарської діяльності бюджетних установ у частині контролю за використанням коштів Державного бюджету;
- готує співдоповідь, з якою виступає Голова Рахункової палати, - про виконання Державного бюджету.
4. Кабінет Міністрів України:
- подає на розгляд Верховної Ради проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період;
- розробляє проект Закону про Державний бюджет;
- забезпечує виконання Державного бюджету України та подає річний звіт про його виконання Верховній раді.
5. Міністерство фінансів:
- погоджує єдині правила бухгалтерського обліку всіх фінансових операцій, активів і фінансових зобов'язань;
- розробляє і доводить до головних розпорядників бюджетних коштів інструкції щодо підготовки бюджетних запитів та проводить їх аналіз;
- подає проект Закону про Державний бюджет України на розгляд Кабінету Міністрів України та доопрацьовує його після першого та другого читання;
- здійснює загальну організацію та управління виконанням Державного бюджету України, координує діяльність учасників бюджетного процесу;
- Міністерство в особі Міністра фінансів затверджує та контролює розпис, за яким виконується Державний бюджет України.
- здійснює прогнозування та аналіз доходів протягом поточного бюджетного року; Забезпечує опублікування проекту Закону про Державний бюджет, даних про
виконання Закону по кварталах і за підсумками року, показників зведеного бюджету, іншої відкритої інформації про виконання Державного бюджету.
6. Державне казначейство:
- здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників бюджетних коштів;
- здійснює операції з коштами Державного бюджету та місцевих бюджетів;
- веде бухгалтерський облік та складає звітність про виконання Державного та місцевих бюджетів.
7. Розпорядники бюджетних коштів:
- на підставі плану своєї діяльності розробляють проекти кошторису та бюджетні запити і подають їх Міністерству фінансів чи місцевому фінансовому органові;
- головні розпорядники затверджують кошториси розпорядників нижчого рівня та контролюють хід виконання кошторисів.
Розглядають такі складові бюджетного процесу:
- складання проекту бюджету;
- затвердження бюджету;
- виконання бюджету;
- складання, розгляд і затвердження звіту про виконання бюджету.
Рис. 6.2. Структурно-функціональна схема процесу підготовки та прийняття Закону про Державний Бюджет України
Складання проекту Закону про Державний бюджет України є процесом регламентованим через "Бюджетний кодекс України", який паралельно здійснюється у трьох рівнях взаємодії: Кабінет Міністрів України - Верховна рада України; Міністерство фінансів України, Міністерство економіки України, НБУ - Кабінет Міністрів України; головні розпорядники бюджетних коштів, обласні державні адміністрації, Рада міністрів АРК, міські держадміністрації міст Києва та Севастополя (місцеві держадміністрації) - Міністерство фінансів України.
Підготовці Закону про Державний бюджет України передує прийняття Верховною радою України не пізніше 01.06 бюджетної резолюції - нормативного документа, який розроблений за участі Кабінету Міністрів України і окреслює пріоритети бюджетної політики держави на наступний бюджетний рік, а також основних засад грошово-кредитної політики до 01.04, які розроблені за участі Національного банку України.
Міністерство фінансів України, взаємодіючи з головними розпорядниками коштів держбюджету, до 08.06 здійснює підготовку щодо визначення граничних обсягів видатків та інструкції до бюджетних запитів, а до 08.07 - збір бюджетних запитів. До 10.07 Міністерство фінансів України, взаємодіючи з місцевими держадміністраціями, формує підготовку методики розрахунку доходів місцевих бюджетів та визначає обсяг трансфертів, а до 01.08 здійснює збір інформації для розрахунку міжбюджетних трансфертів. До 15.08 на основі вже отриманої інформації, Мінфіном визначаються показники зовнішніх запозичень, про які інформується Національний банк України, і формується проект Закону про Державний бюджет України. Проект Закону надається для ознайомлення в Кабінет міністрів України та Міністерство економіки України і до 15.09 у Верховну раду України. У Верховній раді України до 15.10 розглядаються пропозиції до проекту Закону до першого читання, до 03.11 розглядаються пропозиції до проекту Закону до другого читання.
Міжнародний досвід виконання бюджету.
Завдання для практичних занять та самостійної роботи студента
Розділ 7. Доходи і видатки державного бюджету
7.1. Державний бюджет України. Бюджетна класифікація
7.2. Склад і структура доходів Державного бюджету України
7.3. Склад і структура видатків Державного бюджету України
7.4. Регулювання бюджетних відносин
Завдання для практичних занять та самостійної роботи студента
Розділ 8 Податки і податкова система