Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснює управління загальнодержавним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
Джерелами доходів бюджету Фонду соціального страхування з тимчасовою втратою працездатності є:
страхові внески роботодавців - 1,5 % від фактичних витрат на оплату праці найманих працівників;
- страхові платежі найманих працівників - 0,5 % від сукупного оподатковуваного доходу податком на доходи фізичних осіб доходу, якщо його розмір менше одного прожиткового мінімуму доходів громадян для працездатної особи, 1 % - якщо сукупний оподатковуваний дохід перевищує зазначений розмір прожиткового мінімуму;
- страхові платежі осіб, які забезпечують себе роботою самостійно (особи, які займаються підприємницькою, адвокатською, нотаріальною, творчою та іншою діяльністю, пов'язаною з одержанням доходу безпосередньо від цієї діяльності);
- донараховані страхові внески, пеня і штрафи;
- благодійні внески підприємств, установ, організацій та фізичних осіб;
- асигнування з Державного бюджету України;
- інші надходження.
Кошти фонду соціального страхування з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, спрямовуються на:
- виплату застрахованим особам у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю, вагітністю і пологами, у разі народження дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, на поховання;
- фінансування санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованих осіб і членів їх сімей;
- забезпечення поточної діяльності та утримання органів Фонду, розвиток його матеріально-технічної бази.
Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам залежно від трудового стажу в таких розмірах:
- 60 % середньої заробітної плати особам, які мають страховий стаж до 5 років;
80 % середньої заробітної плати особам, які мають страховий стаж від 5 до 8 років;
100 % середньої заробітної плати особам, які мають страховий стаж понад 8 років;
Близький за сутністю до вищерозглянутого фонду є Фонд соціального страхування від нещасних випадків та професійних захворювань на виробництві, за допомогою якого здійснюється соціальний захист з охорони життя та здоров'я громадян у процесі їх трудової діяльності.
Фонд соціального страхування від нещасних випадків та професійних захворювань на виробництві створений з метою проведення профілактичних заходів з охорони праці, відновлення здоров'я та працездатності потерпілих на виробництві внаслідок нещасних випадків, відшкодування їм завданої матеріальної та моральної шкоди. Страхування від нещасного випадку може бути обов'язковим і добровільним.
Фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок:
- внесків роботодавців (для підприємства - з віднесенням на валові витрати виробництва, для бюджетних установ та організацій - з асигнувань, виділених на їх утримання та забезпечення);
- прибутку від розміщення тимчасово-вільних коштів Фонду на депозитних рахунках;
- штрафних санкцій за порушення законодавства з безпеки праці;
- добровільних внесків та інших пожертвувань.
Страхові тарифи диференційовані по групах галузей економіки (видах робіт) залежно від класу професійного ризику виробництва і їх розмір встановлюється законом. Наймані працівники не здійснюють відрахувань у фонд соціального страхування від нещасних випадків та професійних захворювань на виробництві.
Розміри страхових внесків страхувальників обчислюються:
- для роботодавців - у відсотках до сум фактичних виплат на оплату праці найманих працівників від 0,2 до 13,8 %;
- для добровільно застрахованих осіб - у відсотках до мінімальної заробітної плати. Використовуються кошти Фонду на такі цілі:
- виплату пенсій по інвалідності;
- виплати пенсій у зв'язку з втратою годувальника; виплати втраченого заробітку;
- виплату одноразової допомоги потерпілому і членам сім'ї потерпілого;
- фінансування витрат на медичну і соціальну допомогу потерпілому.
Завдання для практичних занять та самостійної роботи студента Теми наукових робіт:
Розділ 11. Державний кредит і державний борг
11.1. Сутність державного кредиту
11.2. Сутність, види та джерела фінансування дефіциту бюджету
11.3. Державний борг
11.4. Боргова політика держави. Управління державним боргом.
11.5. Центральні органи влади України в управлінні державним боргом
11.6. Міжнародний досвід формування державного боргу
Завдання для практичних занять та самостійної роботи студента