Фінанси країн Європейського Союзу - Карлін М.І. - Розділ 8. ФІНАНСИ ІРЛАНДІЇ

8.1. Вплив допомоги Європейського Союзу на фінансовий розвиток Ірландії

За аналогією зі східними економічними тиграми, Ірландію, засновану давніми кельтами, називають тигром кельтським. В останні роки економіка невеликої країни на "узбіччі" Європи, на частку якої припадає лише 1 % промислового виробництва Євросоюзу, почала динамічно зростати. Так, у 2000 р. темпи економічного зростання перевищили 13 %. У 2001 р. був запланований рекордний бюджетний профіцит у 2,8 млрд дол. США (3,3 % ВВП), який якщо й уповільнив темпи економічного зростання, то не набагато. ВНП, за оцінками, зріс на 9 %. Це дало можливість оптимізувати державні видатки, підвищити ефективність і конкурентоспроможність економіки країни і в наступні роки.

Основні видатки державного бюджету Ірландії спрямовуються на соціальний захист, соціальну сферу, допомогу місцевим бюджетам тощо.

Місцеві фінанси країни включають фінанси 31 графства і 88 містечок, які в основному використовуються на фінансування соціальної сфери.

Головна перевага ірландської економіки — її податкова політика. Скорочення податків, передбачене бюджетом 2001 р., допомогло урядові узгодити з профспілками так звану Програму процвітання та справедливості. її формула, запроваджена ще в 1987 р., у рамках якої зниження податків було передумовою для збереження низького номінального зростання заробітної плати, з одного боку, сприяла підтримці конкурентоспроможності країни, з другого — збільшила реальні доходи працівників.

Входячи до складу Євросоюзу, який не може похвалитися сприятливим оподаткуванням бізнесу, Ірландія фактично взяла курс на створення "податкової гавані". Низький рівень корпоративних податків, спрощена система оподаткування й адміністративних процедур привели до того, що великі міжнародні компанії та банки, а останніми роками й високотехноло-гічний венчурний бізнес, стали дедалі частіше розміщувати свої регіональні штаб-квартири в цій маленькій країні. Сплачувати податки в Ірландії стало набагато вигіднішим, ніж будь-де в Європі.

Хоч Ірландія має найбільший у ?С профіцит бюджету, а також один з найнижчих показників боргу стосовно ВНП, економісти побоюються, що фіскальна політика цієї країни призведе до ще більшого стимулювання попиту.

Ірландський бюджет, поданий у грудні 2001 р., видавався досить сміливим. Він базувався на загальному зниженні податків на 1,3 млрд ірландських фунтів і передбачав пакет заходів для підвищення державних витрат вартістю 850 млн ірландських фунтів, що викликало певне занепокоєння в ЄС, оскільки різко зріс дефіцит державного бюджету Ірландії.

Єврокомісія недаремно стурбована неврегульованістю бюджетного питання з Ірландією. Адже інші країни ЄС також можуть наслідувати її приклад, позаяк малим державам ЄС набагато легше інфляційно прискорити свою економіку, водночас користуючись загальною антиінфляційною дисципліною євро-зони.

Ірландці пишаються своїм економічним бумом, а його причиною називають правильно обраний курс та програму розвитку країни, допомогу з боку бюджету ЄС.

Фінансування Ірландії Європейським Союзом було досить вагомим. З приєднанням до ЄС Ірландія отримала чистого фінансування 21,5 млрд англ. ф. ст. за лінією структурних і сільськогосподарських фондів, фонду "Об'єднання". Протягом останніх років кожен фунт, внесений Ірландією в бюджет ?С, повертався до країни п'ятьма фунтами допомоги. Це було величезною економічною підтримкою, особливо в розвитку інфраструктури, підвищенні фахових навиків населення, що натомість спричинило економічне зростання та міграцію до країни.

У країні досить багато мігрантів, у тому числі з нових країн Євросоюзу, оскільки в країні не вистачає робочої сили, особливо в сільському господарстві. Основна міграція йде з КНР, Нігерії, Польщі, Литви. У наступні 15 років населення Ірландії зросте з 4 до 5 млн, в основному за рахунок мігрантів.

Коли Ірландія приєдналася до ЄС, її ВНП на одну особу становив 58 % від середнього рівня Євросоюзу, тобто країна була однією з найбідніших у ЄС. Сьогодні, після кількох років безпрецедентного для ЄС зростання, ВНП Ірландії перебуває на рівні 104 % від середньоєвропейського показника на одну особу.

У 2004 р. внески на соціальне страхування працівника і роботодавця становили відповідно 4,5 і 9,7 % вартості робочої сили. За паритетом купівельної спроможності вартість робочої сили в країні за рік (2004 р.) становила ЗО 236 дол. США, а прибутковий податок — 9,6 % вартості робочої сили. Вік виходу на пенсію в Ірландії становив у 2004 р. для чоловіків і жінок 66 років.

Мінімальна зарплата в Ірландії — 7,5 євро за годину, але мігрантам досить часто платять 3 євро за годину.

8.1. Вплив допомоги Європейського Союзу на фінансовий розвиток Ірландії
8.2. Фінансова привабливість Ірландії для інвесторів
Запитання і завдання для самоперевірки
Розділ 9. ФІНАНСИ ДАНІЇ
9.1. Податкова система Данії
9.2. Особливості фінансування державних витрат у Данії
9.3. Фінанси підприємств (на прикладі "А.Р. Моllеr-Маеrsk")
Запитання і завдання для самоперевірки
Розділ 10. ФІНАНСИ АВСТРІЇ
10.1. Загальна характеристика фінансової системи Австрії
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru