2.1. ЗМІСТ ФІНАНСОВОЇ РОБОТИ
Фінансова робота - це діяльність з управління фінансами фірми. Вона включає:
• планування і організацію фінансів;
• облік фінансових ресурсів;
• контроль і аналіз ефективності їх використання;
• регулювання доходів і видатків;
• стимулювання кінцевих результатів виробництва.
Виробнича і комерційна діяльність підприємств може забезпечуватися грошовими коштами у формі самофінансування, банківського і комерційного кредитування, залучення акціонерного капіталу, бюджетного фінансування.
Фінансову роботу на підприємствах організовують і проводять спеціальні фінансові служби. Самостійні фінансові служби створюють, як правило, на великих підприємствах.
До їхнього складу можуть входити відділи:
- планові;
- реєстраторські;
- розрахункові.
На малих підприємствах відповідальність за фінансову роботу несе головний бухгалтер.
Фінансовий відділ фірми має право:
• контролювати інші відділи в питаннях, що пов'язані з виконанням покладених на нього обов'язків;
• вимагати від інших відділів матеріали, потрібні для виконання обов'язків;
• вибирати в бухгалтерії, плановому відділі, відділі маркетингу, технічному, капітального будівництва потрібні для роботи документи і матеріали.
Крім того, працівники фінансових відділів мають право вимагати:
- звіти і баланси;
- плани випуску і реалізації продукції;
- плани руху товарно-матеріальних цінностей;
- розрахунки економічної ефективності капітальних вкладень;
- кошториси.
Начальник фінансового відділу або фінансовий директор, або фінансовий менеджер підпорядковуються керівникові фірми або заступникові з економічних питань і несуть відповідальність ось за що:
• збереження власних оборотних засобів підприємства;
• виконання планів реалізації і прибутку;
• забезпечення ресурсами витрат, передбачених фінансовим планом;
• використання коштів за цільовим призначенням;
• дотримання фінансової і кредитної дисципліни.
2.2. ЗАВДАННЯ І ФУНКЦІЇ ФІНАНСОВОЇ СЛУЖБИ
Завданнями фінансової служби підприємства є:
- фінансування витрат на виробництво, капітальних вкладень та інших витрат;
- виконання фінансових зобов'язань перед бюджетом, банками, постачальниками, працівниками, засновниками;
- пошуки шляхів збільшення грошових надходжень;
- забезпечення збереження та оборотності оборотних засобів;
- контроль за ефективністю використання основних фондів (ОФ);
- організація і вдосконалення форм грошових розрахунків. Функції фінансової служби підприємства:
• фінансово-кредитне планування;
• розрахунки з робітниками і службовцями, бюджетом, банками, постачальниками і підрядними організаціями.
Крім того, фінансові служби підвищують ефективність виробництва. З цією метою систематично:
• удосконалюють організацію впровадження оборотних засобів і їх оборотності;
• виявляють непотрібні матеріальні цінності;
• вивчають попит зі службою маркетингу;
• вивчають динаміку складу та структури ОФ і показники їх використання;
• розробляють систему фінансових показників;
• здійснюють фінансовий контроль;
• аналізують фінансово-господарську діяльність.
2.3. ФІНАНСОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Фінансове управління діяльністю господарства має дві взаємопов'язані сфери:
1) поточна діяльність, що пов'язана з використанням поточних активів;
2) інвестиції.
Управління короткостроковим фінансуванням включає:
• визначення оптимальної величини капіталу;
• управління готівковим оборотом і ринковими цінними паперами;
• визначення розмірів і джерел короткострокових кредитів.
У процесі постачання вирішується питання управління товарними запасами. Що ж до виробництва, то фінансове управління спрямоване:
- на забезпечення фінансовими ресурсами всіх поточних платежів;
- розрахунки з органами страхування, Пенсійним фондом, податковою системою;
- організацію заміщення зношення основних засобів. У процесі реалізації продукції визначають:
• напрями реалізації;
• ціни реалізації;
• можливі дотації;
• договірні відносини;
• форми розрахунків;
• проводиться управління отриманою готівкою. Фінансове управління інвестиціями включає:
- визначення напрямів капітальних вкладень;
- політику дивідендів;
- вибір джерел довгострокового фінансування:
- прибуток;
- довгостроковий кредит;
- лізинг;
- опціони.
Важливе місце в управлінні сучасним підприємством відіграє фінансовий менеджмент - система раціонального управління процесами фінансування господарської діяльності підприємства. Фінансовий менеджмент - невід'ємна частина загальної системи управління підприємством.
За змістом поняття фінансового менеджменту означає процес вироблення скеровуючих дій на рух фінансових ресурсів і капіталу з метою підвищення ефективності їх використання і нарощування.
Основний принцип, яким повинні керуватися фінансові менеджери, - це виключність інтересів фірми. Кінцеві фінансові цілі визначають всю політику взаємодії працівників підприємства. Правова законність операцій забезпечує їхній захист і законність доходів. Тому функціональними обов'язками фінансового менеджера є:
• забезпечення правової законності і захищеності господарських операцій з капіталом і фінансовими ресурсами підприємства;
• налагодження нормальних фінансових взаємовідносин зі всіма учасниками комерційної операції;
• розроблення планів і прогнозів вкладення капіталу та оцінка їх ефективності;
• вибір та обґрунтування кредитної і валютної політики підприємства;
• розроблення та реалізація інвестиційних проектів, спрямованих на підвищення дохідності підприємства і його дочірніх організацій;
• страхування капіталу і фінансових операцій від фінансових ризиків і втрат;
• з'ясування рейтингу підприємства і конкурентів;
• безперервне забезпечення господарської діяльності фінансовими ресурсами і контроль за ефективністю їх використання;
• аналіз фінансових результатів і фінансового стану підприємства та клієнтів.
Питання для самоконтролю
1. У чому суть фінансової роботи на підприємствах?
2. Хто виконує фінансову роботу на підприємствах?
3. Які права має фінансовий відділ?
4. Які завдання фінансової служби підприємства?
5. У чому суть фінансового менеджменту підприємства?
6. Які джерела довгострокового фінансування мають підприємства?
7. Які основні завдання реалізовуються у процесі управління інвестиціями?
2.3. ФІНАНСОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Питання для самоконтролю
Тема 3. ГРОШОВІ КОШТИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ РОЗРАХУНКІВ ПІДПРИЄМСТВ
3.1. ГРОШОВІ РОЗРАХУНКИ В ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
3.2. БЕЗГОТІВКОВІ ОПЕРАЦІЇ ТА РОЗРАХУНКИ
3.3. ПРИНЦИПИ ВЕДЕННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ КАСОВИХ ОПЕРАЦІЙ
3.4. ПРИЗНАЧЕННЯ ТА СТРУКТУРА ЗВІТУ ПРО РУХ ГРОШОВИХ КОШТІВ
Визначення руху коштів унаслідок операційної діяльності
Визначення руху коштів унаслідок інвестиційної діяльності