Розроблення фінансового плану розпочинається з розрахунку показників дохідної його частини (табл. 15.11), а потім видаткової його частини та порядку розподілу прибутку (табл. 15.12).
Таблиця 15.11
Розрахунок обсягу реалізації продукції і прибутку від реалізації, а також робіт, послуг та інших фінансових результатів
Показник | Сума |
1. Залишок готової продукції на складах та товарів, відвантажених на початок планового року: а) за виробничою собівартістю б) за оптовими цінами Прибуток | |
2. Товарна продукція на плановий рік: а) за повною собівартістю б) за оптовими цінами Прибуток | |
3. Залишок готових виробів на складах і товарів, відвантажених на кінець планового року: а) у днях б) за виробничою собівартістю в) за оптовими цінами Прибуток | |
4. Реалізація продукції в плановому році: а) за повною собівартістю б) за оптовими цінами Прибуток від реалізації товарної продукції | |
5. Інша (нетоварна) реалізація: а) за повною собівартістю б) за відпускними цінами Прибуток від іншої реалізації | |
6. Планові позареалізаційні результати | |
7. Прибуток від реалізації продукції, робіт, послуг та інших фінансових результатів |
Таблиця 15.12
Розподіл прибутку від реалізації продукції, робіт, послуг та інших фінансових результатів
Показник | Сума |
1. Прибуток від реалізації продукції, робіт, послуг та інші фінансові результати | |
2. Платежі в бюджет: податок на прибуток плата за землю та природні ресурси | |
3. Чистий прибуток | |
4. Відрахування до резервного капіталу, виплата дивідендів | |
5. Прибуток у розпорядженні підприємства, що відраховується на: а) розвиток виробництва б) економічне стимулювання |
У процесі складання кошторису доходів і видатків варто перевірити взаємовідповідність планових сум доходів і відрахувань із джерелами покриття їх відповідними доходами та надходженнями коштів, передбачених у І розділі балансу доходів і витрат.
Витрати на реалізацію продукції, які передбачені у II розділі кошторису доходів і витрат, мають покриватись виторгом від реалізації продукції та послуг (за вирахуванням ПДВ і акцизного збору). Якщо виторг від реалізації продукції та послуг (за вирахуванням податків) менший за витрати на продукцію, що реалізується, тоді не буде прибутку в І розділі. УII розділі з'являються збитки в сумі перевищення витрат над виторгом.
Якщо на плановий рік капітальні вкладення не передбачені чи їх намічений розмір менший від передбачених у І розділі кошторису доходів та видатків сум амортизації, то вільний залишок коштів, який не використовується за прямим призначенням, з'являється у II розділі кошторису у статті "Залишок коштів", які призначені на інвестиції.
Після визначення всіх статей кошторису доходів і витрат та підбиття підсумку за кожним розділом перевіряється ступінь збалансованості між ними. Для цього підсумки І розділу порівнюють із підсумками II розділу кошторису доходів і витрат. При цьому ці підсумки мають бути рівними. Якщо немає рівності між ними, то слід переглянути витрати та відрахування в бік зменшення чи виявити додаткові джерела доходів і надходжень коштів.
Таким чином, у процесі фінансового планування проводять конкретну ув'язку кожного виду витрат і відрахувань із джерелом фінансування. З метою перевірки правильності формування кошторису доходів і витрат складають шахову таблицю до фінансового плану (табл. 15.13), де по горизонталі подають напрями використання коштів, а по вертикалі - джерела (тобто витрати і надходження).
Таблицю складають шляхом заповнення підсумкових показників із видатків і доходів. Потім за кожною статтею видатків указують відповідні джерела фінансування.
Така таблиця дає можливість збалансувати доходи і витрати за статтями, виявити цільовий характер використання доходів і надходжень, знайти резерви отримання грошових коштів.
Таблиця 15.13
Шахова таблиця до фінансового плану (тис, грн)
Витрати | Доходи | |||||||||||||
Виторг від реалізації | у тому числі ПДВ* | Акцизний збір* | Амортизаційні відрахування* | До державних фондів* | Прибуток від реалізації* | Позареалізаційні доходи | Комерційні кредити | Позики банків | Від емісії і продажу акцій | Фінансування з бюджету | Безоплатно надана допомога | Інші доходи та надходження | Усього доходів | |
Витрати на реалізовану продукцію | ||||||||||||||
ПДВ за товари | ||||||||||||||
Довгострокові фінансові інвестиції | ||||||||||||||
Капітальні вкладення | ||||||||||||||
Поповнення оборотних коштів | ||||||||||||||
Орендна плата | ||||||||||||||
Відрахування у резервний фонд | ||||||||||||||
Виплачені дивіденди | ||||||||||||||
Відрахування на благочинність | ||||||||||||||
Повернення довго- і короткострокових кредитів | ||||||||||||||
ПДВ до бюджету | ||||||||||||||
Акцизний збір | ||||||||||||||
Податки з прибутку, на землю, на транспортні засоби | ||||||||||||||
До державних цільових фондів | ||||||||||||||
Проценти за кредит | ||||||||||||||
Інші | ||||||||||||||
Усього витрат, видатків, вкладень | X | X | X | X | X |
* Статті, які є розшифрувальними у структурі виторгу і не підлягають включенню до підсумкових сум.
Питання для самоконтролю
Тема 16. СТРАХУВАННЯ МАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВ ПІДПРИЄМСТВ І ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
16.1. ОСОБЛИВОСТІ СТРАХОВОГО ЗАХИСТУ АКТИВІВ ПІДПРИЄМСТВ
16.2. СТРАХОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І СТРАХОВА ОЦІНКА МАЙНА ПІДПРИЄМСТВА
16.3. СТРАХОВИЙ ЗАХИСТ ПІД ЧАС ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
16.4. УСТАНОВЛЕННЯ ВЕЛИЧИНИ СТРАХОВОГО ТАРИФУ
16.5. СТРАХОВІ СУМИ І СТРАХОВІ ПРЕМІЇ ЯК ОБ'ЄКТ СТРАХОВИХ ВІДНОСИН ПІДПРИЄМСТВА ЗІ СТРАХОВОЮ КОМПАНІЄЮ
16.6. ПОРЯДОК УКЛАДЕННЯ І ДІЇ ДОГОВОРУ СТРАХУВАННЯ
Питання для самоконтролю