Фінанси України та сусідніх держав - Карлін М.І. - Передмова

В умовах розбудови ринкової економіки в Україні вивчення позитивних і негативних моментів становлення фінансових систем ринкового типу у країн-сусідів є одним з основних завдань сучасних дослідників. Це необхідно, щоб ефективно здійснювати з ними експортно-імпортні операції, своєчасно прогнозувати і враховувати зміни у фінансових системах сусідніх країн та їхній вплив на прикордонну торгівлю, що є особливо важливим для зменшення "тіньового сектору" економіки в прикордонних регіонах України, яка паразитує на різниці ставок оподаткування і цін ряду товарів у нашій країні та сусідніх державах.

Вступ України до Євросоюзу вимагає також гармонізації фінансової системи України з фінансовою системою країн-членів ЄС. Передусім це стосується податкової системи України, яка поки не зовсім відповідає умовам вступу до Європейського Союзу. Тому вивчення досвіду реформування податкових систем Польщі, Словаччини, Угорщини, які з 1 травня 2004 р. вступили до Євросоюзу, сприятиме наближенню нашої країни до вступу в цю організацію.

Зважаючи на те, що значний обсяг експортно-імпортних операцій України припадає на Російську Федерацію, важливо з'ясувати специфіку фінансової системи цієї країни, щоб передбачати зміни насамперед у системі її оподаткування та їх можливий вплив на фінансову систему нашої країни.

Україні буде корисним і досвід Румунії, яка зараз суттєво реформує свою фінансово-економічну систему відповідно до вимог Європейського Союзу, у який вона планує, згідно з угодою з ЄС, вступити в 2007 р. Сучасний стан розвитку економіки України має певні проблеми, але водночас є надія на вступ до Євросоюзу і нашої країни, оскільки Румунія не набагато випереджає Україну в соціально-економічному розвитку.

Незважаючи на складну ситуацію у Молдові, досвід цієї країни з реформування своєї фінансової системи може прислужитися Україні на її шляху до СОТ, членом якої Молдова вже є, хоча має як позитивні, так і негативні наслідки від цього членства, які треба врахувати й Україні.

Певний досвід у поступовому переході до ринку накопичено і в Білорусі. Одночасно з надмірним державним регулюванням фінансової системи країни, набуто і позитивний досвід стосовно соціальної політики й фінансової підтримки підприємств, у тому числі й в АПК, на який можна було б звернути увагу й українській державі, оскільки АПК нашої країни перебуває у вкрай складній ситуації.

Труднощі побудови в Україні фінансової системи, адекватної вимогам Європейського Союзу, значною мірою пов'язані з неоднозначним трактуванням вченими нашої країни таких понять, як фінанси, фінансова система, державні фінанси, місцеві фінанси, податкова система, фінанси підприємств, фінанси домогосподарств, податок на додану вартість тощо. Тому аналізу вказаних понять в посібнику приділена значна увага, але при цьому насамперед враховуються підходи вчених розвинутих та постсоціалістичних країн до трактування понять і категорій фінансової науки.

Значна увага у посібнику приділена аналізу державних (суспільних) фінансів України та сусідніх країн. Як свідчать дослідження, криза державного устрою відбувається передусім через кризу державних фінансів. Фінанси, на думку відомого американського соціолога Рендала Коллінза, є найбільш слабким місцем держави. Фінансова криза - а Україна знаходиться на її порозі, неминуче призводить до розколу між елітами. Як правило, одна група еліт контролює економічні ресурси, а інша - державну адміністрацію. Вони мають протилежні інтереси і тому еліта розколюється. Наростанню загрози фінансової кризи в Україні сприяє і надмірна соціалізація державних витрат, яка в кінці 2004 р. - на початку 2006 р. перейшла допустимі межі, що загрожує інфляційним вибухом в 2007 р. Тому було б доцільно використати досвід країн-сусідів України в обмеженні інфляції шляхом оптимізації державних витрат.

Автор висловлює подяку рецензентам та співробітникам кафедри державних фінансів Волинського державного університету імені Лесі Українки за допомогу у підготовці посібника, насамперед старшим лаборантам Л.В. Пальосі, Ю.В. Строцюк, технікам І. Динь та Д. Андрійчуку за технічну допомогу при підготовці посібника до друку.

Автор буде вдячний за конструктивну критику, яка послужить покращенню змісту і структури посібника. Всі побажання і зауваження можна присилати за електронною адресою: e-mail: Ця адреса електронної пошти приховується від різних спамерських пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати Ява-скрипт. , або за адресою: 43000, м. Луцьк, проспект Волі, 13, Волинський державний університет імені Лесі Українки, економічний факультет, кафедра державних фінансів, М.І. Карліну.

Розділ 1. Фінанси України
1.1. Сутність і структура фінансової системи України
1.2. Державні фінанси
1.3. Державний бюджет України, його функції та структура
1.3.1. Сутність та функції державного бюджету
1.3.2. Доходи Державного бюджету України
1.3.3. Видатки Державного бюджету України
1.4. Фінансування соціальної сфери
1.4.1. Загальні основи фінансування
1.4.2. Фінансування охорони здоров'я
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru