Бюджетний менеджмент - Клець Л.Є. - 1.3. Доходи та видатки Державного бюджету

Доходи Державного бюджету - це частина грошових ресурсів, що централізується державою до загальнодержавного фонду для виконання та реалізації своїх функцій.

Формування доходів здійснюється за рахунок:

1) внутрішніх джерел - виробленого в країні національного

доходу;

2) зовнішніх джерел - надходжень від міжнародного перерозподілу фінансових ресурсів.

Якщо цих доходів для покриття своїх витрат державі не вистачає, вона використовує національне багатство, а саме:

- доходи від приватизації державної власності;

- від продажу золотовалютного резерву та інших цінностей, які знаходяться в розпорядженні суспільства на певний період часу.

Доходи Державного бюджету можна класифікувати відповідно до методів їх формування таким чином:

1) доходи, що надходять до бюджету за допомогою податків шляхом перерозподілу доходів юридичних та фізичних осіб на користь держави, відповідно до діючого законодавства;

2) доходи від підприємницької діяльності держави у вигляді прибутку державних підприємств; державних послуг (державне мито);

3) доходи від державного майна і майнових прав: орендна плата, реалізація майна; дивіденди від акцій, якими володіє держава;

4) доходи від державних угідь: землі, надр.

Відносно до бюджетного устрою доходи зведеного бюджету розподіляються таким чином:

1) доходи, які надходять до Державного бюджету України;

2) доходи, які поступають до місцевих бюджетів;

3) доходи, які частково надходять до Державного бюджету, а частково - до місцевих бюджетів відповідно до діючого законодавства.

Згідно з Бюджетним кодексом:

1) Доходи бюджету - усі податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, дарунки, гранти).

2) Надходження до бюджету - доходи бюджету та кошти, залучені в результаті взяття боргових зобов'язань органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування.

До складу доходів Державного бюджету України згідно зі статтею 29 Бюджетного кодексу включаються:

- доходи, що отримуються у вигляді податків, зборів і обов'язкових платежів відповідно до законодавства і надходять до Державного бюджету;

- доходи від плати за послуги, що надаються бюджетними установами, які утримуються за рахунок Державного бюджету України; та від інших визначених законодавством джерел;

- гранти і дарунки у вартісному обрахунку;

- міжбюджетні трансферти з місцевих бюджетів.

Склад доходів, що закріплюються за місцевими бюджетами, визначений у статтях 64-69 Бюджетного кодексу, який запропонував новий підход до формування доходної частини місцевого бюджету. Доходи місцевих бюджетів розподілено на два кошика: на доходи, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів і ті, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів.

Починаючи з 2000 року, доходна частина Державного бюджету поділяється на два структурних підрозділи: доходи загального фонду та доходи спеціального фонду. Джерела формування цих фондів щорічно затверджуються Законом України про Державний бюджет. Детальна класифікація доходів та механізм їх формування буде розглянуто в наступних темах.

Питома вага доходів зведеного бюджету України у процентах до валового внутрішнього продукту наведена в таблиці 2.

Таблиця 2

Питома вага доходів зведеного бюджету України до ВВП

Роки

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

Доходи до ВВП, %

24,4%

33,5%

43,5%

38 %

37 %

30,1 %

28,2%

Роки

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Доходи до ВВП, %

25,2%

28,9%

26,9%

27,4 %

28,2 %

26,5 %

32,8 %

Дані на 2005 рік наведені за 9 місяців.

На обсяг доходів Державного бюджету впливає низка факторів, основними з яких є:

- обсяг і темп зростання національного доходу;

- стан економічної кон'юнктури;

- недосконалість податкового законодавства: необґрунтований податковий тиск та наявність значних пільг в оподаткуванні;

- низька фінансова дисципліна усіх суб'єктів господарювання;

- інституціоналізація тіньової економіки;

- інфляційні процеси та інші.

Видатки бюджету - це економічні відносини, на основі яких здійснюється процес використання грошових ресурсів централізованого фонду для виконання державою своїх функцій.

Видатки Державного бюджету регламентуються Бюджетним кодексом, Законом про Державний бюджет на поточний рік та іншими законодавчими та нормативними актами.

Залежно від обсягів та структури видатки відіграють важливу роль у фінансовому забезпеченні соціальних та економічних програм, природозберігаючих та природоохоронних програм, розвитку промисловості та агропромислового комплексу.

Кожен вид видатків має кількісну та якісну характеристику. Якісна характеристика дозволяє встановити призначення бюджетних видатків; кількісна - їх величину.

Бюджетний кодекс відокремив такі поняття, як "витрати бюджету" та "видатки бюджету".

Видатки бюджету - це кошти, що спрямовуються на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом, за винятком коштів на погашення основної суми боргу та повернення надміру сплачених до бюджету сум.

Витрати бюджету - включають видатки бюджету та кошти, що спрямовуються на погашення основної суми боргу.

Видаткова частина Державного бюджету, як і доходна частина, теж складається із загального та спеціального фондів. Бюджетний кодекс законодавчо розмежував видатки, що здійснюються за рахунок коштів Державного та місцевих бюджетів відповідно до їх повноважень.

У залежності від спрямованості та ролі видатки бюджету можна класифікувати:

1) за функціями держави;

2) за економічним змістом;

3) за розпорядниками коштів бюджету;

4) за бюджетними програмами.

Класифікація, основні напрями та механізм здійснення видатків Держаного бюджету детально будуть розглянуті в окремій темі.

Видатки зведеного бюджету України у відсотках до валового внутрішнього продукту наведені в таблиці 3.

Таблиця 3

Питома вага видатків зведеного бюджету України до ВВП

Роки

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

Видатки до ВВП,

%

38,1%

38,6%

52,4%

44,6%

41,9%

36,7%

30,4%

Роки

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Видатки до ВВП,

%

26,7%

28,3%

27,2%

26,7%

28,4%

29,7%

30,8%

Видатки зведеного бюджету за 2005 рік, включаючи кредитування за вирахуванням погашення, наведені за перші 9 місяців.

За статистичними даними доля видатків в ВВП в різних країнах світу становить від 30 до 50%. Найбільші видатки в структурі ВВП у наступних європейських країнах: Франція - майже 45 %; Швеція - понад 45 %; Голландія - понад 50 %. Видатки США в структурі ВВП становлять 23 %, видатки Японії - 26 %. Ці цифри характеризують відносні розміри приватного і суспільного споживання ВВП.

Видатки місцевих бюджетів включають бюджетні призначення, встановлені рішенням про місцевий бюджет, на конкретні цілі, що пов'язані з реалізацією програм, перелік яких визначено статтями 88-91 Бюджетного кодексу.

Розподіл видатків між бюджетами відповідно до конституційного ладу та принципів побудови бюджетної системи наведений у таблиці 4.

Таблиця 4

Розмежування видів видатків на здійснення повноважень

Види видатків на здійснення повноважень

Джерела здійснення видатків бюджетів

1 Видатки на забезпечення конституційного ладу держави, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені цим Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню

Кошти Державного бюджету України

2 Видатки, які визначаються функціями держави та можуть бути передані до виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності

Кошти місцевих бюджетів, у тому числі трансферти з Державного бюджету України

3 Видатки на реалізацію прав та обов'язків Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування, які мають місцевий характер та визначені законами України

Розподіл видатків за видами бюджетів здійснюється з метою досягнення стабільного фінансування суспільних послуг, забезпечення якості цих послуг та наближення їх до кінцевого споживача відповідно до потреб населення відповідної території.

1.4. Бюджетний дефіцит
Тема 2. БЮДЖЕТНИЙ ПРОЦЕС ТА ЙОГО УЧАСНИКИ
2.1. Зміст та структура бюджетного процесу в Україні
2.2. Загальні засади організації ефективного бюджетного процесу
2.3. Учасники бюджетного процесу
2.4. Розпорядники бюджетних коштів
Тема 3. ОРГАНИ ОПЕРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ БЮДЖЕТОМ
3.1 Класифікація органів державного управління бюджетом
3.2. Міністерство фінансів України - центральний орган виконавчої влади
Правова регламентація діяльності Міністерства фінансів України
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru