3.1. Класифікація органів державного управління бюджетом
3.2. Міністерство фінансів України - центральний орган виконавчої влади
3.3. Державне казначейство України
3.4. Державна контрольно-ревізійна служба України
3.5. Рахункова палата України
3.6. Державна податкова служба України
Мета вивчення: познайомитися із класифікацією державних органів управління бюджетом, з історичними аспектами їх розвитку та становлення; розглянути законодавчі документи, які регламентують діяльність органів оперативного управління бюджетом; усвідомити їх основні завдання, функції, структуру та підпорядкованість.
3.1 Класифікація органів державного управління бюджетом
Держава реалізує бюджетну політику за допомогою органів державного управління, що у залежності від ролі, функцій і обсягів діяльності підрозділяються на 2 групи:
1 - загальнодержавні органи управління;
2 - органи оперативного управління.
У залежності від історичних традицій, державного устрою і політичної системи до органів загальнодержавного управління в різних країнах відносяться:
- Парламент - у Великобританії;
- Національні збори - у Франції;
- Конгрес - у США;
- Бундестаг - у Німеччині;
- Федеральні збори - в Російській Федерації. Загальнодержавні органи управління в Україні представлені:
- органами законодавчої влади: Верховна Рада України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування;
- органами виконавчої влади загальної компетенції: Кабінет Міністрів України - вищий орган у системі центральних органів виконавчої влади; Рада Міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міська, районні і районні в містах державні адміністрації.
Повноваження Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, органів місцевого самоврядування, що стосуються функціонування бюджетної системи врегульовані в Конституції України (прийнятої на 5 сесії Верховної Ради України 28 червня 1996р.).
Рисунок 11 - Класифікація органів державного управління бюджетом
Оперативне управління бюджетом реалізується через спеціалізовані державні органи, насамперед, через фінансовий апарат.
У державах з розвинутою ринковою економікою оперативне управління бюджетом здійснюється, як правило, декількома державними органами.
Наприклад:
1. У США - Міністерством фінансів (Казначейством) і Адміністративно-бюджетним управлінням при Президентові, Митною службою. У деяких країнах, таких як США, Великобританія, міністерство фінансів має назву Казначейства.
2. У Великобританії - Казначейством, Митним й Акцизним управліннями.
3. У Німеччині - Міністерством фінансів і підлеглими йому Федеральним відомством з фінансів і Федеральним управлінням державним боргом.
4. У Франції - Міністерством економіки, фінансів та бюджету.
5. В Італії - Казначейством, Міністерством фінансів, Міністерством бюджету і планування, Міністерством внутрішніх справ та ін.
В Україні оперативне управління бюджетом здійснюється через Міністерство фінансів України.
Крім того, для забезпечення виконання бюджету, існує низка органів, а саме:
- Рахункова палата України;
- Державне казначейство України;
- Державна контрольно-ревізійна служба;
- система органів Державної податкової служби України;
- митні органи України.
У процесі оперативного управління виконуються наступні питання: планування, облік, аналіз, контроль, бюджетне регулювання і виконання фінансового плану держави - бюджету.
Правова регламентація діяльності Міністерства фінансів України
Центральний апарат Міністерства фінансів
Функціональна характеристика міського фінансового відділу
Структура міського фінансового відділу
3.3. Державне казначейство України
Етапи створення системи Державного казначейства в Україні
Головні завдання та правовий статус діяльності Державного казначейства України
Організаційна структура Державного казначейства України
Структура центрального апарату Державного казначейства