Лінійний тип організаційної структури управління характеризується лінійними формами зв'язку між ланками управління і, як наслідок, концентрацією всього комплексу функцій управління та вироблення управлінських дій в одній ланці управління.
Сутність лінійного управління полягає в тому, що очолює кожен виробничий підрозділ керівник (орган), який здійснює всі функції управління. Кожен працівник підрозділу безпосередньо підпорядковується тільки цьому керівнику (органу). В свою чергу, останній є підзвітним вищому органу. Підлеглі виконують розпорядження тільки свого безпосереднього керівника. Вищий орган (керівник) не має права віддавати розпорядження робітникам, минаючи їх безпосереднього керівника (тобто реалізується принцип єдиноначальності керівництва). Окремі спеціалісти допомагають лінійному керівнику збирати та обробляти інформацію, аналізувати господарську діяльність, готувати управлінські рішення, але самі вказівок та інструкцій керованому об'єкту не надають.
Така схема підпорядкування і звітності є основою лінійного управління. При цьому ланки лінійного управління в цілому відповідають ланкам виробництва, між якими встановлюються прості та чіткі взаємозв'язки (рис. 3.3).
Рис. 3.3. Лінійний тип організаційної структури управління
У практиці управління лінійна організаційна структура використовується рідко, як правило, малими та середніми підприємствами, які здійснюють нескладне виробництво (виготовляють однорідну продукцію) при відсутності широких зв'язків у кооперації. Переваги та недоліки даної структури управління представлені в табл. 3.3.
Таблиця 3.3
Переваги та недоліки лінійних організаційних структур управління
Переваги | Недоліки |
1. Встановлення чітких і простих зв'язків між підрозділами.2. Єдність і чіткість розпоряджень.
| 1. Високі вимоги до керівника, який повинен мати різнобічні знання і досвід з усіх функцій управління та сфер діяльності, що, в свою чергу, обмежує його можливості щодо ефективного управління організацією.2. Перевантаження інформацією, великий потік документації, безліч контактів з підлеглими, вищими та суміжними організаціями.3. Відсутність спеціалістів з окремих функцій управління.4. Невідповідність зростаючим вимогам сучасного виробництва. |
Функціональний тип організаційної структури управління підприємством
Для сучасного виробництва характерним є поглиблення спеціалізації виробництва та управління, а реалізація управлінських функцій розподіляється між керівниками та органами, які передають нижчим рівням управління обов'язкові для них завдання. Отже, диференціація функцій управління є основою переходу до функціональної структури управління.
При такому управлінні передбачається, що кожний орган управління (або виконавець) спеціалізується на виконанні окремих видів управлінської діяльності (функцій). Виконання вказівок функціонального органу в межах його компетенції є обов'язковим для виробничих підрозділів (рис. 3.4).
Рис. 3.4. Функціональний тип організаційної структури управління
Функціональна організація співіснує поряд з лінійною, що створює подвійне підпорядкування для виконавців. Подвійне підпорядкування має за мету інтегрувати функції на кожному рівні управління та спеціалізувати їх за окремими ланками (табл. 3.4).
Таблиця 3.4
Переваги та недоліки функціональних організаційних структур управління
Переваги | Недоліки |
1. Висока компетентність спеціалістів, які відповідають за здійснення конкретних функцій.2. Розширення можливостей лінійних керівників у питаннях стратегічного управління виробництвом шляхом надання ряду функцій спеціалізованим ланкам.3. Можливість централізованого контролю стратегічних результатів.4. Відповідність структури обраній стратегії.5. Більш ефективне управління підрозділами з повторюваними завданнями.6. Висока адаптивність до вимог зовнішнього середовища. | 1. Труднощі у підтримці постійних взаємозв'язків між різними функціональними службами.2. Відсутність взаєморозуміння та єдності дій між працівниками функціональних служб різних виробничих дільниць підприємства.3. Зменшення рівня відповідальності виконавців за роботу через подвійне підпорядкування.4. Порушення принципу єдиноначальності.5. Виникнення проблеми функціональної координації, можливість виникнення суперництва, конфліктів.6. Формування вузької точки зору менеджменту та вироблення дрібних, часткових рішень.7. Перенесення відповідальності за прибуток на вищі рівні управління.8. Наявність випадків неправильного визначення пріоритетів організації функціональними спеціалістами. |
Лінійно-функціональний тип організаційної структури управління підприємством
Дивізіональна організаційна структура управління підприємством
Регіональний тип організаційної структури управління підприємством
Матричний тип організаційної структури управління
Конгломератний тип організаційної структури управління
3.5. Принципи ефективної побудови організаційних структур управління виробництвом
3.6. Виробнича структура підприємства, її характеристика
3.7. Принципи формування ефективної виробничої структури підприємства
РОЗДІЛ 4. ПЕРСОНАЛ ПІДПРИЄМСТВА