Методичні вказівки до вивчення теми
У сучасному світі питання про права людини посідає одне з чільних місць у відносинах між державами. Міжнародне співробітництво держав у галузі прав людини відбувається у формі ухвалення певних стандартів стосовно змісту правового статусу індивіда та прийняття державами зобов'язань дотримуватись цих стандартів у своєму внутрішньому законодавстві та повсякденній діяльності.
Міжнародне товариство в межах ООН виробило низку документів (декларації, акти, договори), які містять у собі норми, що стосуються цих питань. Перший з цих документів — Загальна декларація прав людини — був затверджений і проголошений Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 р. Ця дата сьогодні відзначається країнами світу як День прав людини. Декларація містить широкий перелік громадянських і політичних, а також соціально-економічних і культурних прав. Визнаючи природний характер прав людини, вже у першій статті документа було проголошено, що "всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності і правах".
У другій статті констатувалося, що "кожна людина повинна мати всі права і всі свободи, проголошені цією декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища".
Другим важливим міжнародним документом з прав людини е Міжнародний пакт про економічні, соціальні й культурні права, схвалений ООН 16 грудня 1966 р. і ратифікований Указом Президії Верховної Ради Української РСР 19 жовтня 1973 р., згідно з яким:
— усі держави, які беруть участь у цьому Пакті, в тому числі й ті, що несуть відповідальність за управління не самоврядними і підлеглими територіями, повинні, відповідно до положень Статуту ООН, заохочувати здійснення права на самовизначення і поважати це право;
— на підставі цього права вони вільно встановлюють свій політичний статус і вільно забезпечують свій економічний, соціальний і культурний розвиток;
— жоден народ ні в якому разі не може бути позбавлений належних йому засобів існування;
— держави — учасниці Пакту зобов'язані забезпечити рівноправність без дискримінації щодо раси, статі, мови, релігії, політичних переконань, соціального походження, майна та ін.
Усі держави — учасниці Пакту, згідно з документом, мають:
— рівні політичні права для чоловіків і жінок;
— право на життя (страта допускається як виняткова міра покарання);
— право на недопущення підданий катуванням або жорстокому поводженню, покаранню;
— ніхто не повинен утримуватися в рабстві; ніхто не повинен примушуватися до насильницької праці;
— право на свободу й особисту недоторканність;
— право законно заарештованих на гуманне поводження і судовий захист;
— право на свободу пересування, вибір місця проживання в межах держави; право залишати будь-яку країну, в тому числі й власну;
— право на невтручання в особисте і сімейне життя;
— право на недоторканність житла і таємницю листування;
— право на свободу думки, переконання і висловлення своєї думки;
— пропаганда війни повинна бути заборонена;
— право на мирні зібрання, свободу об'єднань, профспілок, асоціацій;
— право на вільний вступ у шлюб і заснування сім'ї;
— повний захист інтересів дітей;
— повна рівноправність усіх перед законом.
Третій важливий документ у сфері прав людини — Міжнародний пакт про громадянські й політичні права, який, як і попередній, був схвалений Генеральною Асамблеєю ООН 16 грудня 1966 р. Він проголошує широкий спектр основних прав і свобод, які кожна держава має надавати всім особам, що перебувають у межах ц території та під її юрисдикцією, без будь-якої різниці щодо раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних та інших переконань, національного або соціального походження, майнового стану, народження чи іншої обставини.
Закріплені в Пакті права в процесі градації загальноприйнятих прав і свобод отримали назву права першого покоління. Сьогодні вони набули статусу jus codens (імперативна норма) й обов'язкові до виконання всіма державами світу, незалежно від того, є вони учасниками Пакту чи ні.
Наступним документом, що забезпечує гарантію прав та свобод людини, є Протокол N° 6 до Європейської конвенції про захист прав і основних свобод людини (1950 p.), прийнятий у 1983 р. Радою Європи, який передбачає повне скасування смертної кари.
Стаття 1 цього Протоколу проголошує, що смертна кара скасовується, і ніхто не може бути засуджений до смертної кари або страчений. Держави — учасниці Протоколу могли лише передбачити у своєму законодавстві смертну кару за тяжкі злочини, скоєні під час війни або неминучої загрози війни. Нині більшість країн — членів Ради Європи ратифікували Протокол № 6 і не виносять смертних вироків або не виконують їх. Але треба мати на увазі, що приєднання до цього Протоколу не є обов'язковою умовою приєднання до самої Конвенції.
Важливими міжнародними документами з прав людини є також:
— Конвенція про попередження злочинів геноциду і покарання за нього (1948 p.);
— Конвенція про політичні права жінок (1952 р.);
— Конвенція про статус біженців (1951 р.);
— Європейська конвенція про захист прав і фундаментальних свобод людини (1950 р.);
— Європейський соціальний статут (1961 р.);
— Міжнародна конвенція про ліквідацію всіх форм расової дискримінації (1965 р.);
— Конвенція про незастосування строку давності до воєнних злочинів і злочинів проти людства (1965 р.);
— Міжнародний договір про економічні, соціальні та культурні права (1966 р.);
— Міжнародна конвенція про знищення злочинів апартеїду і покарання за нього (1973 р.);
— Підсумковий акт Наради з питань безпеки та співробітництва в Європі (1975 р.);
— Конвенція проти тортур та інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність видів поводження і покарання (1984 р.);
— Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації стосовно жінок (1979 р.);
— Конвенція про права дитини (1989 р.);
— Підсумковий документ Віденської зустрічі представників держав — учасниць Наради з питань безпеки та співробітництва в Європі (1989 р.);
— Міжнародна конвенція про захист прав усіх трудящих — мігрантів і членів їх сімей (1990 р.);
— Документ Копенгагенської наради-конференції з людського виміру НБСЄ (1990 р.);
— Гельсінський документ НБСЄ "Виклик часу".
З погляду практичної реалізації прав і свобод людини варто зазначити, що в наш час механізм цієї реалізації загалом сформульований і охоплює такі національні органи:
— Генеральну Асамблею ООН;
— Економічну і Соціальну Раду ООН;
— Комісію з прав людини;
— Комісію з прав жінок;
— Верховного комісара ООН з прав людини;
— Комітет із прав людини (на основі Пакту про громадянські та політичні права);
— органи Міжнародної організації праці;
— органи регіональних систем.
З розвитком світової економіки, економічної інтеграції та співробітництва різних країн світу постало завдання узгодити і узагальнити трудові відносини, які сформувались на національних ринках праці. Виконання цього завдання взяла на себе Міжнародна організація праці (МОП).
Рекомендована література до теми
Блок завдань теоретичної та практичної підготовки
Тестові завдання для самоперевірки знань.
Блок А. Контрольні питання одиничного вибору відповідей
Блок Б. Контрольні питання множинного вибору відповідей
Словник основних термінів
Передмова
Розділ 1. ОБ'ЄКТ, ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
1.1. Еволюція поглядів на категорію "праця"