Підтема 1. Взаємозв'язок ринку споживчих товарів та товарообороту
1. Місце роздрібного товарообороту в процесі ринкових відносин
Подальший розвиток промислового і сільськогосподарського виробництва ставить підвищені вимоги і до торгівлі, що відображається в роздрібному товарообороті.
Роздрібний товарооборот має важливе народногосподарське значення. З ним пов'язана реалізація вартості товару, створеної у виробництві, завдяки чому виробництво отримує стимул для подальшого розвитку. Схематично місце роздрібного товарообороту в процесі ринкових відносин можна показати у такий спосіб:
де В — виробництво; Р— розподіл; О —обмін, який складається з Т (роздрібного товарообороту); Г— оборот громадського харчування; С— споживання.
За допомогою роздрібного товарообороту здійснюється зв'язок виробництва і споживання, який активно впливає на розширення промислового та сільськогосподарського виробництва, а також на формування попиту населення на нові товари.
Роздрібний товарооборот підвищує матеріальну зацікавленість людей у результатах своєї праці, оскільки на грошові доходи* отримані відповідно до затраченої праці, працівники купують потрібні їм предмети споживання. Чим краще торгівля обслуговує населення, тим більше у нього з'являється можливостей купувати необхідні товари, що спонукає його ефективніше працювати, а також удосконалювати виробництво.
Збільшення роздрібного товарообороту сприяє нормальному грошовому обігу держави, оскільки близько 90 % готівкових грошових надходжень каси банків отримують від торгівлі. Реальна заробітна плата в ринкових умовах залежить від кількості та якості товарів, які знаходяться у сфері обігу та співвідношення роздрібних цін. Досягаючи випуску товарів у потрібній кількості та належної якості, торгівля сприяє встановленню відповідних пропорцій між попитом і пропозицією, що є однією з передумов ринкових відносин. Через роздрібний товарооборот стабілізується курс грошової одиниці, зміцнюється довіра до неї, а тому в умовах переходу до ринку роздрібний товарооборот набирає все більш важливого значення.
2. Основні тенденції розвитку товарообороту в умовах переходу до ринку
У тенденціях розвитку роздрібного товарообороту відображаються ті соціально-економічні процеси, які відбуваються загалом у народному господарстві.
Основною тенденцією розвитку роздрібного товарообороту є нарощування обсягів продажу, і в першу чергу — за рахунок зростання цін. За період з 2000 по 2002 р. товарообіг збільшився на 16 %.
Водночас спостерігається тенденція до зменшення обсягів реалізації в натуральному вимірі. Так, у 2000 р., порівняно з 1998 р. обсяг реалізації в натуральних показниках зменшився: м'яса і м'ясопродуктів — на 5,6 %, цукру—на 8,9 %, тваринного масла—на 12,8 %, годинників— на 23,5 %, телевізорів — на 25,0 %. Низка несприятливих тенденцій негативно впливає і на розвиток роздрібного товарообігу, що призвело до сповільнення обсягів реалізації товарів. Негативну роль зіграло при цьому зростання цін на товари. Це позначилось як на продовольчих, так і на непродовольчих товарах. Однак наукові спостереження показують, що структура роздрібного товарообороту буде змінюватися за рахунок більш високих темпів зростання виробництва товарів культурно-побутового призначення і господарського вжитку.
Основним фактором стабілізації структури роздрібного товарообороту служить розвиток ринків певних видів товарів.
На основі розвитку продуктивних сил і вдосконалення виробничих відносин спостерігається тенденція збільшення доходів працівників, а це, в свою чергу, сприяє зростанню продажу товарів у розрахунку на душу населення. Нині ще спостерігаються відмінності в продажу товарів міському й сільському населенню, оскільки значна частина сільського населення закуповує, особливо непродовольчі товари, в містах. Це свідчить про значні резерви зростання роздрібного товарообороту споживчої кооперації.
Позитивною тенденцією в розвитку роздрібного товарообороту є зростання частки або обороту громадського харчування. Слід відзначити, що спостерігається деяка стабілізація частки товарообороту громадського харчування у загальному роздрібному товарообороті (10—12 %).
Зміни, що зараз відбуваються в розвитку роздрібного товарообороту, створюють сприятливу кон'юнктуру для виробника та несприятливу для споживача. У період кризового стану економіки різко змінюється співвідношення реалізації продовольчих і непродовольчих товарів у бік збільшення перших, структура як продовольчих, так і непродовольчих товарів змінюється в бік предметів першої необхідності; збільшується частка товарів, які завжди можуть бути продані і перепродані іншим споживачам, тобто зберігаються замість грошей, зростання роздрібного товарообороту відбувається передусім під впливом зростання роздрібних цін.
Як будь-який економічний процес, роздрібний товарооборот має свої закономірності розвитку. Протягом довгого часу закономірності розвитку роздрібного товарообороту привертають увагу економістів, однак досі немає єдиної думки щодо цього предмета вивчення.
В узагальненому плані можна виділити дві основні закономірності розвитку роздрібного товарообороту: безперервне збільшення обсягу товарообороту та постійне оновлення структури товарообороту. Інші закономірності зводяться більшою чи меншою мірою до цих основних закономірностей. Деталізуючи першу закономірність, можна виділити окремо, крім загальних обсягів, стійкі темпи його зростання. У межах першої закономірності виділяють також темпи зростання товарообороту в місті і в селі, окремо підкреслюється збільшення товарообороту на душу населення.
В оновленні структури товарообороту треба підкреслити постійне зближення структури споживання міського та сільського населення.
Розглядаючи структуру товарообороту в розрізі продовольчих та непродовольчих товарів, слід виділити місце і роль громадського харчування в усьому товарообороті й в обороті продовольчих товарів зокрема.
2. Основні тенденції розвитку товарообороту в умовах переходу до ринку
3. Класифікація товарообороту роздрібних торгових підприємств
4. Показники роздрібного товарообороту, їх взаємозв'язок та місце у плані економічного і соціального розвитку підприємства
Підтема 2. Фактори, що визначають обсяги, структуру та перспективи розвитку роздрібного товарообороту підприємства
1. Класифікація факторів
2. Характеристика окремих факторів, що визначають обсяги та структуру роздрібного товарообороту
3. Вплив факторів на обсяг реалізації товарів та управління роздрібним товарооборотом
4. Використання результатів вивчення факторів у процесі управління товарооборотом
Підтема 3. Обґрунтування обсягу роздрібного товарообороту на плановий період, вибір пріоритетної мети, аналіз обсягу і структури реалізації товарів