Економіка торгівлі - Марцин B.C. - 3. Аналіз обсягів реалізації товарів на місцевих ринках

Прямого обліку обсягів реалізації продукції на місцевих ринках не ведеться. Ведеться вибірковий облік завозу окремих продуктів (26 різновидів) і середніх цін їх реалізації станом на 25 число кожного місяця. На основі цих даних, розрахунковим шляхом визначають суму обороту за всіма ринками району, міста. З кожним роком частка обсягів реалізації місцевих ринків має тенденцію до збільшення. За своєю структурою частка продукції, що реалізується на місцевих ринках, досить значна і складає близько 48 % загальної споживчої продукції. На місцевих ринках реалізація продукції здійснюється на 75 % виробниками, частка посередників складає 25 %. Посередниками можуть виступати як фізичні, так і юридичні особи. Важливим юридичним посередником у торгівлі на місцевих ринках виступає споживча кооперація. Це здійснюється у тих випадках, коли виробники продукції здають її на комісійних засадах споживчій кооперації замість того9 щоб реалізувати її самостійно. У виробників, що мають товарну продукцію, споживча кооперація здійснює такі закупівлі за цінами, дещо нижчими, ніж на місцевих ринках.

У системі Укоопспілки станом на 1.01.2002 р. нараховувалося 672 ринки на 317,1 тис. торгових місць. Із загальної ісількості тільки 97 було критих ринків на 21,6 тис. торгових місць. Якщо порівняти загальну кількість ринків в Україні в 2001 р., то вона склала 2715 одиниць. Це значить, що на частку споживчої кооперації України припадає 24,8 % місцевих товарних ринків1.75,2 % місцевих товарних ринків знаходиться у приватній, муніципальній та комунальній власності. У 2002 р. у системі Укоопспілки було 725 місцевих ринків на 272,7 тис. торгових місць, у тому числі 106 критих на 24,1 тис. торгових місць. На розвиток та зміцнення матеріально-технічної бази ринків у 2002 р. вкладено Укоопспілкою 25,7 млн грн, з них 15,2 млн грн у нове будівництво та придбання основних засобів, тоді як у 2001 р. було вкладено 18,3 млн грн, з них 8,8 млн грн—у нове будівництво та придбання основних засобів.

Розвиток матеріально-технічної бази завжди позитивно впливає на обсяги реалізації товарів і на величину товарообороту. Обсяг реалізації продукції на ринках України за 2002 р. склав 112,7 млн грн, у тому числі оборот із продажу сільськогосподарської продукції (табл. 11) через мережу торговельно-закупівельних пунктів—56,0 млн грн, тоді як у2001 р. відповідно—107,5 і 67,2 млн грн.

Таблиця 11. Продаж сільськогосподарських продуктів на місцевих ринках Укоопспілки, тис.

Види продуктів

2001 р.

У тому числі торг, закупівлі підпр. ринків

2002 р.

У тому числі торг, закупівлі иідир. ринків

2002 р. по відношенню до 2001 р.,

%

М'ясо,

сало,

птиця

71,1

25,0

80,6

3,2

113,4

Картопля

90,4

2,3

87,8

2,5

97,1

Овочі

167,0

2,8

163,2

3,0

97,7

Фрукти, ягоди

72,1

0,6

72,2

0,8

100,1

Аналіз обсягів реалізації товарів на місцевих ринках, як і товарооборот, мають орієнтовний характер, оскільки наявна система обліку охоплює тільки надходження продукції на місцеві ринки. У зв'язку з цим обсяги реалізації можуть мати певні розходження.

За останні роки оборот місцевих товарних ринків має тенденцію до зростання. Це обумовлено як збільшенням фізичних обсягів продажів сільськогосподарської продукції, так і постійним зростанням цін на цю продукцію. При інших рівних умовах спостерігається зростання продажу на місцевих ринках картоплі, овочів, фруктів, яєць, молока та молочнокислої продукції. Так, наприклад, за період 2002—2003 рр. продаж картоплі збільшився на 12,0 %, овочів та фруктів відповідно на 8,0 % і 14,0 %, м'яса на 9,0 %, молока на 16,0 %. Якщо порівняти продаж порівняльного кола продуктів харчування на місцевих ринках і в роздрібній торговій мережі, то деякі переваги спостерігаються за місцевими товарними ринками. Основним аргументом тут виступає ціна. Вона значно нижча, ніж у стаціонарній роздрібній торговій мережі, і спрацьовує ефект "сторгуватися", тобто придбати товар за нижчою ціною, ніж було початково-заявлено.

Суттєві переваги місцеві ринки мають у малих містах, райцентрах, селищах міського типу. За основними сільськогосподарськими продуктами їх частка у споживанні населення перевищує частку великих міст у 1,5— 2,0 рази. Наявність об'єктивних основ існування місцевих ринків свідчить про те, що вони і надалі в ринковому середовищі займуть належне їм місце, оскільки їх основна мета збільшувати обсяги завезення і реалізацію предметів першої необхідності. Торгівля місцевих товарних ринків піддається дії сезонних коливань як сільськогосподарського виробництва, так і сезонності споживання. Так, у період масових польових робіт чи бездоріжжя приток продуктів на ринок різко відрізняється. Відповідно до цього періоду проходить коливання цін на місцевих ринках.

4. Вплив ціни на попит і пропозицію та рівень споживання різних товарів у конкретному регіоні
5. Перспективи розвитку товарообороту місцевих ринків
Розділ ІІІ. ЕКОНОМІЧНІ РЕСУРСИ ТОРГОВИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ ЇХ ВИКОРИСТАННЯ
Тема 9. Персонал торгових підприємств і його матеріальне стимулювання
Підтема 1. Ринок праці та його особливості
1. Праця як засіб існування і життєва потреба, її соціально-економічна суть
2. Особливості поділу праці в умовах переходу до ринку
3. Ринок праці як економічна категорія, його кількісний та якісний аспекти. Відкритий і прихований, офіційний та неофіційний ринки праці
4. Сегментація ринку праці та проблеми його вдосконалення
Підтема 2. Трудові ресурси (персонал) торгового підприємства
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru