Торговельний капітал і торговельний прибуток.
Попередником торговельного капіталу був купецький, який сприяв первісному нагромадженню капіталу і становленню капіталістичного способу виробництва.
Торговельний капітал — особливий вид сукупного капіталу, що базується передусім на найманій праці і функціонує у сфері обігу для ведення торгових операцій, власником якого (капіталу) є окрема група капіталістів.
У період формування капіталізму і на ранніх етапах його розвитку торговельний капітал був складовою промислового. Виробники самі реалізовували виготовлену на їх підприємствах продукцію. Проте з поглибленням суспільного поділу праці, розширенням масштабів капіталістичного виробництва і ринків збуту ускладнюються механізми реалізації, управління промисловими підприємствами і зростає час кругообороту капіталу, витрати на нього. Це зумовлює зменшення маси і норми прибутку промислового капіталу та економічну необхідність відокремлення торговельного капіталу від промислового, а отже, і торговельної власності від промислової. Повніше сутність торговельного капіталу розкривають виконувані ним функції:
— здійснення торгових операцій;
— забезпечення руху сукупного капіталу та його прискорення;
— реалізація втіленої у товарі вартості (в тому числі додаткової);
— формування частини додаткової вартості у формі торговельного прибутку. Реалізація цих функцій здійснюється завдяки:
а) наявності у торговельних капіталістів спеціалізованих приміщень та устаткування, спеціалізації найманих працівників цієї сфери на виконанні специфічних функцій;
б) вивченню товарного ринку, структури попиту, його динаміки, коливань кон'юнктури і можливості впливати на них;
в) посиленню взаємозв'язку між виробництвом і споживанням (а водночас вростанню їх не збігання в окремі проміжки часу, що погіршує виконання цих функцій);
г) зниженню витрат обігу, відносному скороченню витрат капіталу і часу, зокрема чистих витрат для перетворення товарної форми продуктів на грошову;
ґ) сприянню процесу поглиблення суспільного поділу праці, спеціалізації виробництва й обігу, а отже, розширенню ринку.
Синергічний ефект, що виникає завдяки цьому, дає змогу прискорити обіг промислового і всього сукупного капіталу, опосередковано і безпосередньо створювати частку вартості (в тому числі додаткової), підвищувати сукупний прибуток і норму нагромадження.
Згідно з поглядами послідовників марксизму торговельний капітал безпосередньо не створює додаткової вартості (а отже, й прибутку), оскільки не бере участі у виробництві і функціонує лише у сфері обігу. Винятком вважають лише авансовану на додаткові витрати обігу частку торговельного капіталу (перевезення товарів, їх зберігання, розфасовку, упаковку у сфері обігу), а для здійснення цих операцій авансується постійний і змінний капітали. На думку К. Маркса, праця робітників, які виконують такі операції, є продуктивною, створює нову вартість і переносить на продукт частину спожитих засобів виробництва. У підручниках з політичної економії радянського періоду ця частина торговельного капіталу, як правило, не включалась до складу торговельного капіталу, а його елементами називались:
а) авансований на придбання товарів капітал обігу;
б) авансований на чисті витрати обігу (які є непродуктивними витратами капіталу, пов'язаними з перетворенням товарної форми капіталу на грошову, і навпаки) капітал.
Класична школа (А. Сміт, Д. Рікардо) теж обмежувала продуктивну працю сферою матеріального виробництва, ігноруючи сферу послуг (торгівлю). Тому погляди К. Маркса були дещо конструктивніші, але концептуально в його теорії не відобразилися.
Насправді (внаслідок виконання основних функцій торговельного капіталу), зайняті у сфері торгівлі наймані працівники і торговельні функціонуючі капіталісти своєю працею створюють додаткову вартість, що набуває форми торговельного прибутку. Тому торговельний капітал виражає відносини економічної власності між торговельними капіталістами і найманими працівниками здебільшого у сфері обміну з приводу створення, реалізації і привласнення новоствореної вартості.
Торговельний прибуток — прибуток, створений працею найманих працівників (у сфері торгівлі) і торговельних функціонуючих капіталістів, а також отриманий внаслідок перерозподілу частини доходів з різних секторів економіки і від різних верств населення, який привласнюється після реалізації товарів і послуг.
У докапіталістичних формаціях важливим джерелом торговельного прибутку була велика різниця між цінами на товари, придбаними торговими посередниками в одних регіонах країни або за її межами, і цінами, за якими ці товари реалізовувались. Це зумовлювала недостатня розвинутість товарно-грошових відносин, роздрібненість і вузькість місцевих ринків, значний діапазон цін на однорідну продукцію та інші фактори. Джерелом торговельного прибутку була частка праці рабів, вільних ремісників, селян, селян-кріпаків. Ще одним джерелом торговельного прибутку була праця купців, торгових посередників та інших працівників, зайнятих купівлею-продажем товарів, їх доставкою споживачам. Вона у вартісній формі враховувалась у ціні товарів (у формі надбавки до купівельної ціни). У докапіталістичних формаціях панувало просте товарне виробництво і обмін товарів здійснювався в основному за вартістю. За нееквівалентного обміну купці (або торгові посередники) купували товари нижче вартості, а продавали за вартістю або вище вартості.
За капіталізму (на нижчій його стадії) закон вартості діє у формі ціни виробництва, яку утворюють витрати виробництва і середній прибуток. Ці елементи формують величину ціни продажу товарів промисловими капіталістами торговельним (вартість виробництва). У сфері торгівлі до неї додають ціну виробництва, яка охоплює витрати праці найманих працівників і торговельних капіталістів (вартість обігу). Працею зайнятих у сфері торгівлі створюється вартість і додаткова вартість, при цьому наймані працівники формують основну частку додаткової вартості, але не привласнюють її.
Продуктивність праці зайнятих у торгівлі зумовлюють:
1) зайнятість у цій сфері значної частини сукупного працівника на основі суспільного поділу праці (наприклад, у США до 25 %), що забезпечує рух і відтворення частини сукупного продукту, а за умов капіталізму — також рух і відтворення частини сукупного капіталу, а також створення відповідної частки ВВП;
2) створення основної маси додаткової вартості у формі прибутку (що привласнюється торговими капіталістами) зайнятими у цій сфері найманими працівниками, праця яких пов'язана з подовженням процесу виробництва, Отже, вони збільшують капітал, що є ознакою продуктивної праці за капіталізму.
Це підтверджує некоректність припущення (К. Маркс у "Капіталі"), що промислові капіталісти продають товари торговельним капіталістам нижче за вартістю, тим більше коли йдеться про великі промислові компанії. Якщо дотримуватись вимог дії закону вартості у модифікованій формі (ціни виробництва, що утворюються внаслідок внутрігалузевої і міжгалузевої конкуренції), то промислові капіталісти продають свої товари відповідно до вимог еквівалентного обміну. Водночас кінцеві споживачі купують товари і послуги також відповідно до вимог закону вартості, чого не заперечував і Маркс. Логічним вирішенням цієї суперечності є введення в науковий обіг категорії "виробнича вартість". Тому вартість, за якою торговельні капіталісти продають товари кінцевим споживачам, може бути названа кінцевою (остаточною), або відтворювальною. Крім виробничої вартості у формі ціни виробництва, до неї входить вартість обігу, а отже, і ціна обігу (внаслідок цього в ціні формується єдність сфери виробництва і сфери обігу);
3) виконання функцій, не пов'язаних зі зміною форм вартості, переважно більшістю (80 %) зайнятих. Приблизно 20 % зайнятих у цій сфері працею, пов'язаною зі зміною форм вартості, також забезпечують рух суспільного капіталу, органічно вплітаючись у відтворювальний процес;
4) виконання сферою товарного обігу важливої загальнонаціональної функції розподілу суспільної продукції на ринку товарів виробничого і невиробничого призначення, в обслуговуванні населення (у США до 80 % сукупної праці у сфері торгівлі спрямовується на обслуговування особистого споживання);
5) сприяння зростанню продуктивності суспільної праці і підвищенню ефективності суспільного виробництва, зокрема прискорює обіг промислового капіталу, скорочує його витрати;
6) збільшення загальної суми предметів споживання і відповідно сукупної вартості сферою послуг (а отже, і торгівлею як її найвагомішою складовою). Ця величина вимірюється рівницею між сукупними затратами населення на споживання і обсягом національного доходу;
7) поглиблення суспільного поділу праці, розширення масштабів ринку.
Якщо кількість посередників, маркетологів, виробників реклами є надмірною, їх праця теж стає непродуктивною.
Джерелами торговельного прибутку за сучасного капіталізму може бути частка вартості, створена у дрібнотоварному секторі економіки (фермерами, ремісниками, індивідуальними винахідниками тощо), у немонополізованому чи державному секторі економіки, а також у країнах, що розвиваються. Вона вилучається через механізм ціноутворення, зокрема через монопольно високі і монопольно низькі ціни великими торговельними монополіями.
В Україні частку торговельного прибутку привласнюють торговельні посередники завдяки ввезенню дешевих товарів з інших країн. Особливістю формування торговельного прибутку в Україні є й те, що торговельні організації привласнюють його у результаті непродуманої політики лібералізації цін, надмірного завищення торгових надбавок (такі надбавки в аптечній торгівлі коливаються від 35 % до 200 %) та ін. Надмірна кількість посередників, зайнятих у сфері торгівлі лише зміною форм вартості, робить їх працю непродуктивною. Сфера торгівлі в Україні має найбільше обігових коштів, кредитів та інвестицій (у 2003 р. сфері торгівлі надано податкових пільг на 10 млрд грн.), проте третина підприємств цієї галузі працює збитково, хоча без банкрутств, в ній посилилися монополістичні тенденції. Саме у сфері торгівлі відбувається найбільше фіктивних, "віртуальних" процесів, вона глибоко криміналізована. Продуктивність праці у цій сфері торгівлі значною мірою залежить від вимог дії закону пропорційного розвитку, який має свою специфіку стосовно окремих країн та етапів історичного розвитку.
4. Теоретико-методологічні проблеми макроекономіки
4.1. Відтворення та ефективність національного виробництва
Відтворення та його особливості за сучасних умов
Сутність відтворення та його основні елементи.
Відтворення сукупного суспільного продукту.
Відтворення технологічного способу виробництва.
Відтворення економічної власності і господарського механізму.
Результативність економічного відтворення та його ефективність
Суспільний національний продукт та його вимірювання.