Аналіз динаміки ринків збуту і їхньої дохідності. Аналіз становища товарів на ринках збуту.
Від ринків збуту залежать обсяг продажів, середній рівень цін, виручка від реалізації продукції, сума одержаного прибутку і т. ін. Передовсім потрібно вивчити динаміку становища кожного виду продукції на ринках збуту за останні 3-5 років.
Із табл. 2.4 видно, що за останні два роки попит на продукцію А почав падати, особливо на зовнішніх ринках. Додаткові затрати на підвищення конкурентоспроможності продукції цього виду на зовнішньому ринку не принесли успіху: обсяг продажів і рівень рентабельності значно знизилися. Так, спостерігаються стабільний обсяг продажів і стабільний дохід від виробу В і зростання обсягу продажів і зростання дохідності виробів CID.
За даними, наведеними в табл. 2.5, можна вивчити структуру ринків збуту і рівень їхньої дохідності.
Таблиця 2.4. Аналіз динаміки ринків збуту продукції
Показник | Внутрішній ринок | Експорт | ||||
хххі | ххх2 | хххд | хххі | ххх2 | хххЗ | |
Виріб А | ||||||
Обсяг реалізації продукції, туб | 5000 | 5000 | 4500 | 1000 | 500 | 350 |
Ціна одиниці продукції, тис. грн | 4,6 | 4,8 | 5,0 | 8,0 | 8,0 | 7,77 |
Собівартість одиниці продукції, тис. грн | 4,0 | 4,2 | 4,4 | 5,2 | 5,4 | 5,78 |
Прибуток, тис. грн | 3000 | 3000 | 2700 | 2800 | 1300 | 695 |
Рентабельність, % | 13 | 12,5 | 12 | 35 | 32,5 | 25,6 |
Виріб В | ||||||
Обсяг реалізації продукції, туб | 5200 | 5250 | 5300 | _ | ||
Ціна одиниці продукції, тис. гра | 5,5 | 5,8 | 6,1 | _ | _ | |
Собівартість одиниці продукції, тис. грн | 4,7 | 4,9 | 5,12 | _ | _ | |
Прибуток, тис. грн | 4160 | 4726 | 5194 | - | - | - |
Рентабельність, % | 14,5 | 15,5 | 16 | - | - | - |
Виріб С | ||||||
Обсяг реалізації продукції, губ | 2000 | 2050 | 2300 | _ | 500 | 750 |
Ціна одиниці продукції, тис. грн | 6,5 | 6,7 | 7,0 | 8,0 | 8,4 | |
Собівартість одиниці продукції, тис. грн | 5,0 | 5,2 | 5.4 | _ | 6,0 | 6,0 |
Прибуток, тис. гра | 3000 | 3075 | 3680 | - | 1000 | 1800 |
Рентабельність, % | 23 | 22,4 | 23 | - | 25 | 28,5 |
Виріб Б | ||||||
Обсяг реалізації продукції, туб | 1000 | 950 | 1160 | 500 | 850 | 1400 |
Ціна одиниці продукції, тис. грн | 6,0 | 6,5 | 77,2 | 8,0 | 8,1 | 8,3 |
Собівартість одиниці продукції, тис. грн | 4,7 | 5,0 | 5,5 | 5,2 | 5,6 | 6,0 |
Прибуток, тис. грн | 1300 | 1425 | 1972 | 1400 | 2125 | 3220 |
Рентабельність, % | 28,3 | 30,0 | 30,9 | 53,8 | 44,6 | 38,3 |
Таблиця2.5. Аналіз структури ринків збуту та їхньої прибутковості
Вид продукції | Структура ринків збуту, % | Дохідність продукції на ринку збуту, % | |||
внутрішнього | експортного | усього | внутрішньому | зовнішньому | |
А | 92,8 | 7,2 | 100 | 12,0 | 25,6 |
В | 100,0 | - | 100 | 16,0 | - |
С | 75,4 | 24,6 | 100 | 23,0 | 28,5 |
0 | 45,3 | 54,7 | 100 | 30,9 | 38,3 |
За результатами аналізу виділяють чотири категорії товарів:
o "зірки". Дають основний прибуток підприємству і сприяють економічному зростанню;
o "дійні корови". Переживають період зрілості, незначною мірою сприяють економічному зростанню, не потребують інвестицій, дають прибуток, який використовують на фінансування "важких дітей";
o "важкі діти". Це, як правило, нові товари, що потребують реклами, просування на ринок і поки що не дають прибутку, однак у майбутньому можуть стати "зірками";
o "мертвий вантаж", або "невдахи". Нежиттєздатні, не сприяють економічному зростанню, не дають прибутку.
При цьому необхідно враховувати, на якій стадії життєвого циклу перебуває кожний товар в окремих сегментах ринку:
а) нульова стадія характеризується вивченням і апробацією ідеї розробки нового товару, а потім і самого товару;
б) перша стадія (випуск товару на ринок і впровадження), на якій з'ясовується, чи буде товар мати успіх на ринку. Прибуток на цій стадії невисокий, тому що значні кошти йдуть на амортизацію досліджень, просування товару на ринок;
в) друга стадія (зростання і розвиток продажів), на який товар починає давати прибуток, він швидко покриває всі витрати і стає джерелом прибутку, хоча ще потребує великих затрат на рекламну підтримку його просування на ринку;
г) третя стадія (зрілість) - товар має стабільний ринок, попит і дає регулярний прибуток, тобто перебуває у найприбутковішо-му періоді, оскільки не потребує затрат на просування на ринок, а тільки на рекламну підтримку його "популярності";
д) четверта стадія (насичення і спад), на якій спочатку обсяг продажів істотно не змінюється, а потому різко скорочується з передбачених і непередбачених причин: товар, що не зазнає ніяких змін, обридає споживачам, або ж зникає потреба, яку він був покликаний задовольняти. Мистецтво полягає в тому, щоб вчасно вловити і запобігти спаду попиту на виріб шляхом його удосконалення або заміни іншим.
Крива життєвого циклу будується на осях координат. На осі X відкладають життєві цикли виробу на ринку, а на осі У - виручку з обороту або величину грошового потоку. Крива виручки зростає зі стадії впровадження на ринок до стадії зрілості, а потім спадає. Крива грошового потоку досягає максимуму на початку стадії зрілості, а потім знижується швидше, ніж крива виручки (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Крива життєвого циклу продукту
На аналізованому підприємстві "зірками" у цей час є вироби С і О, що дають найбільший прибуток і мають високий рівень дохідності. До "дійних корів" належать вироби А і В. їхня рентабельність нижча, але вони дають достатньо високий прибуток і виробництво їх ще вигідне для підприємства. Та оскільки виріб А перебуває на четвертій стадії життєвого циклу на ринку і намітився спад виробництва, то його слід поступово заміняти новим, здатним принести підприємству в майбутньому прибуток "нової зірки".
Результати аналізу мають допомогти керівництву підприємства розробити асортимент товарів відповідно до його стратегії і вимог ринкової кон'юнктури. На аналізованому підприємстві планують скоротити виробництво товару А і значно збільшити виробництво товарів С і Б. Крім того, планують випуск продукції нового виду Е, від якої підприємство сподівається одержати високий дохід у майбутньому.
У процесі аналізу необхідно також виявити реальних і потенційних конкурентів, провести аналіз показників їхньої діяльності, визначити сильні і слабкі сторони їхнього бізнесу, фінансові можливості, мету і стратегію конкурентів у сфері експансії на ринку, технології виробництва, якості продукції і цінової політики. Це дасть змогу передбачити спосіб їхньої поведінки і обрати найприйнятніші способи боротьби для зміцнення своїх позицій на ринках збуту.
2.6. Аналіз конкурентоспроможності продукції
Глава 3. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА І РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
3.1. Завдання та інформаційне забезпечення аналізу виробництва і реалізації продукції
3.2. Аналіз динаміки і виконання плану виробництва та реалізації продукції
3.3. Аналіз асортименту і структури продукції
3.4. Аналіз якості виробленої продукції
3.5. Аналіз ритмічності роботи підприємства
3.6. Аналіз факторів та резервів збільшення випуску і реалізації продукції
Глава 4. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА