Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - 2.4. Аналіз ринків збуту продукції

Аналіз динаміки ринків збуту і їхньої дохідності. Аналіз становища товарів на ринках збуту.

Від ринків збуту залежать обсяг продажів, середній рівень цін, виручка від реалізації продукції, сума одержаного прибутку і т. ін. Передовсім потрібно вивчити динаміку становища кожного виду продукції на ринках збуту за останні 3-5 років.

Із табл. 2.4 видно, що за останні два роки попит на продукцію А почав падати, особливо на зовнішніх ринках. Додаткові затрати на підвищення конкурентоспроможності продукції цього виду на зовнішньому ринку не принесли успіху: обсяг продажів і рівень рентабельності значно знизилися. Так, спостерігаються стабільний обсяг продажів і стабільний дохід від виробу В і зростання обсягу продажів і зростання дохідності виробів CID.

За даними, наведеними в табл. 2.5, можна вивчити структуру ринків збуту і рівень їхньої дохідності.

Таблиця 2.4. Аналіз динаміки ринків збуту продукції

Показник

Внутрішній ринок

Експорт

хххі

ххх2

хххд

хххі

ххх2

хххЗ

Виріб А

Обсяг реалізації продукції, туб

5000

5000

4500

1000

500

350

Ціна одиниці продукції, тис. грн

4,6

4,8

5,0

8,0

8,0

7,77

Собівартість одиниці продукції, тис. грн

4,0

4,2

4,4

5,2

5,4

5,78

Прибуток, тис. грн

3000

3000

2700

2800

1300

695

Рентабельність, %

13

12,5

12

35

32,5

25,6

Виріб В

Обсяг реалізації продукції, туб

5200

5250

5300

_

Ціна одиниці продукції, тис. гра

5,5

5,8

6,1

_

_

Собівартість одиниці продукції, тис. грн

4,7

4,9

5,12

_

_

Прибуток, тис. грн

4160

4726

5194

-

-

-

Рентабельність, %

14,5

15,5

16

-

-

-

Виріб С

Обсяг реалізації продукції, губ

2000

2050

2300

_

500

750

Ціна одиниці продукції, тис. грн

6,5

6,7

7,0

8,0

8,4

Собівартість одиниці продукції, тис. грн

5,0

5,2

5.4

_

6,0

6,0

Прибуток, тис. гра

3000

3075

3680

-

1000

1800

Рентабельність, %

23

22,4

23

-

25

28,5

Виріб Б

Обсяг реалізації продукції, туб

1000

950

1160

500

850

1400

Ціна одиниці продукції, тис. грн

6,0

6,5

77,2

8,0

8,1

8,3

Собівартість одиниці продукції, тис. грн

4,7

5,0

5,5

5,2

5,6

6,0

Прибуток, тис. грн

1300

1425

1972

1400

2125

3220

Рентабельність, %

28,3

30,0

30,9

53,8

44,6

38,3

Таблиця2.5. Аналіз структури ринків збуту та їхньої прибутковості

Вид продукції

Структура ринків збуту, %

Дохідність продукції на ринку збуту, %

внутрішнього

експортного

усього

внутрішньому

зовнішньому

А

92,8

7,2

100

12,0

25,6

В

100,0

-

100

16,0

-

С

75,4

24,6

100

23,0

28,5

0

45,3

54,7

100

30,9

38,3

За результатами аналізу виділяють чотири категорії товарів:

o "зірки". Дають основний прибуток підприємству і сприяють економічному зростанню;

o "дійні корови". Переживають період зрілості, незначною мірою сприяють економічному зростанню, не потребують інвестицій, дають прибуток, який використовують на фінансування "важких дітей";

o "важкі діти". Це, як правило, нові товари, що потребують реклами, просування на ринок і поки що не дають прибутку, однак у майбутньому можуть стати "зірками";

o "мертвий вантаж", або "невдахи". Нежиттєздатні, не сприяють економічному зростанню, не дають прибутку.

При цьому необхідно враховувати, на якій стадії життєвого циклу перебуває кожний товар в окремих сегментах ринку:

а) нульова стадія характеризується вивченням і апробацією ідеї розробки нового товару, а потім і самого товару;

б) перша стадія (випуск товару на ринок і впровадження), на якій з'ясовується, чи буде товар мати успіх на ринку. Прибуток на цій стадії невисокий, тому що значні кошти йдуть на амортизацію досліджень, просування товару на ринок;

в) друга стадія (зростання і розвиток продажів), на який товар починає давати прибуток, він швидко покриває всі витрати і стає джерелом прибутку, хоча ще потребує великих затрат на рекламну підтримку його просування на ринку;

г) третя стадія (зрілість) - товар має стабільний ринок, попит і дає регулярний прибуток, тобто перебуває у найприбутковішо-му періоді, оскільки не потребує затрат на просування на ринок, а тільки на рекламну підтримку його "популярності";

д) четверта стадія (насичення і спад), на якій спочатку обсяг продажів істотно не змінюється, а потому різко скорочується з передбачених і непередбачених причин: товар, що не зазнає ніяких змін, обридає споживачам, або ж зникає потреба, яку він був покликаний задовольняти. Мистецтво полягає в тому, щоб вчасно вловити і запобігти спаду попиту на виріб шляхом його удосконалення або заміни іншим.

Крива життєвого циклу будується на осях координат. На осі X відкладають життєві цикли виробу на ринку, а на осі У - виручку з обороту або величину грошового потоку. Крива виручки зростає зі стадії впровадження на ринок до стадії зрілості, а потім спадає. Крива грошового потоку досягає максимуму на початку стадії зрілості, а потім знижується швидше, ніж крива виручки (рис. 2.1).

Рис. 2.1. Крива життєвого циклу продукту

На аналізованому підприємстві "зірками" у цей час є вироби С і О, що дають найбільший прибуток і мають високий рівень дохідності. До "дійних корів" належать вироби А і В. їхня рентабельність нижча, але вони дають достатньо високий прибуток і виробництво їх ще вигідне для підприємства. Та оскільки виріб А перебуває на четвертій стадії життєвого циклу на ринку і намітився спад виробництва, то його слід поступово заміняти новим, здатним принести підприємству в майбутньому прибуток "нової зірки".

Результати аналізу мають допомогти керівництву підприємства розробити асортимент товарів відповідно до його стратегії і вимог ринкової кон'юнктури. На аналізованому підприємстві планують скоротити виробництво товару А і значно збільшити виробництво товарів С і Б. Крім того, планують випуск продукції нового виду Е, від якої підприємство сподівається одержати високий дохід у майбутньому.

У процесі аналізу необхідно також виявити реальних і потенційних конкурентів, провести аналіз показників їхньої діяльності, визначити сильні і слабкі сторони їхнього бізнесу, фінансові можливості, мету і стратегію конкурентів у сфері експансії на ринку, технології виробництва, якості продукції і цінової політики. Це дасть змогу передбачити спосіб їхньої поведінки і обрати найприйнятніші способи боротьби для зміцнення своїх позицій на ринках збуту.

2.5. Аналіз цінової політики підприємства
2.6. Аналіз конкурентоспроможності продукції
Глава 3. АНАЛІЗ ВИРОБНИЦТВА І РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ
3.1. Завдання та інформаційне забезпечення аналізу виробництва і реалізації продукції
3.2. Аналіз динаміки і виконання плану виробництва та реалізації продукції
3.3. Аналіз асортименту і структури продукції
3.4. Аналіз якості виробленої продукції
3.5. Аналіз ритмічності роботи підприємства
3.6. Аналіз факторів та резервів збільшення випуску і реалізації продукції
Глава 4. АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru