5.1. Ціни і ринкова політика підприємства на світовому ринку. Поняття світової ціни
Ціни, що функціонують на світовому ринку, потрібно розглядати як цілісну систему, яка покликана обслуговувати всі аспекти товарно-грошових відносин. Ціна є вирішальним фактором у зовнішньоекономічній діяльності підприємства, оскільки вона визначає її економічну доцільність, що можливо лише при правильному виборі цінової політики та стратегії ціноутворення.
Ціни і цінова політика - найважливіші елементи зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Саме від рівня цін на товари залежать комерційні результати діяльності підприємства, а обрана ним цінова політика справляє вплив на ефективність роботи суб'єктів ЗЕД на світовому ринку.
Цінова політика - це визначення рівня цін і можливих варіантів їх зміни залежно від цілей та завдань, що стоять перед підприємством у короткотерміновому та в довгостроковому періодах.
Основна мета цінової політики підприємства полягає у тому, щоб установити на свій товар таку ціну і змінювати її залежно від ситуації на ринку так, щоб опанувати певним його сегментом, досягти бажаного обсягу прибутку, тобто вирішити завдання, пов'язане з реалізацією товару в певній фазі його життєвого циклу, відреагувати на діяльність конкурентів тощо. Визначення рівня ціни в ЗЕД відбувається на основі двох видів цін: тих, що публікуються, і розрахункових.
Ціни, що публікуються, - це ціни, що повідомляються в спеціальних джерелах, які віддзеркалюють рівень світових цін, тобто експортні ціни основних постачальників товару та імпортні ціни найважливіших імпортерів даного товару. Як правило, світову ціну на сировинні товари визначають основні країни-постачальники, а на готові вироби та устаткування - провідні фірми, що їх випускають та експортують. До опублікованих належать: довідкові ціни, біржові котирування, ціни, що наводяться в загальних статистичних довідниках, ціни пропозицій.
Світові ціни - це ціни великих експортно-імпортних операцій, що здійснюються в основних центрах світової торгівлі. При цьому операції мають відбуватися на умовах готівкового платежу у вільно конвертованій валюті, а обрані ринки - регулюватись загальним (а не спеціальним) торговельно-політичним режимом.
Світові ціни можна класифікувати за багатьма критеріями:
o за станом ринку (продавця, покупця);
o за напрямом товарного потоку (експортні, імпортні);
o за умовами розрахунків (комерційних, бартерних, клірингових, трансфертних);
o за повнотою врахування витрат (нетто, валові, кінцевого споживання);
o за характером реалізації (оптові, роздрібні);
o за ступенем фіксації (тверді, рухомі, змінні, з наступною фіксацією);
o за рівнем інформаційної відкритості (відкриті, розрахункові). Відображаючи рівень ціни, що склався, світові ціни разом з тим
характеризуються множинністю і залежать від місця продажу, часу, взаємовідносин між продавцем і покупцем, умов контракту, характеру ринку, джерел цінової інформації тощо.
Рівень ціни на аналогічні товари розрізняється також залежно від каналу, по якому здійснюється зовнішня торгівля. Необхідно розрізняти:
o ціни вільної торгівлі, які складаються на основі контрактів, що укладають між собою незалежні підприємства;
o ціни, які формуються при торгівлі між підприємствами, що входять до складу однієї транснаціональної корпорації (трансфертні). У цьому випадку домінуючими факторами ціноутворення є інтереси корпорації в цілому. У зв'язку з цим ціни встановлюються на мінімальному рівні (а іноді, навпаки, на максимальному);
o ціни, що складаються при закупівлі товарів у межах кредитних ліній. У світовій торгівлі надання кредиту нерідко супроводжується додатковими зобов'язаннями позичальника використовувати кредит для закупівлі певних товарів у країні-кредиторі. Як правило, рівень цін при цьому істотно перевершує ціни вільної торгівлі;
o розрахункові ціни, які застосовуються в контрактах на нестандартне обладнання, що виробляється, як правило, за індивідуальними замовленнями. Такі ціни розраховуються та обґрунтовуються постачальником для кожного конкретного замовлення з урахуванням технічних і комерційних умов конкретного контракту. У деяких випадках розрахункова ціна встановлюється остаточно лише після виконання замовлення [9].
5.3. Цінові та валютні умови контракту
5.4. Фінансові умови контракту
5.5. Особливості міжнародних розрахунків
Розділ 6. ЗОВНІШНЬОТОРГОВЕЛЬНІ ОПЕРАЦІЇ
6.1. Історія виникнення та сучасна роль зовнішньоторговельних операцій
6.2. Експорт та імпорт товарів і послуг
6.3. Прямі та непрямі експортно-імпортні операції
6.4. Організація експортної діяльності фірми
6.5. Експортна стратегія фірми