Зовнішньоекономічна діяльність підприємства - Шкурупій О.В. - 8.7. Трансакційні витрати зовнішньоекономічної діяльності підприємств

Трансакційними називають витрати, які пов'язані зі здійсненням господарських угод і, зокрема, з реалізацією зовнішньоекономічних операцій. Збільшення трансакційних витрат негативно впливає на кінцевий результат, тому підприємства, які прагнуть забезпечення ефективності зовнішньоекономічної діяльності, мають додержуватись певних заходів щодо зниження їх рівня. Загальним принципом управління трансакційними витратами є не зменшення загальної суми видатків фірми на реалізацію зовнішньоекономічних угод, а запобігання виникненню неефективних витрат при здійсненні господарських операцій.

Величина трансакційних витрат залежить від рівня визначеності середовища - екзогенної (зовнішньої) та ендогенної (внутрішньої). Екзогенна визначеність середовища насамперед зумовлена 1) дією ринкових інститутів, які визначають загальні умови здійснення зовнішньоекономічних операцій та 2) дією урядових інститутів, властивих певним господарським макросистемам, що вступають у міжнародні економічні відносини.

Ендогенна визначеність середовища залежить від стратегії поведінки самих суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності. Найбільш суттєвими напрямами у системі заходів щодо зниження трансакційних витрат є такі:

o нагромадження інформації, щодо потенційних клієнтів, конкурентів, груп стратегічного впливу, яких при здійсненні зовнішньоекономічних трансакцій, можна розглядати як імовірних партнерів;

o правильний вибір каналів комунікацій (товаропросування може відбуватися через місцевого представника, шляхом створення філії в крайні, куди експортується продукція тощо);

o ефективне проведення рекламних компаній;

o оптимізація роботи з посередниками: застосування стратегії "проштовхування" товару на ринку (посередники є пасивними учасниками переговорів) або застосування стратегії "привернення (залучення) споживача" (посередники є активними учасниками, а інколи й ініціаторами переговорів);

o удосконалення організаційних заходів - насамперед робота з так званою "корисною аудиторією" - робота з користувачами, які споживають товар, з радниками, які пропонують інформацію, здатну вплинути на вибір споживача, з прескрипторами, які визначають технічні характеристики товарів, що необхідно придбати, зі службами матеріального постачання підприємств, з особами, які контролюють рішення певних господарських підрозділів щодо придбання товарів, з керівниками - особами останньої інстанції та ін.;

o додержання правових нормативних актів, які регламентують підготовку та юридичне оформлення ринкових трансакцій.

8.8. Склад витрат при зовнішньоторговельних операціях підприємства

Елементи витрат зовнішньоторговельних операцій такі:

o витрати на виробництво товару Вв або собівартість С - є складовою витрат при експортних операціях;

o витрати на закупівлю товарів Взакуп, або вартість їх придбання - є складовою витрат при імпортних операціях;

o витрати сировини, енергії, робочої сили - експлуатаційні витрати Векспл, - є складовою витрат при імпортних операціях, що здійснюються, у випадках, коли підприємство купує за кордоном обладнання для власних потреб;

o митні платежі та збори Вм;

o транспортні (сукупні, або загальні) витрати Втрзаг, - включають власне витрати на перевезення відповідно до базисних умов поставки Інкотермс Втр, вантажно-розвантажувальні витрати Ввр. та експедиційні витрати Векспед/;

o складські витрати Вс;

o страхові витрати Всрахов;

o витрати на укладання угод Вукл, угод;

o витрати, пов'язані з виконанням платіжно-розрахункових операцій В"-р;

o витрати на управління зовнішньоторговельною діяльністю, обслуговування операцій тощо Вупр..

При експорті товарів витрати підприємства визначаються як сукупність таких складових:

При імпорті товарів, що здійснюються з метою перепродажу на внутрішньому ринку, витрати підприємства включають такі складові:

Якщо підприємство купує за кордоном сировину, комплектуючі деталі та інше для потреб власного виробництва, схема калькуляції витрат, пов'язаних з імпортом товарів, не має особливих відмінностей. Проте при імпорті обладнання для власних потреб виробничого споживання, підхід до їх визначення інший, а саме:

Якщо підприємство здійснює одночасно як експортну діяльність, так й імпортну, то сукупні витрати на зовнішньоторговельний оборот визначає їх загальна сума, а саме:

8.8. Склад витрат при зовнішньоторговельних операціях підприємства
8.9. Методика і показники аналізу ефективності експортних операцій підприємства
8.10. Методика і показники аналізу ефективності імпортних операцій підприємства, що здійснюються з метою перепродажу товарів на внутрішньому ринку
8.11. Оцінка ефективності імпорту товарів, що здійснюється для власних виробничих потреб підприємства
8.12. Методика і показники аналізу ефективності зовнішньоторговельної (експортно-імпортної) діяльності підприємства
8.13. Основні показники оцінки ефективності інвестиційних проектів у зовнішньоекономічній діяльності підприємства
8.14. Методика аналізу економічної ефективності створення та діяльності компанії з іноземними інвестиціями
8.15. Показники економічної ефективності створення та діяльності компанії з іноземними інвестиціями
Вступ
Розділ 1. Предмет, методологія і структура курсу "ЗЕД"
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru