При виявленні невідповідності якості, комплектності, маркірування отриманої продукції вимогам ЗТК або даним, зазначеним у супроводжувальних документах, які засвідчують її якість, отримувач забезпечує належне зберігання цієї продукції та викликає представника постачальника (якщо це передбачено ЗТК). Далі спільно з представником постачальника або іншої компетентної організації у встановлені строки складається акт приймання продукції за якістю. У цьому документі, крім інформації про якість товару, його маркірування тощо, необхідно зазначити дані про стан складського приміщення, тари та упакування, час доставки товару. Після чого складається претензія (позов). Позовна заява - звернення у судовий (арбітражний) орган з проханням при примусове стягнення з відповідача претензійної суми або я кого-небудь майна.
Для обгрунтування позовних вимог про повернення надлишково сплачених сум за зазначені товари, стягнення штрафу за їх поставку до позовної заяви, крім акта приймання за якістю, подаються такі документи:
• договір.у виконання якого здійснена поставка, або виписка з нього;
• отриманий від постачальника документ, який засвідчує якість поставленого товару;
• акт переперевірки, якщо постачальник її здійснював у встановленому порядку і він є у позивача;
• товаро-транспортні накладні або належно завірені їх копії;
• копії листів та телеграм про виклик представника постачальника або інших організацій для участі у перевірці якості товару, якщо такий виклик передбачений існуючими правилами або умовами договору;
• платіжні документи (вимоги) постачальника та доказ їх оплати;
• документ, який підтверджує переведення продукції у більш низьку категорію якості у разі її уцінки.
Зразок позовної заяви наведений нижче.
Якщо позов заявлений торговою фірмою, то, крім зазначених вище документів, вона повинна представити докази доведення уцінки до споживача, переоцінки або знищення продукції, яка швидко псується, а також довідку, яка підписана керівником та головним бухгалтером про реалізацію товару за ціною того сорту, у який вона переведена, або про здійснену переоцінку, якщо вона ще не реалізована.
Претензія, яка надійшла на підприємство, реєструється, вивчається у відповідних службах та передається для висновку керівництву або комісії з розгляду претензій. Після цього готується мотивована відповідь заявнику про відхилення претензії або розпорядження відповідному відділу про заміну забраковано! продукції, або розпорядження про перерахування зазначених у претензії сум.
Якщо сторони не досягли взаємопогодженого рішення, позов розглядається в арбітражі. При цьому позови, зв'язані з поставкою товарів неналежної якості, розглядаються, як правило, за місцем знаходження відповідача. Постачальник, який не є виробником даної продукції, залучається до справи як відповідач у тому випадку, коли він бере участь у розрахунках за товари або коли поставка цих товарів здійснювалась з його складу, а також в інших випадках, передбачених ЗТК.
2.3.3.4. Претензії та позови про відшкодування збитків від порушення умов договору
Ці збитки можуть бути виявлені одразу або по закінченні певного часу. Тому вимоги про відшкодування збитків, викликаних порушеннями ЗТК, пред'являються або разом з вимогами про сплату санкцій, якщо на момент пред'явлення претензій (позовів) визначився розмір збитків, або окремо у випадку виявлення збитків, які не покриваються санкціями (після стягнення останніх). Проте у будь-якому разі позивач повинен обгрунтувати розмір збитків, які виникли в нього у зв'язку з порушенням відповідачем своїх зобов'язань, та надати докази, які підтверджують зв'язок між невиконанням зобов'язань та збитками.
Останні можуть, зокрема, виступати у формі витрат, які поніс позивач з перевезення, розвантаження, зберігання на складі товарів, їх перевідправки тощо. Збитками є також штрафи, сплачені позивачем транспортним організаціям за простій вагонів; витрати, понесені покупцем при усуненні допущених виробником дефектів тощо. Збитки можуть бути і у формі недоотриманого прибутку, який фірма могла би отримати, якби ЗТК був виконанні} іншою стороною.
Вимоги про відшкодування збитків, завданих поставкою товарів неналежної якості або недопоставкою, прострочкою поставки пред'являються понад неустойку (штраф) за поставку недоброякісної продукції або за недопоставку, прострочку поставки без заліку неустойки (штрафу).
У претензії про стягнення вартості забракованих виробів та неустойки (штрафу) за поставку продукції, яка не відповідає умовам ЗТК, як правило, включаються вимоги про відшкодування збитків, які виявляються у вартості доставки товарів від постачальника та повернення її останньому, у складських витратах тощо.
У підтвердження розміру збитку зазвичай додаються:
• калькуляція витрат, пов'язаних з прострочкою, недопоставкою або поставкою недоброякісних товарів;
• копії транспортних документів, які підтверджують вартість перевезень;
• інші документи, які засвідчують розмір збитків.
Якщо збитки викликані необхідністю переробки недоброякісної продукції, до позовної заяви додатково додається кошторис витрат з переробки цієї продукції із зазначенням витрат на заробітну плату та використані матеріали, а також накладних витрат.
Суперечки про відшкодування збитків від порушень зобов'язань за ЗТК розв'язуються судовими або арбітражними органами у встановленому порядку згідно з їх комплектацією.
У разі виникнення суперечок між суб'єктами ЗЕД права та обов'язки сторін за зобов'язаннями, які виникають внаслідок завдання шкоди, визначаються за законодавством держави, де мали місце дія або інша обставина, яка стала підставою для вимоги відшкодування шкоди. При цьому, якщо у справі беруть участь декілька відповідачів, суперечка розглядається за місцем знаходження будь-якого відповідача на вибір позивача.
2.3.4. Способи та порядок припинення зовнішньоторгових контрактів
РОЗДІЛ III. ЗОВНІШНЬОТОРГОВА ДОКУМЕНТАЦІЯ
3.1. Документи Із забезпечення виробництва експортного товару
3.2. Документи з підготовки товару до відвантаження
3.3. Комерційні документи
3.4. Документи з платіжно-банківських операцій
3.5. Страхові документи
3.6. Транспортні документи
3.7. Транспортно-експедиторські документи