Логістика - Тридід О.М. - НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ

Короткі методичні рекомендації до вивчення теми

Основні терміни: логістичний ланцюг, логістичний канал, логістична мережа, канал розподілу, дистрибуція, вертикальні маркетингові системи.

Матеріал, який мають засвоїти студенти

Студенти мають оволодіти термінологічним апаратом, розрізняти терміни, що використовуються в логістиці і маркетингу.

Так, логістичний ланцюг – це лінійно упорядкована чисельність фізичних чи юридичних осіб (виробників, посередників, складів тощо), які виконують логістичні операції, спрямовані на доведення матеріальних потоків від однієї логістичної системи до іншої чи до кінцевого споживача та оптимізацію супутніх їм інформаційних і фінансових потоків.

Логістичний канал – це частково впорядкована множина різних посередників, які реалізують доведення матеріального потоку від конкретного виробника до його споживачів.

Логістичні мережі – це складні логістичні утворення взаємопов'язаних ланок, які поєднують кілька логістичних ланцюгів.

Канали розподілу мають такі дві характеристики: довжина і ширина. Довжину каналу визначає кількість рівнів. Рівень каналу розподілу – це будь-який посередник, що виконує ту чи іншу роботу щодо наближення товару і права власності на нього до кінцевого споживача. Ширина каналу – кількість посередників на кожному рівні каналу розподілу.

Варто знати, що між учасниками одного каналу, а також між різними каналами можуть спостерігатися:

1) різні ступені співпраці;

2) конфлікти;

3) конкуренція.

Останнім часом як засіб уникнення конфліктів між учасниками товароруху виникли вертикальні маркетингові системи (ВМС). Вертикальна маркетингова система складається з виробника та одного або кількох роздрібних торговців, що діють як єдина система.

Слід зазначити, що до основних типів вертикальних маркетингових систем належать: корпоративні, договірні, керовані.

Семінарське заняття

Питання до семінарського заняття

1. Дайте визначення логістичного каналу і логістичного ланцюга. Яка різниця між ними?

2. Маркетингове та логістичне розуміння каналів розподілу, їх види та характеристики.

3. Приклади співробітництва, конфліктів та конкуренції в логістичних ланцюгах.

Тематика рефератів

Види логістичних ланцюгів розподілу, їх характеристики.

Вертикальні маркетингові системи як засіб уникнення конфліктів між учасниками товароруху.

Практичне заняття

Завдання для самостійного виконання

Виконати тестові завдання.

1. У Німеччині вживається термін:

а) логістичний ланцюжок;

б) логістичний канал;

в) канал розподілу;

г) маркетинговий канал.

2. Логістичні мережі – це:

а) складні логістичні утворення взаємопов'язаних ланок, які поєднують кілька логістичних ланцюгів;

б) лінійно упорядкована чисельність фізичних чи юридичних осіб (виробників, посередників, складів тощо), які виконують логістичні операції, спрямовані на доведення матеріальних потоків від однієї логістичної системи до іншої чи до кінцевого споживача та оптимізацію супутніх їм інформаційних та фінансових потоків;

в) частково впорядкована множина різних посередників, які реалізують доведення матеріального потоку від конкретного виробника до його споживачів;

г) мережа робочих взаємозв'язків, котрі забезпечують оптимальний рух та розміщення запасів.

3. Логістичні канали – це:

а) складні логістичні утворення взаємопов'язаних ланок, які поєднують кілька логістичних ланцюгів;

б) лінійно упорядкована чисельність фізичних чи юридичних осіб (виробників, посередників, складів тощо), які виконують логістичні операції, спрямовані на доведення матеріальних потоків від однієї логістичної системи до іншої чи до кінцевого споживача та оптимізацію супутніх їм інформаційних і фінансових потоків;

в) частково впорядкована множина різних посередників, які реалізують доведення матеріального потоку від конкретного виробника до його споживачів;

г) мережа робочих взаємозв'язків, котрі забезпечують оптимальний рух та розміщення запасів.

4. Логістичні ланцюги – це:

а) складні логістичні утворення взаємопов'язаних ланок, які поєднують кілька логістичних ланцюгів;

б) лінійно упорядкована чисельність фізичних чи юридичних осіб (виробників, посередників, складів тощо), які виконують логістичні операції, спрямовані на доведення матеріальних потоків від однієї логістичної системи до іншої чи до кінцевого споживача та оптимізацію супутніх їм інформаційних і фінансових потоків;

в) частково впорядкована множина різних посередників, які реалізують доведення матеріального потоку від конкретного виробника до його споживачів;

г) мережа робочих взаємозв'язків, котрі забезпечують оптимальний рух та розміщення запасів.

5. Характеристиками каналів розподілу є:

а) довжина;

б) ширина;

в) рівень;

г) кількість посередників;

д) кількість виробників.

6. До характеристик каналів розподілу не належать:

а) довжина;

б) ширина;

в) рівень;

г) кількість посередників;

д) кількість виробників.

7. Рівень каналу розподілу – це:

а) будь-який посередник, що виконує ту чи іншу роботу щодо наближення товару і права власності на нього до кінцевого споживача;

б) кількість рівнів або посередників у каналі розподілу;

в) кількість посередників на кожному рівні каналу розподілу.

8. Ширина каналу розподілу – це:

а) будь-який посередник, що виконує ту чи іншу роботу щодо наближення товару і права власності на нього до кінцевого споживача;

б) кількість рівнів або посередників у каналі розподілу;

в) кількість посередників на кожному рівні каналу розподілу.

9. Довжина каналу розподілу – це:

а) будь-який посередник, що виконує ту чи іншу роботу щодо наближення товару і права власності на нього до кінцевого споживача;

б) кількість рівнів або посередників у каналі розподілу;

в) кількість посередників на кожному рівні каналу розподілу.

10. Канал нульового рівня має місце, якщо фірма використовує систему розподілу:

а) виробник – споживач;

б) виробник – роздрібна торгівля – споживач;

в) виробник – оптовик – роздрібний торговець – споживач;

г) багато покупців і посередників.

11. Однорівневий канал розподілу має місце, якщо фірма використовує систему розподілу:

а) виробник – споживач;

б) виробник – роздрібна торгівля – споживач;

в) виробник – оптовик – роздрібний торговець;

г) багато покупців і посередників.

12. Дворівневий канал розподілу має місце, якщо фірма використовує систему розподілу:

а) виробник – споживач;

б) виробник – роздрібна торгівля – споживач;

в) виробник – оптовик – роздрібний торговець – споживач;

г) багато покупців і посередників.

13. Конфліктувати можуть:

а) представники різних рівнів того самого каналу;

б) фірми одного рівня;

в) фірми і системи, що намагаються обслуговувати одні й ті самі ринки;

г) комплексні системи, що обслуговують конкретний ринок.

14. Конкурувати можуть:

а) представники різних рівнів того самого каналу;

б) фірми одного рівня;

в) фірми і системи, що намагаються обслуговувати одні й ті самі ринки;

г) комплексні системи, що обслуговують конкретний ринок.

15. Корпоративні вертикальні маркетингові системи:

а) послідовні етапи виробництва та розподілу, що перебувають в одноосібному володінні;

б) складаються з незалежних фірм, що пов'язані між собою договірними відносинами і координують програми своєї діяльності для спільного досягнення більшої економії та вищих комерційних результатів;

в) координують діяльність ряду послідовних етапів виробництва та розподілу товарів завдяки могутності та розмірам одного з їх учасників.

16. Основні типи вертикальних маркетингових систем:

а) корпоративні;

б) договірні;

в) керовані;

г) конструктивні;

д) тимчасові.

17. Договірні вертикальні маркетингові системи:

а) послідовні етапи виробництва та розподілу, що перебувають в одноосібному володінні;

б) складаються з незалежних фірм, що пов'язані між собою договірними відносинами і координують програми своєї діяльності для спільного досягнення більшої економії та вищих комерційних результатів;

в) координують діяльність ряду послідовних етапів виробництва та розподілу товарів завдяки могутності та розмірам одного з їх учасників.

18. Керовані вертикальні маркетингові системи:

а) послідовні етапи виробництва та розподілу, що перебувають в одноосібному володінні;

б) складаються з незалежних фірм, що пов'язані між собою договірними відносинами і координують програми своєї діяльності для спільного досягнення більшої економії та вищих комерційних результатів;

в) координують діяльність ряду послідовних етапів виробництва та розподілу товарів завдяки могутності та розмірам одного з їх учасників.

19. Вертикальна маркетингова система складається з:

а) виробника та одного або кількох роздрібних торговців, що діють як єдина система;

б) незалежних виробника та одного чи кількох оптових і роздрібних торговців;

в) співпрацюючих виробників та незалежних посередників;

г) співпрацюючих посередників та незалежних виробників.

20. Традиційний канал розподілу складається з:

а) виробника та одного або кількох роздрібних торговців, що діють як єдина система;

б) незалежних виробника та одного чи кількох оптових і роздрібних торговців;

в) співпрацюючих виробників та незалежних посередників;

г) співпрацюючих посередників та незалежних виробників.

21. Якщо послідовні етапи виробництва та розподілу перебувають в одноосібному володінні, то мова йде про такий тип вертикальних маркетингових систем як:

а) корпоративні;

б) договірні;

в) керовані;

г) конструктивні;

д) тимчасові.

22. Якщо канали розподілу складаються з незалежних фірм, що пов'язані між собою договірними відносинами і координують програми своєї діяльності для спільного досягнення більшої економії та вищих комерційних результатів, то мова йде про такий тип вертикальних маркетингових систем як:

а) корпоративні;

б) договірні;

в) керовані;

г) конструктивні;

д) тимчасові.

23. Якщо здійснення ряду послідовних етапів виробництва та розподілу товарів координується завдяки могутності і розмірам одного з їх учасників, то мова йде про такий тип вертикальних маркетингових систем як:

а) корпоративні;

б) договірні;

в) керовані;

г) конструктивні;

д) тимчасові.

24. Складні логістичні утворення взаємопов'язаних ланок, які поєднують кілька логістичних ланцюгів – це:

а) логістичні канали;

б) логістичні ланцюги;

в) логістичні мережі;

г) логістичні системи;

д) логістичні функції;

е) логістичні операції;

є) вертикальні маркетингові системи;

ж) традиційні маркетингові системи.

Вписати пропущені слова, закінчити речення.

1. Логістичні мережі (на думку Ю.В. Пономарьової) – це

, які .

2. Характеристиками логістичних каналів розподілу є

3. До основних логістичних показників належать

4. Однорівневий канал розподілу має таку структуру:

5. Приклади конфліктів у логістичних каналах

6. Корпоративні вертикальні маркетингові системи – це

7. Традиційні маркетингові системи відрізняються від вертикальних тим, що

8. Дворівневий канал розподілу має таку структуру:

9. Договірні вертикальні маркетингові системи – це

10. До основних логістичних показників належать:

11. Основним інструментарієм управління логістикою є:

1) ;

2) ;

3) ;

4) . .

12. Засобом вирішення конфліктів у логістичних системах є

13. Конкуренція у сфері розподілу може виникати між:

1) ;

2) .

14. Ширина каналу розподілу – це

15. Доповнити рисунок (рис. 2.3).

Підібрати відповідні терміни (позначені літерами) до кожного з наведених нижче положень (позначених цифрами).

A. Логістичний канал.

Б. Традиційний канал розподілу.

B. Договірна вертикальна маркетингова система.

Г. Інструментарій логістики.

Д. Показники логістики.

1. Частково впорядкована множина різних посередників, які реалізують доведення матеріального потоку від конкретного виробника до його споживачів.

Рис. 2.3. Приклад простого логістичного ланцюга

2. Бюджет логістики.

3. Частота оборотності запасів.

4. Сукупність незалежних фірм, що пов'язані між собою договірними відносинами і координують програми своєї діяльності для спільного досягнення більшої економії та вищих комерційних результатів.

5. Структура, до складу якої входять незалежний виробник, один чи кілька оптових та один або кілька роздрібних торговців.

Знайти правильні твердження.

1. В економічній літературі можна зустріти кілька підходів до виділення етапів розвитку логістики.

2. Специфіка логістичного підходу полягає у спільному вирішенні завдань із управління матеріальними потоками.

3. Головне у процедурі організації матеріального потоку – це врахування потреб транспортних організацій.

4. Аналіз логістичного ланцюга потрібно вести з кінця фінансового потоку.

5. Під час удосконалення або проектування будь-якої окремої ланки логістичного ланцюга цю ланку варто розглядати не ізольовано, а весь логістичний ланцюг.

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення логістичного ланцюга і логістичного каналу.

2. Охарактеризуйте види логістичних ланцюгів.

3. Розкрийте сутність і види співпраці між учасниками товароруху.

4. Наведіть приклади та причини виникнення конфліктів між учасниками каналів розподілу.

5. Охарактеризуйте види вертикальних маркетингових систем.

6. Чим відрізняються договірні вертикальні маркетингові системи від корпоративних?

7. Дайте визначення понять "довжина каналу розподілу", "ширина каналу розподілу", "рівень каналу розподілу".

Кросворд

По горизонталі: 1. Суперництво на ринку між посередниками. 2. Складне логістичне утворення взаємопов'язаних ланок, яке поєднує кілька логістичних ланцюгів. 3. Логістичний канал, у структурі якого лише один посередник. 4. Покупець готової продукції. 5. Частково упорядкована множина різних посередників, які реалізують доведення матеріального потоку від конкретного виробника до його споживачів. 6. Один із логістичних показників, що характеризує якість матеріально-технічного забезпечення. 20. Воно буває сервісним. 21. Лінійно упорядкована чисельність фізичних чи юридичних осіб (виробників, посередників, складів тощо), які виконують логістичні операції, спрямовані на доведення матеріальних потоків від однієї логістичної системи до іншої чи до кінцевого споживача та оптимізацію супутніх їм інформаційних і фінансових потоків. 22. Одна з функцій управління, що використовується в логістиці. 23. Кількість рівнів у логістичному ланцюжку. 24. Один з основних інструментів управління логістикою. 25. Будь-який посередник, що виконує ту чи іншу роботу щодо наближення товару і права власності на нього до кінцевого споживача. 30. Логістичний канал, у структурі якого лише один посередник. 31. Один із видів логістичних посередників, що діють за свій рахунок. 32. Взаємодія, характерна для учасників одного каналу розподілу, завдяки якій вони мають змогу гостріше відчувати, краще обслуговувати й повніше задовольняти цільовий ринок. 33. Продуцент готової продукції, робіт, послуг. 34. Планування номенклатури товарів згідно з методом ABC належить до логістичного ... 35. Тип вертикальних маркетингових систем, для якого характерне перебування в одноосібному володінні послідовних етапів виробництва та розподілу продукції. 36. До них належать частота оборотності запасів, витрати на матеріально-технічне забезпечення.

По вертикалі: 7. Споживач, що купує товари, чи користується послугами. 8. Посередник, який купує готову продукцію великими партіями для подальшої її реалізації. 9. Маркетингові системи, в яких один з учасників координує діяльність виробника і посередників. 10. Один з основних показників логістики. 11. Процес використання споживачем придбаної продукції. 12. Вид маркетингових систем, що використовуються як засіб уникнення конфліктів між учасниками товароруху. 13. Непорозуміння між учасниками одного або різних каналів розподілу. 14. Кількість посередників, що працюють на одному рівні каналу розподілу. 15. Одна зі складових логістичного ланцюга, що полягає в доведенні готової продукції до споживача. 16. Процес виготовлення продукції. 17. Один із чинників, від якого залежить організаційна побудова логістичних ланцюгів. 18. Окремі частини логістичного ланцюга. 19. Реалізатор готової продукції. 26. Канал розподілу, що складається з незалежного виробника та посередників. 27. Канали розподілу, учасниками яких є посередники. 28. Маркетингові системи, що складаються з незалежних фірм, пов'язаних між собою договірними відносинами. 29. Канали розподілу, у структурі яких відсутні посередники.

Розділ 3. ХАРАКТЕРИСТИКА ЕЛЕМЕНТІВ ЛОГІСТИКИ
3.1. Перелік та характеристика елементів логістики
3.2. Методологічне забезпечення ефективної взаємодії елементів логістики
3.2.1. Кібернетичний підхід
3.2.2. Теорія дослідження операцій
3.2.3. Теорія ефективності та управління елементами логістичних витрат
3.3. Інформаційне забезпечення ефективної взаємодії елементів логістики
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 4. ТЕХНОЛОГІЧНІ ПРОЦЕСИ ТА УПРАВЛІННЯ МАТЕРІАЛЬНИМИ ПОТОКАМИ
4.1. Логістика технологічних процесів
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru