Логістика - Тридід О.М. - 12.5. Транспортні витрати і тарифи

Розрахунок за послуги, що надаються транспортними організаціями, здійснюються за допомогою транспортних тарифів.

Тарифи включають:

– плату, що стягується за перевезення вантажів;

– збори за додаткові операції, пов'язані з перевезенням вантажів;

– правила обчислення платні та зборів.

Тарифи як економічна категорія є формою ціни на продукцію транспорту.

Транспортні тарифи мають забезпечувати:

– транспортному підприємству – відшкодування експлуатаційних витрат та можливість отримання прибутку;

– транспортним послугам – можливість покриття транспортних витрат.

Види залізничних тарифів.

1. Загальні тарифи: (визначають вартість перевезення основної маси товарів).

2. Залізничні тарифи: (встановлюються з відхиленням від загальних тарифів у вигляді спеціальних надбавок та знижок):

– підвищені;

– занижені.

3. Пільгові тарифи: (при перевезенні вантажів для певних цілей, а також вантажів для самих залізниць).

Місцеві тарифи: (встановлюють начальники залізниць, діють у межах цих залізниць).Основні фактори, що впливають на розмір плати при перевезенні вантажів залізницею:

– вид відправки (вантаж може бути відправлено вагонною, контейнерною, малотоннажною вагою до 25 т, обсягом до піввагону та дрібною відправкою – до 10 т і обсягом до 1/3 місткості вагона);

– швидкість відправки (висока, вантажна або пасажирська);

– відстань перевезення (плата стягується за відстань за найкоротшим напрямком (тарифна) – при перевезенні вантажів вантажною або високою швидкістю; за дійсно пройдений шлях – при пасажирській швидкості);

– тип вагона (універсальний, спеціалізований, ізотермічний);

– приналежність вагона чи контейнера (власність залізниці, вантажоотримувача, вантажовідправника);

– кількість вантажу у що перевозиться.

Види тарифів автомобільного транспорту:

– відрядні тарифи;

– тарифи на умовах платних автотонно-годин;

– тарифи за погодинне користування вантажними автомобілями;

– тарифи покілометрового розрахунку;

– тарифи за перевезення рухомого потягу;

– договірні тарифи.

Фактори, що впливають на розмір тарифної плати на автотранспорті:

– відстань перевезення;

– вага вантажу;

– об'ємна вага вантажу;

– вантажопідйомність автомобіля;

– загальний пробіг;

– час використання автомобіля;

– тип автомобіля;

– район, у якому здійснюється перевезення та ін.

Оптимізація поставки товару. Економія сукупних витрат – здійснюється шляхом включення оптимальних норм

товароруху в оперативні плани поставок та перевезень, у тому числі й разових.

Фактори, що впливають на планування разових поставок:

– вантажопідйомність (детермінована величина, яка є основою для формування нормативів разового відвантаження продукції);

– можливість перевезення контейнерами;

поки враховуються недостатньо

– перспективи розвитку міжміських автоперевезень;

– використання декількох автомобілів;

– використання декількох видів транспорту та ін.

– різні ситуації перевезення вантажів;

– інтереси транспортувальників;

– інтереси вантажовідправників та вантажоотримувачів;

– витрати на усіх стадіях переміщення продукції.

В умовах ринкових відносин набуває актуальності економічне стимулювання товароруху. Складові економічного стимулювання товароруху наведені на рис. 12.3. Розглянемо кожну з цих складових.

Складові економічного стимулювання товароруху

Рис. 12.3. Складові економічного стимулювання товароруху

1. Нормування транспортних витрат. Недоліки діючої системи:

– була розповсюджена тільки на ту частину продукції, яка реалізувалася за цінами, що включали витрати на перевезення;

– не стимулювалася робота закупівельно-торговельних та інших комерційно-посередницьких організацій;

– орієнтація на перевезення одним видом транспорту.

Нормативи транспортних витрат – витрати на перевезення

одиниці продукції, що регулярно коригуються та рекомендовані для використання закупівельно-торговельними та комерційно-посередницькими організаціями.

Нормативи повинні:

– стимулювати зниження транспортних витрат;

– бути максимально диференційовані продуктовими та регіональними ознаками (на відміну від середніх цін);

– відображати відмінності у витратах на перевезення (залежно від вантажопотоків і транспортних операцій).

Порядок розрахунків за поставку продукції при використанні нормативів наведено на рис. 12.4.

Порядок розрахунків за поставку продукції при використанні нормативів

Рис. 12.4. Порядок розрахунків за поставку продукції при використанні нормативів

2. Взаємодія комерційних служб із транспортними організаціям досягається шляхом забезпечення спільної зацікавленості у підвищенні ефективності товароруху у взаємозв'язку з галузевими економічними інтересами.

3. Підвищення якості транспортного обслуговування. Вихідні передумови підвищення якості транспортного обслуговування:

– зацікавленість транспортних організацій;

– економічні гарантії транспортних організацій комерційно-посередницьким організаціям та вантажовідправникам, узгодження з ними планів перевезень.

Способи економічного впливу на транспортні організації:

– відповідальність за зменшення відстані перевезення;

– відповідальність за своєчасне задоволення потреб у перевезеннях.

Система фінансових заходів раціоналізації процесів товароруху

Рис. 12.5. Система фінансових заходів раціоналізації процесів товароруху

З метою забезпечення дотримання транспортними організаціями зазначених видів відповідальності на державному рівні застосовується система фінансових заходів (рис. 12.5).

У випадку недотримання відповідальності держава застосовує фінансові санкції у вигляді:

– сплати транспортними підприємствами додаткових податків з прибутку, отриманого по тарифах за нераціональні перевезення;

– відрахування в бюджет усієї чи більшої частини фінансової виручки за нераціональні перевезення.

12.6. Сутність транспортних задач та методи їх вирішення
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 13. ТРАНСПОРТНО-ЕКСПЕДИЦІЙНІ ЛОГІСТИЧНІ ПОСЛУГИ
13.1. Характеристика транспортно-експедиційних послуг
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 14. ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ПРОЦЕСІВ ЛОГІСТИКИ
14.1. Сутність та етапи глобалізації господарської діяльності підприємств
14.2. Сутність і завдання глобальної логістики
14.3. Роль глобалізації та регіоналізації у формуванні макрологістичних систем
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru