Логістика - Тридід О.М. - НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ

Короткі методичні рекомендації до вивчення теми

Основні терміни: транспорт, послуга, транспортно-експедиційні-послуги, термінал, провайдер, вантажопереробка, транспортний коридор, транспортний ланцюг.

Матеріал, який мають засвоїти студенти

Основне призначення транспортно-експедиційного обслуговування – це переміщення вантажів в потрібне місце, оптимальними маршрутами з найменшими витратами.

Студенти мусять знати перелік хоча б основних транспортно-експедиційних послуг і відповідно видів діяльності посередників, що їх надають:

– приймання заявок на перевезення та укладання договорів про транспортно-експедиційне обслуговування;

– попереднє планування перевезень (вибір типу транспорту, перевізника, страхувальника, попередній розрахунок витрат);

– приймання вантажів та підготовку до перевезення;

– організація перевезення та перевалки вантажів залізничним, морським, річковим, автомобільним та повітряним транспортом;

– організація перевезень зовнішньоторговельних вантажів різними видами транспорту по територіях зарубіжних країн відповідно до умов контрактів;

– надання послуг, пов'язаних із накопиченням, доробкою, сортуванням та комплектуванням вантажів;

– оформлення документів відповідно до митних, карантинних і санітарних вимог, страхування вантажів;

– ведення обліку надходження та відправлення вантажів із портів і залізничних станцій;

– організація експертизи вантажів у портах і на залізничних станціях;

– здійснення навантаження та розвантаження транспортних засобів за цінами і тарифами, визначеними чинним законодавством України;

– контроль руху вантажопотоку і розгляд інцедентів;

– здійснення кількісного і якісного аналізу вантажопотоків;

– інформування клієнтів щодо руху вантажів.

Транспортно-експедиційне обслуговування вантажів може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності – експедиторами, які діють за дорученням вантажовідправників і вантажоодержувачів. До їх числа належать: спеціалізовані транспортні, експедиторські, транспортно-експедиторські (логістичні) фірми, компанії фізичного розподілу, вантажні термінали і термінальні комплекси, вантажні розподільні центри, підприємства по сортуванню, упакуванню готової продукції, вантажо-переробці та інші підприємства.

Особлива увага при вивченні цієї теми має бути приділена розгляду транспортно-технологічних систем доставляння вантажів. Так є: контейнерна, ролкерна, пакетна та ліхтеровозна системи.

Семінарське заняття

Питання до семінарського заняття

Охарактеризуйте поняття логістичних послуг.

Назвіть види транспортно-експедиційних послуг.

Дайте характеристику транспортно-технологічних систем доставки вантажів.

Тематика рефератів

Посередники – продуценти транспортно-експедиційних послуг.

Послуги транспортних терміналів.

Концепція загальних витрат.

Вибір транспортно-експедиційних посередників.

Практичне заняття

Задачі

Задача 13.1

Методичні рекомендації

Контролю транспортно-експедиційних витрат сприяє складання балансу грошових потоків за такою формою:

Таблиця 13.2. Форма балансу грошових потоків

Показники

Витрати

Надходження

Потреба в капіталі

— витрати на придбання/оренду парку транспортних засобів

— витрати на його утримання

Разом

Річні грошові надходження

— економія від користування послугами агентів із доставки

— зниження торговельних витрат

— зниження транспортних витрат завдяки оптимізації маршрутів

Разом (1)

Річні грошові витрати

— паливо

— зарплата

— відрахування на соціальне страхування

— амортизація транспортних засобів, диспетчерського та гаражного устаткування

— витрати на ліцензування діяльності

— МТЗ (запчастини)

— утилізація відходів

— контроль

— адміністративні витрати

Разом (2)

Надходження (1) — Витрати (2)

Умови задачі

Скласти баланс грошових потоків. Якщо фірма "Весна" зекономила 10 тис. грн завдяки зменшенню витрат на послуги агентів; 55 тис. грн завдяки зниженню торгових витрат та 115 тис. грн завдяки зниженню транспортних витрат. Річні витрати фірми були здійснені в розмірах:

– на паливо – 10 тис. грн;

– зарплату менеджерам логістам – 20 тис. грн;

– відрахування на соціальні заходи – 6 тис. грн;

– амортизацію – 13 тис. грн;

– МТЗ – 5 тис. грн;

– адміністративні витрати – 30 тис. грн.

Задача 13.2*136

*136: {Крикавський Є.В. Логістика для економістів: Підручник. — Л.: Вид-во Нац. ун-ту "Львівська політехніка", 2004. — 448 с.}

Методичні рекомендації:

1) визначити вартість партії поставки до і після зниження норми запасу:

(13.1)

2) визначити витрати запасів до зниження нормативу запасів і після зниження нормативу запасів:

(13.2)

3) визначити транспортні витрати до зниження нормативу запасів і після зниження нормативу запасів:

(13.3)

4) загальні щомісячні логістичні витрати до зниження нормативу запасів і після зниження нормативу запасів (як суму витрат запасів та транспортних витрат);

5) оцінити доцільність зниження нормативу запасів.

Умови задачі

Магазин "Плаза" у середньому за місяць продає N = 500 чоловічих костюмів середньою вартістю С = 400 грн. Має місце одноразова поставка за місяць партією П = 500 шт. Середньомісячний рівень запасів за умови рівномірного попиту встановлено фірмою Зсер = 500 : 2 = 250 шт. Рівень витрат запасів дорівнює 20% від вартості закупівлі. При цьому транспортно-експлуатаційні витрати за маршрутом Харків – Київ – Харків становитимуть Стр=1,8 тис. грн (600 км ž 3 грн/км).

Визначити:

1) як зміниться вартість партії поставки, вартість середньомісячного запасу, якщо рівень запасів знизити у чотири рази і припустити, що транспортні тарифи не змінюються залежно від розміру партії постачання;

2) знайти витрати запасів, транспортні витрати і загальні витрати до і після зниження розміру запасу костюмів. Результат проаналізувати.

Задача 13.3*137

*137: {Крикавський Є.В. Логістика для економістів: Підручник. — Л.: Вид-во Нац. ун-ту "Львівська політехніка", 2004. — 448 с.}

Методичні рекомендації

Цикл замовлення визначається за формулою

(13.4)

де к – кількість замовлень на рік.

Річна сума змінних витрат замовлень:

(13.5)

де – змінні витрати на одне замовлення.

Загальна сума річних витрат замовлень:

(13.6)

де – сума річних постійних витрат замовлень.

Умови задачі

Визначити цикл замовлення, його річну суму змінних витрат та загальну суму річних витрат, якщо постійні річні витрати замовлень – 4000 тис. грн, змінні витрати на одне замовлення – 500 грн. Розрахунок здійснити для річної кількості замовлень: 24; 12; 6; 3; 1.

Результати розрахунків внести в таблицю:

Річна кількість замовлень

Цикл замовлень, дні

Річні змінні

витрати замовлень, грн

Річні постійні витрати замовлень, грн

Загальна сума річних витрат замовлення, грн

24

4000

12

4000

6

4000

3

4000

1

4000

Завдання для самостійного виконання

Виконати тестові завдання.

1. Транспортний коридор – це:

а) частина національної або міжнародної транспортної системи, що забезпечує значні вантажні перевезення між окремими географічними районами;

б) етапи перевезень вантажу на визначені відстані, протягом визначеного періоду часу, з використанням транспортних засобів одного або декількох видів транспорту;

в) контрактні відносини між вантажовласником і перевізником;

г) доставка здійснюється звичайно двома видами транспорту, наприклад: залізнично-автомобільним, морським і залізничним.

2. Транспортний ланцюг – це:

а) частина національної або міжнародної транспортної системи, що забезпечує значні вантажні перевезення між окремими географічними районами;

б) етапи перевезень вантажу на визначені відстані, протягом визначеного періоду часу, з використанням транспортних засобів одного або декількох видів транспорту;

в) контрактні відносини між вантажовласником і перевізником;

г) доставка здійснюється звичайно двома видами транспорту, наприклад: залізнично-автомобільним, морським і залізничним.

3. До функцій контейнерних терміналів належать:

а) прийняття вантажів;

б) обробка вантажів;

в) інформування клієнтів про стан вантажів;

г) кодування вантажів.

4. До функцій контейнерних терміналів не належать:

а) прийняття вантажів;

б) обробка вантажів;

в) інформування клієнтів про стан вантажів;

г) кодування вантажів.

5. До транспортно-експедиційних послуг належать:

а) приймання заявок на перевезення та укладання договорів про транспортно-експедиційне обслуговування;

б) попереднє планування перевезень (вибір типу транспорту, перевізника, страхувальника, попередній розрахунок витрат);

в) приймання вантажів та підготовка до перевезення;

г) виробництво продукції;

д) складування продукції.

6. До транспортно-експедиційних послуг не належать:

а) приймання заявок на перевезення та укладання договорів про транспортно-експедиційне обслуговування;

б) попереднє планування перевезень (вибір типу транспорту, перевізника, страхувальника, попередній розрахунок витрат);

в) приймання вантажів та підготовка до перевезення;

г) виробництво продукції;

д) складування продукції.

7. До транспортно-експедиційних послуг належать:

а) організація перевезення та перевалки вантажів залізничним, морським, річковим, автомобільним та повітряним транспортом;

б) оформлення документів відповідно до митних, карантинних і санітарних вимог, страхування вантажів;

в) організація експертизи вантажів у портах і на залізничних станціях;

г) контроль руху вантажопотоку і розгляд інцедентів;

д) здійснення кількісного й якісного аналізу фінансового стану вантажовідправника;

е) контроль якості сировини, що використовується для виготовлення продукції, яка транспортується.

8. До транспортно-експедиційних послуг не належать:

а) організація перевезення та перевалки вантажів залізничним, морським, річковим, автомобільним та повітряним транспортом;

б) оформлення документів відповідно до митних, карантинних і санітарних вимог, страхування вантажів;

в) організація експертизи вантажів у портах і на залізничних станціях;

г) контроль руху вантажопотоку і розгляд інцедентів;

д) здійснення кількісного і якісного аналізу фінансового стану вантажовідправника;

е) контроль якості сировини, що використовується для виготовлення продукції, яка транспортується.

9. Контейнерні перевезення – це:

а) здійснення перевезень на залізничній платформі в спеціальних суднах-контейнеровозах;

б) система доставки вантажів, яка передбачає використання з метою укрупнення вантажів трейлерів;

в) система доставки вантажів, що потребує найбільших витрат на упакування;

г) система доставки вантажів, що належить до класу систем доставки з плавучими вантажними ємностями.

10. Ролкерна транспортно-технологічна система доставки вантажів – це:

а) здійснення перевезень на залізничній платформі в спеціальних судах-контейнеровозах;

б) система доставки вантажів, яка передбачає використання з метою укрупнення вантажів трейлерів;

в) система доставки вантажів, що потребує найбільших витрат на упакування;

г) система доставки вантажів, що належить до класу систем доставки з плавучими вантажними ємностями.

11. Пакетна транспортно-технологічна система доставки вантажів – це:

а) здійснення перевезень на залізничній платформі в спеціальних судах-контейнеровозах;

б) система доставки вантажів, яка передбачає використання з метою укрупнення вантажів трейлерів;

в) система доставки вантажів, що потребує найбільших витрат на упакування;

г) система доставки вантажів, що належить до класу систем доставки з плавучими вантажними ємностями.

12. Ліхтеровозна транспортно-технологічна система доставки вантажів – це:

а) здійснення перевезень на залізничній платформі в спеціальних судах-контейнеровозах;

б) система доставки вантажів, яка передбачає використання з метою укрупнення вантажів трейлерів;

в) система доставки вантажів, що потребує найбільших витрат на упакування;

г) система доставки вантажів, що належить до класу систем доставки з плавучими вантажними ємностями.

Вписати пропущені слова, закінчити речення.

1. Транспортний коридор – це частина _____________________________ або

______________________________________________ системи, що забезпечує значні

_____________________________________ між окремими ______________________

________________________________________________________________________.

2. Транспортний ланцюг — це _____________________________ перевезень

______________________ на визначені ___________________, протягом визначеного

_________________________, з використанням ________________________________

_________________________одного або декількох видів________________________.

3. До транспорно-технологічних систем доставки вантажів належать ________________________________________________________________________.

4. Ліхтеровозна транспортно-технологічна система доставки вантажів має переваги ________________________________________________________________.

5. Переваги пакетної системи доставки вантажів ______________________.

6. Недоліки контейнерних перевезень _______________________________.

7. Задачі транспортно-експедиційного обслуговування ________________.

Підібрати відповідні терміни (позначені літерами) до кожного з наведених нижче положень (позначених цифрами).

А. Транспортно-експедиційна послуга.

Б. Пакетна транспортно-технологічна система доставки вантажів.

В. Транспортний ланцюг.

Г. Транспортний коридор.

Д. Контейнерна транспортно-технологічна система доставки вантажів.

1. Організація перевезень зовнішньоторговельних вантажів різними видами транспорту по територіях зарубіжних країн відповідно до умов контрактів.

2. Система доставки вантажів, що потребує найбільших витрат на упакування.

3. Перевезення на залізничній платформі в спеціальних судах-контейнеровозах.

4. Частина національної або міжнародної транспортної системи, що забезпечує значні вантажні перевезення між окремими географічними районами.

5. Етапи перевезень вантажу на визначені відстані, протягом визначеного періоду часу, з використанням транспортних засобів одного або декількох видів транспорту.

Знайти правильні твердження.

1. Суттю концепції загальних витрат є те, що всі витрати розглядаються як здійснювані одночасно для забезпечення необхідного рівня обслуговування.

2. Концепція загальних витрат націлює зусилля на мінімізацію не часткових, а загальних витрат.

3. До транспортно-експедиційних послуг належать тільки: приймання заявок на перевезення та укладання договорів про транспортно-експедиційне обслуговування; попереднє планування перевезень (вибір типу транспорту, перевізника, страхувальника, попередній розрахунок витрат); приймання вантажів та підготовку до перевезення.

4. Основне призначення транспортно-експедиційного обслуговування – це переміщення вантажів у потрібне місце, оптимальними маршрутами з найменшими витратами.

5. Транспортно-експедиційне обслуговування вантажів не може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності – експедиторами.

6. Контроль руху вантажопотоку і розгляд інцидентів входить у перелік транспортно-експедиційних послуг.

7. Транспортно-експедиційні послуги можуть надавати спеціалізовані транспортні, експедиторські, транспортно-експедиторські (логістичні) фірми, компанії фізичного розподілу, вантажні термінали і термінальні комплекси.

8. До транспортно-технологічних систем доставляння вантажів належать: контейнерна, ролкерна, пакетна та ліхтеровозна системи.

Питання для самоконтролю

1. Охарактеризуйте наявні види транспортно-експедиційних послуг.

2. Поясніть суть концепції загальних витрат.

3. Назвіть переваги і недоліки транспортно-технологічних систем доставки вантажів.

4. Складіть схему вибору перевізника.

5. Опишіть послідовність надання транспортно-експедиційних послуг.

Кросворд

По горизонталі: 1. Система доставки вантажів, яка передбачає використання з метою укрупнення вантажів трейлерів. 2. Перевезення, що передбачають користування одним видом транспорту. 3. Ємність для перевезення вантажів. 4. Система доставки вантажів, що потребує найбільших витрат на упакування. 5. Великий багатофункціональний транспортно-складський комплекс. 6. Вид логістичних послуг. 7. Частина національної або міжнародної транспортної системи, що забезпечує значні вантажні перевезення між окремими географічними районами, носить назву транспортний 8. Етапи перевезень вантажу на визначені відстані, протягом визначеного періоду, з використанням транспортних засобів одного або декількох видів транспорту утворюють транспортний 16. Вид недорогого наземного транспорту. 17. Суб'єкт підприємництва, що має намір транспортувати вантаж будь-куди. 18. Одна з транспортно-експедиційних послуг, пов'язана з обробкою вантажів. 19. Різновид транспортної логістики. 20. Фірми, що можуть виконувати функції експедиторів. 21. Вид обробки вантажів. 22. Вид транспортних сполучень. 23. Фактор впливу на вибір транспортного засобу. 24. Сукупність товарно-матеріальних цінностей, що транспортуються. 25. Перевезення продукції за межі країни. 34. Суб'єкт господарювання, що здійснює транспортування продукції. 35. Вид терміналів. 36. Найдорожчий вид транспорту. 37. Найдешевший вид транспорту. 38. Вид транспорту, що дає можливість доставляти вантаж "від дверей до дверей" невеликими партіями. 39. Посередник, що здійснює міжнародні перевезення. 40. Підготовка вантажу до перевезення або тимчасового зберігання.

По вертикалі: 9. Транспортно-експедиційна послуга, що виконується по прибуттю вантажу до місця призначення. 10. Система доставки, що передбачає здійснення перевезень на залізничній платформі в спеціальних судах-контейнеровозах. 11. Вид водного транспорту. 12. Система доставки вантажів, що належить до класу систем доставки з плавучими вантажними ємностями. 13. Транспорт, який не може використовуватися для надання транспортно-експедиційних послуг. 14. Суб'єкт господарювання, що отримує вантаж від перевізника. 15. Системи перевезень, що передбачають користування кількома видами транспорту. 16. Синонім слова "інтермодальні". 26. Найчастіше використовувані універсальні перевезення. 27. Обладнання, що використовується в ролкерних системах доставки. 28. Обробка вантажів з метою забезпечення їх збережності під час транспортування. 29. Синонім слова "транспортування". 30. Вид водного транспорту. 31. Вид залізничних тарифів, що визначають вартість перевезення основної маси товарів. 32. Ключова комплексна активність, пов'язана з переміщенням матеріальних ресурсів, незавершеного виробництва або готової продукції. 33. Вид наземного транспорту.

Розділ 14. ГЛОБАЛІЗАЦІЯ ПРОЦЕСІВ ЛОГІСТИКИ
14.1. Сутність та етапи глобалізації господарської діяльності підприємств
14.2. Сутність і завдання глобальної логістики
14.3. Роль глобалізації та регіоналізації у формуванні макрологістичних систем
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 15. МІЖНАРОДНА ЛОГІСТИКА
15.1. Сутність, роль і завдання міжнародної логістики
15.2. Роль логістики в міжнародному постачанні та розподілі
15.3. Роль логістики в організації міжнародних перевезень
15.4. Інформаційне забезпечення міжнародної логістики
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru