Участь у міжнародному поділі праці дає змогу досягати постатейної економічної мети за менших витрат виробничих ресурсів. Міжнародний обмін товарами (послугами) може бути вигідний всім учасникам зовнішніх економічних зв'язків за умови правильного оформлення структури експорту й імпорту. Теоретичне обґрунтування цих очевидних засад, положень вперше сформулював ще на початку XIX ст. видатний англійський економіст Давид Рікардо. Ці положення лежать в основі оцінки економічної ефективності зовнішньоекономічної діяльності на будь-якому рівні.
Особливе значення має оцінка ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства в сучасних умовах, коли господарська самостійність і незалежність неминуче мають привести до підвищення відповідальності й обґрунтованості прийнятих управлінських рішень.
Економічне обґрунтування прийнятих рішень щодо керування зовнішньоекономічною діяльністю підприємств виробляється шляхом розрахунку різних показників економічної ефективності.
Усю систему показників економічної ефективності ЗЕД можна поділити на дві групи.
1. Показники ефекту - абсолютні величини, що виражаються у відповідних грошових одиницях як різниця між результатами і витратами.
2. Показники ефективності, обумовлені співвідношенням результатів до витрат, як правило, відносні й виражаються у відносних одиницях: %, грн/грн, дол./дол., частках одиниці та ін.
Під витратами слід розуміти грошову, вартісну оцінку виробничих ресурсів, що залучаються, вартість сировини, матеріалів, енергії, трудових ресурсів, послуг сторонніх організацій, обов'язкові відрахування до різних державних фондів та інші витрати, без яких угода, операція була б не здійснена.
Під результатами слід розуміти грошову, вартісну оцінку отриманої вигоди для підприємства: кошти за поставлену продукцію, виконані роботи і послуги, вартість отриманого товару, робіт, послуг і т. ін.
При розрахунку показників важливо дотримуватися таких принципових методологічних положень.
- принцип найбільш повного обліку всіх складових витрат і результату. Неповний облік витрат і отриманих результатів може спотворити висновки про оцінку ефективності того чи іншого заходу, рішення;
- принцип порівняння з базовим варіантом. Усе пізнається у порівнянні, у тому числі ефективність. За базовий варіант можна прийняти стан справ до ухвалення рішення, один із варіантів ухвалення рішення чи стан справ на ринку, у конкурента. Неправильний вибір бази порівняння також може призвести до перекручування оцінок;
- принцип приведення витрат і результатів у порівнянний вигляд. Наприклад, варто приводити їх у порівнянний вигляд за обсягом, якістю, періодом часу та іншими параметрами;
- принцип приведення різночасних витрат і результатів до одного моменту часу. Дотримання цього принципу - одне з найважливіших положень теорії оцінки ефективності. Методи приведення різночасних витрат до одного моменту часу досить добре розроблені в економіці.
Конкретний розрахунок показників ефективності буде значною мірою залежати від виду операції на зовнішньому ринку, її цілей, умов та інших особливостей конкретної угоди. Розглянемо загальні положення і приклади розрахунку показників ефективності стосовно різних видів операцій на зовнішньому ринку.
Економічна ефективність експорту
Показник економічного ефекту від експорту товарів, продукції, чи робіт послуг визначається в такий спосіб:
де ЕЕвкс - показник економічного ефекту експорту, руб.;
- гривневий еквівалент відрахувань у валютний фонд підприємства, що розраховується перерахуванням валютного виторгу (за винятком того, що підлягає обов'язковому продажу державі) і гривні за курсом на дату надходження валюти, грн;
£р - гривневий виторг від обов'язкового продажу частини валюти державі, грн;
Ввк - повні витрати підприємства на експорт, що включають витрати на виробництво і реалізацію продукції (реклама, маркетинг, транспорт, страхування, мита, збори та ін.).
За економічним змістом показник ефекту відповідає поняттю прибутку.
Показник економічної ефективності експорту розраховується в такий спосіб:
Економічний зміст показника ефективності полягає в тому, що він показує, яка кількість вигоди, результату припадає на кожну гривню витрат. Необхідною умовою ефективності експорту є те, щоб цей показник був більше одиниці.
Для прийняття більш обґрунтованого рішення щодо експорту продукції показник ефективності експорту Е порівнюється з показником ефективності виробництва і реалізації продукції на внутрішньому ринку:
де Ет - показник ефективності виробництва і реалізації продукції на внутрішньому ринку, грн/грн;
Овкс - обсяг експорту у внутрішніх цінах, грн;
Сввко - виробнича собівартість експортних товарів (витрати на виробництво);
Врт - витрати на реалізацію експортної продукції всередині країни, грн.
Необхідною умовою ефективності експорту є виконання співвідношення:
Економічна ефективність експортно-імпортних операцій
Розрахунок коефіцієнта кредитного впливу
Економічна ефективність товарообмінних операцій
Глава 8. Управління персоналом
8.1. Сутність управління персоналом
8.1.1. Система управління персоналом
8.1.2. Стратегія управління персоналом
8.2. Структура управління персоналом
8.2.1. Планування персоналу