В Україні постійно зростають обсяги зовнішньої торгівлі послугами. У 2006 р. експорт збільшився порівняно з 2005р. на 23% і становив 7505,5 млн. дол. США, імпорт - відповідно на 29,9% і 3812,4 мли. дол. Зовнішньоторговельні операції з послугами здійснюються зі 209 країнами світу (додаток 4).
Головні торгові партнери України наведені у табл.7.15.
Таблиця 7.15
Основні країни-партнери в експорті та імпорті послугу 2006р.
Країна | Експорт | Країна | Імпорт | ||||
Вартість, млн. дол | %до 2005 Р- | Частка в загальному обсязі, % | Вартість, млн дол. | %до 2005р | Частка в загальному обсязі, % | ||
1. Російська Федерація | 3137,0 | 121,9 | 41,8 | 1. Російська Федерація | 596,6 | 136,6 | 15,7 |
2. Велика Британія | 390,0 | 129,9 | 5,2 | 2. Велика Британія | 541,9 | 199,7 | 14,2 |
3. Швеція | 361,5 | 122,0 | 4,8 | З.США | 277,1 | 90,3 | 7,3 |
4. США | 316,1 | 112,3 | 4,2 | 4. Кіпр | 279,1 | 130,7 | 7,3 |
5. Кіпр | 322,6 | 133,1 | 4,3 | 5.Німеччина | 242,6 | 141,6 | 6,4 |
б.Німеччина | 254,0 | 136,7 | 3,4 | 6. Австрія | 213,3 | 167,2 | 5,6 |
7. Бельгія | 171,2 | 117,7 | 2,3 | 7. Швейцарія | 162,3 | 146,1 | 4,3 |
8. Австрія | 126,5 | 133,3 | 2,1 | 8.Туреччина | 119,9 | 127,7 | 3,1 |
9. Угорщина | 125,8 | 98,1 | 1,7 | 9. Польща | 97,0 | 125,9 | 2,5 |
10.Туркмені-стан | 114,8 | 106,3 | 1,5 | 10.Нідерланди | 83,2 | 126,7 | 2,2 |
Із загального обсягу експорту послуг 3451,3 млн дол. (46%) становлять послуги до країн СНД, 2218,5 млн. дол. (29,6%) - до країн ЄС. Російська Федерація залишається основним партнером з країн СНД (41,8% обсягу всіх наданих послуг).
Обсяг послуг, наданих країнам СНД зріс на 21,1%, а іншим країнам світу — на 23,4%. Одночасно скоротився експорт послуг до Таджикистану (в 4,7 разу) та до Словаччини (на 39,9%).
Із загального обсягу імпорту послуг 702,3 млн дол. (18,4%) становлять послуги з країн СНД, послуги з країн ЄС - 1867,1 мли дол. (49%). Імпорт послуг із країн СНД зріс порівняно з 2005 р. на 34,9%, у т.ч. з Російської Федерації - на 36,6%, а з інших країн світу - 28,8%. Одночасно скоротився імпорт послуг із Гонконгу (у 21,6 разу), Швеції (на 31,7%).
Товарну структуру послуг за 2006 р. ілюструють дані табл.7.16.
Таблиця 7.16 Структура експорту-імпорту послуг
Експорт | Імпорт | |||||
млн дол. США | % до загального обсягу | %до 2005 Р. | млн дол. США | % до загального обсягу | %до 2005 р. | |
Послуги - всього | 7505,5 | 100,0 | 122,3 | 3812,4 | 100,0 | 129,8 |
Транспортні послуги | 5354,7 | 71,3 | 119,5 | 789,0 | 20,7 | 125,8 |
Подорожі | 248,3 | 3,3 | 120,0 | 230,1 | 6,0 | 150,2 |
Послуги зв'язку | 258,1 | 3,4 | 127,3 | 90,9 | 2,4 | 99,8 |
Будівельні послуги | 164,3 | 2,2 | 103,9 | 181,7 | 4,8 | 114,7 |
Страхові послуги | 70,5 | 0,9 | 283,5 | 103,6 | 2,7 | 171,8 |
Фінансові послуги | 801, | 1,1 | 224,7 | 521,1 | 13,7 | 203,8 |
Комп'ютерні послуги | 86,8 | 1,2 | 251,3 | 111,6 | 2,9 | 88,6 |
Роялті та ліцензійні послуги | 13,4 | 0,2 | 137,4 | 227,7 | 6,0 | 108,6 |
Інші ділові послуги | 78,0 | 1,0 | 160,4 | 146,4 | 3,8 | 137,8 |
Різні ділові, професійні та технічні послуги | 846,9 | 0,2 | 145,0 | 700,7 | 18,4 | 150,2 |
Послуги приватним особам та послуги в галузі культури та відпочинку | 22,2 | 0,3 | 142,4 | 114,4 | 3,0 | 170,3 |
Державні послуги, які не віднесені до інших категорій | 3,2 | 0,1 | 160,7 | 563,0 | 14,8 | 95,0 |
Послуги з ремонту | 279,0 | 3,7 | 84,2 | 32,2 | 0,8 | 151,9 |
Найбільша частка в загальному обсязі українського експорту припадала на транспортні (71,3%), різні ділові, професійні та технічні послуги (11,3%), послуги з ремонту (3,7%). Найбільшого зростання досягай страхові (у 2,5 разу), фінансові (у 2,2) та комп'ютерні послуги (у 2,5 разу). Одночасно скоротився експорт послуг з ремонту (на 15,8%).
Найбільшу частку в загальному обсязі імпорту послуг становить транспортні (20,7%), різні ділові, професійні та технічні послуги (18,4), державні послуги (14,8) та фінансові послуги (13,7%). Найшвидшими темпами зростав імпорт фінансових (у 2 рази), страхових (у 1,7) послуг, а також послуг приватним особам та в галузі культури та відпочинку (у 1,7 разу). Скоротився імпорт комп'ютерних та державних послуг (відповідно на 11,4% та 5%).
У цілому український ринок послуг ще недостатньо розвинутий, на ньому досить вузький спектр секторів, у яких спостерігається активність і розвиток.
Україна має перспективи для розвитку таких секторів послуг, як:
§ послуги зв'язку (телекомунікаційні, аудіовізуальні);
§ фінансові послуги, у тому числі банківські і страхові;
§ транспортні послуги (морський, річковий, авіаційний, космічний, автомобільний, залізничний, трубопровідний транспорт);
§ комп'ютерні та пов'язані з ними послуги;
§ науково-дослідницькі послуги;
§ будівельні та пов'язані з ними інженерні послуги;
§ послуги туризму;
§ послуги, пов'язані з охороною здоров'я.
У секторах телекомунікаційних і фінансових послуг вагоме значення має наявність капіталів. У сфері фінансових послуг діє значна кількість порівняно невеликих банків. Слабкість інститутів фінансового посередництва та інфраструктури в секторі телекомунікацій створює перешкоди для економічного зростання, не сприяє швидкому впровадженню новітніх технологій. Іноземні інвестиції в ці сектори можуть принести більш перспективні, економічні нові технології.
Україні як транзитній державі, крім трубопровідного транспорту, необхідно приділяти більшу увагу розвитку інших видів транспортних послуг. Завдяки технологічним можливостям та потенціалу в галузях літако- і суднобудування. Україна має хороші перспективи для розвитку додаткових транспортних послуг, пов'язаних з ремонтом і обслуговуванням.
Україна також має значний науково-технічний потенціал та напрацювання в багатьох наукомістких галузях (літако- ракетобудування, супутникові технології, інформатика, біотехнології та ін..). Розвиток секторів комп'ютерних, науково-дослідницьких та пов'язаних з ними послуг сприятиме стимулюванню технологічного прориву в різних секторах економіки, розширенню використання інформаційних технологій, розвитку національної інформаційної структури.
Запитання для самоконтролю
1. У чому сутність систем класифікації товарів?
2. Які бувають ціни у світовій торгівлі та які ознаки світової ціни?
3. Які особливості світових ринків промислових товарів, продовольчих товарів, сільськогосподарської сировини, руд та металів, палива?
4. Що таке послуги і в чому їх відмінності від товарів?
5. Які існують класифікації послуг?
6. Які розрізняють способи здійснення міжнародної торгівлі послугами?
7. Охарактеризуйте стан міжнародної торгівлі комерційними послугами.
8. У чому специфіка зовнішньої торгівлі України товарами та послугами?
ГЛАВА 8. МІЖНАРОДНИЙ РУХ КАПІТАЛУ
8.1. Сутність та форми міжнародного руху капіталу
8.2. Прямі іноземні інвестиції
Сутність прямих іноземних інвестицій
Форми ПII
Наслідки прямих іноземних інвестицій
Роль ПII в економіці країни
8.3. Міжнародні портфельні інвестиції
8.4. Міжнародний рух позичкового капіталу