Світовий ринок - це сфера міжнародного балансу попиту та пропозиції на товари, що експортуються й імпортуються різними країнами.
Основні функціональні взаємозв'язки між внутрішнім попитом та пропозицією і попитом та пропозицією на товари на світовому ринку, кількісні обсяги експорту й імпорту, рівень ціни, за якого здійснюється торгівля, можна проілюструвати, положеннями так званої найпростішої моделі міжнародної торгівлі:
* на світовому ринку зіштовхуються попит і пропозиція на товари, котрі імпортуються одними країнами і експортуються іншими;
* обсяг експорту визначається надлишком на національному ринку даного товару, а обсяг імпорту залежить від обсягу дефіциту;
❖ порівняння рівноважних внутрішніх цін на світовому ринку дозволяє встановити наявність надлишку пропозиції даного товару з одних країн і надлишок попиту на нього в інших країнах;
❖ мінімальні та максимальні рівноважні ціни внутрішнього ринку різних країн на один і той же самий товар задають нижню і верхню межі світової ціни, за якою цей товар реалізуватиметься на світовому ринку;
❖ міжнародні потоки товарів складаються під впливом прагнення держав експортувати ті товари, котрі відносно є дешевими в умовах автаркії (відособленості країни), і імпортувати відносно дорогі;
❖ між обсягами експорту й імпорту даного товару, з одного боку, і рівнем світової ціни на нього, з іншого боку, існує взаємозв'язок і взаємозалежність. Зміна світової ціни призводить до зміни кількості експортованих і імпортованих товарів на світовому ринку, а зміна кількості експортованих і імпортованих товарів - до зміни світової ціни.
❖ на конкурентному ринку виникають доцентрові тенденції, які гасять відхилення фактичної ціни світового ринку на даний товар від його рівноважного значення [33, с. 32; 68, с. 99-108].
1.1.11. Що являють собою форми міжнародної торгівлі відносно предмета торгівлі?
У відповідності зі специфікою предмета торгівлі звичайно розрізняють [93, с. 97; 57, с. 58-60] наступні форми міжнародної торгівлі:
I. Торгівля сировинними товарами, до яких відносяться мінеральна сировина, продукти його збагачення і переробки (чорні і кольорові метали), сільськогосподарська сировина рослинного і тваринного походження і продукти їх первинної переробки, а також продовольчі товари.
II. Торгівля промисловими товарами, машинами, устаткуванням, у тому числі:
а) товарами широкого вжитку. Наприклад, одяг, взуття, миючі засоби, меблі, побутова техніка, товари для особистої гігієни, парфуми і косметика, аксесуари, ювелірні прикраси, хутряні вироби, автомобілі;
б) машинно-технічного продукцією, у тому числі:
* готовою продукцією. Це - постачання машин і устаткування в готовому до експлуатації вигляді. Наприклад, транспортні засоби, продукція верстатобудування, технічні товари культурно-побутового призначення;
❖ продукцією в розібраному виді. Наприклад, ця форма торгівлі особливо розвинута в автомобільній промисловості (питома вага автомобілів у розібраному вигляді і комплектуючих виробів на даному ринку складає 40-50%), у виробництві тракторів, мотоциклів, електропобутових приладів, радіо - і електронної апаратури, сільськогосподарських машин;
* комплектним устаткуванням. Під комплектними об'єктами розуміють промислові чи інші підприємства в цілому, окремі цехи, установки, агрегати, що утворюють готовий технологічний комплекс чи його самостійну частину. При цьому комплектним устаткуванням вважається набір органічно зв'язаних єдиним технологічним процесом машин і устаткування! що забезпечують випуск готової продукції чи завершують технологічну стадію. В обсяг постачання в контрактах на комплектне устаткування входять: проектна, технологічна документація (інженерно-консультаційні послуги); устаткування певної продуктивності із зазначенням витрат сировини, палива і виходу готової продукції, технічні послуги (монтаж, налагодження, пуск устаткування в експлуатацію, навчання фахівців);
III. Торгівля послугами. Наприклад, транспортні послуги, туризм, оренда, комп'ютерні, фінансові, інженерні послуги, послуги зв'язку тощо.
1.1.12. Що являють собою форми міжнародної торгівлі відносно способу та організації взаємовідносин між партнерами?
1.2. Основні теорії розвитку міжнародної торгівлі
1.2.1. В чому полягають сутність теорії меркантилізму, її значення та обмеженість?
1.2.2. В чому полягають сутність теорії абсолютних переваг, її позитивні та негативні риси?
1.2.3. В чому полягають сутність теорії порівняльних переваг, її значення та недоліки?
1.2.4. В чому полягає сутність теорії співвідношення чинників виробництва, як здійснювалось її тестування В.Леонтьєвим?
1.2.5. Які є альтернативні теорії міжнародної торгівлі?
1.3. Методи регулювання міжнародної торгівлі
1.3.1. Які існують основні типи торгівельної політики?