В основі міжнародного регулювання послуг лежать наступні принципи: лібералізація торгівлі послугами, ринкова конкуренція, режим найбільшого сприяння, специфічне і диференційоване відношення до країн, що розвиваються.
В системі регулювання міжнародної торгівлі послугами істотну роль відіграють:
❖ двосторонні угоди як галузеві (наприклад, з транспорту, зв'язку), так і торговельно-економічні, в яких розглядаються окремі аспекти торгівлі послугами й інвестицій в цю сферу;
* багатосторонні угоди всередині інтеграційного об'єднання (наприклад, у ЄС зняті обмеження на взаємну торгівлю послугами);
♦ регулювання в рамках міжнародних організацій. Підготовкою угод з цих питань займаються спеціальні міжурядові організації (наприклад, Міжнародна організація цивільної авіації, Міжнародна морська організація, Всесвітня туристична організація), а також міжнародні торговельно-експортні організації (СОТ, ЮНКТАД, ОЕСР). Наразі міжнародною торгівлею послугами займається близько 40 організацій. Особливе місце посідає міжнародне регулювання сфери торгівлі послугами на основі Генеральної угоди з торгівлі послугами (ГАТС) у рамках СОТ. Угода спрямована на сприяння економічному зростанню всіх торговельних партнерів через розширення торгівлі послугами.
ГАТС містить загальні концепції, принципи і правила з торгівлі послугами, а також конкретні зобов'язання щодо лібералізації торгівлі в секторах і підсекторах послуг [80, с. 207-220].
До найбільш важливих загальних зобов'язань відносяться наступні:
1) прозорість правил з торгівлі послугами: створення інформаційних і контактних пунктів. Кожна країна-член повинна створити не менше одного інформаційного пункту, в якому інші країни зможуть одержати інформацію про чинне законодавство і норми щодо торгівлі послугами в тих секторах, що їх цікавлять. Крім того, розвинуті країни для допомоги постачальникам послуг із країн, що розвиваються, повинні створювати контактні пункти, які зобов'язані надавати інформацію про технологію послуг, про комерційні і технічні аспекти надання послуг, про реєстрації, визнання й отримання професійних кваліфікацій;
2) взаємне визнання кваліфікації, необхідної для надання послуг. Фізичні і юридичні особи, що надають послуги, повинні одержати сертифікати або ліцензії та інші документи, що надають право займатися цією діяльністю. Тому країни-члени повинні укладати двосторонні і багатосторонні угоди для взаємного визнання кваліфікації, щоб одержати дозвіл на те, щоб займатись цією діяльністю;
3) правила щодо монополій, ексклюзивних постачальників послуг і іншої ділової практики, що обмежує конкуренцію. Постачальники послуг часто є монополістами на місцевих ринках Крім того, уряди іноді надають ексклюзивні права на торгівлю послугами обмеженій кількості постачальників. Це забороняється правилами ГАТС. Якщо ж виникає така проблема, то постачальники послуг мають право обмежити торгівлю;
4) розширення режиму найбільшого сприяння (РНС) і використання
національного режиму;
5) заходи, спрямовані на лібералізацію торгівлі, зокрема, на забезпечення більшої участі країн, що розвиваються. Розвинуті країни повинні виявляти певну гнучкість до країн, які розвиваються, що дозволило б останнім, беручи на себе зобов'язання:
❖ відкривати меншу кількість секторів послуг;
❖ лібералізувати меншу кількість типів операцій щодо наданню послуг;
❖ поступово розширювати доступ на ринок згідно зі ступенем їх розвитку і створювати умови, спрямовані на посилення можливостей своїх вітчизняних постачальників послуг, їх потенціалу завдяки доступу до сучасних технологій, до інформаційних каналів і мереж. Конкретні зобов'язання це зобов'язання, що беруть на себе окремі країни щодо тих чи інших секторів послуг. В кожному з обраних секторів послуг країна зобов'язана брати зобов'язання щодо доступу на ринок, національного режиму та інші зобов'язання.
Види умов, що можуть ставити країни, беручи на себе зобов'язання . щодо доступу на ринок:
❖ обмеження кількості постачальників послуг (наприклад, іноземні банки і страхові компанії можуть створити тільки обговорену кількість філій або дочірніх підприємств);
❖ обмеження загальної вартості операцій з послугами (наприклад, страхування імпортних вантажів може здійснюватися лише вітчизняними страховими компаніями, внаслідок чого іноземні конкуренти витісняються з внутрішнього ринку страхових послуг);
o обмеження загальної кількості операцій з надання послуг або загальної кількості наданих послуг, тобто введення кількісних квот на імпорт іноземних послуг (наприклад, квота на кількість закуповуваних за рубежем фільмів, публікацій і поліграфічних робіт, що здійснюються за винагороду);
♦ обмеження загальної кількості іноземних постачальників послуг, що можуть залучатися до конкретного сектора послуг (наприклад, державне ліцензування імпорту робочої сили) і споживачів послуг (наприклад, лімітування кількості туристичних віз, що видаються іноземним мандрівникам);
❖ вимоги до специфічного типу юридичної особи, що надає послуги;
♦ обмеження на участь іноземного акціонерного капіталу (наприклад, максимальна участь обмежена 49% акцій).
Зобов'язання, що бере на себе країна, заносяться в Розподіл зобов'язань ГАТС.
Кожний Розподіл поділяється на дві частини: горизонтальну і секторну. Горизонтальні зобов'язання поширюються на всі сектори послуг, а секторні - стосуються конкретних секторів і підсекторів. Записи в Розподілі показують обсяг зобов'язань, які країна готова взяти на себе.
Нижче наводиться приклад Розподілу.
Форма і приклад розподілу горизонтальних і конкретних зобов'язань
Країнами можуть вводитись обмеження на використання національного режиму нерезидентами. Держава застосовує такі інструменти внутрішньої економічної політики, які дискримінують на вітчизняному ринку іноземних виробників послуг у порівнянні з місцевими. Наприклад, надання місцевим будівельним, юридичним, транспортним фірмам прямих цінових субсидій, або надання іноземним виробникам послуг менш сприятливих умов (більш високі кваліфікаційні вимоги до фахівців).
У ряді випадків для обмеження торгівлі послугами використовують ті ж методи регулювання, що і для торгівлі товарами. Це пов'язано з тим, що торгівля окремими видами послуг супроводжує торгівлю товарами і тому підпадає під обмеження, що накладаються на торгівлю цими товарами.
2.1.4. Які цілі та функції Міжнародного торговельного центру?
2.1.5. Які цілі та функції ЮНСІТРАЛ?
2.2. Регулювання міжнародного руху чинників виробництва
2.2.1. Що являють собою БАГІ-МЦУІС, яке місце вони займають врегулюванні міжнародного інвестування?
2.2.2. Як здійснюється міжнародне регулювання ринку технологій?
2.2.3. Які цілі та функції МОП?
2.3. Регулювання міжнародної макроекономіки
2.3.1. Що являє собою МВФ яке місце він займає в здійсненні регулювання міжнародною макроекономікою?
2.3.2. Що являють собою Паризький та Лондонський клуби щодо регулювання зовнішньої заборгованості країн?