Тема 3. Міжнародні торговельні відносини
1. Міжнародна торгівля як основна форма МЕВ, її структура та динаміка розвитку
Традиційною і найрозвинутішою формою МЕВ є міжнародна торгівля. Вона складає 80 % всього обсягу МЕВ.
Міжнародна торгівля - сфера міжнародних товарно-грошових відносин, є сукупністю зовнішньої торгівлі всіх країн світу.
Стосовно однієї країни використовують визначення "зовнішня торгівля держави", двох країн - "міждержавна, взаємна, двохстороння торгівля", багатьох країн - "міжнародна або світова торгівля".
Міжнародна торгівля - це прояв світового товарного ринку. Міжнародний ринок формується стихійно під впливом об'єктивних економічних законів, але регулюється на інтернаціональному рівні.
Еволюція форм ринку
1. Внутрішній ринок - товари продаються виробниками в межах національних кордонів.
2. Національний ринок - це сукупність внутрішньої та зовнішньої торгівлі.
3. Міжнародний ринок - частина національного ринку, що безпосередньо пов'язана із закордонними ринками.
4. Світовий ринок - сфера стійких товарно-грошових відносин між країнами, в основі яких лежить міжнародний поділ праці та інші фактори виробництва.
Класифікація світових товарних ринків
1. За ступенем монополізації:
- монополістичний;
- олігополістичний;
- атомістичний.
2. За методами і формами реалізації товару:
- закритий сектор;
- відкритий сектор;
- торгівля на основі довгострокових контрактів;
- торгівля на основі преференційного режиму.
Експорт - продаж товару або послуги, що передбачає вивезення їх за митну територію країни.
Імпорт - купівля товару або послуги та ввезення їх на митну територію країни, з метою власного споживання та/або реалізації на внутрішньому ринку.
Міжнародна торгівля складається з двох зустрічних потоків товарів - експорту та імпорту і характеризується торговельним балансом і торговельним оборотом.
Торговельний оборот - сума вартісних обсягів експорту та імпорту.
Торговельний баланс - різниця вартісних обсягів експорту та імпорту. Це співвідношення між сумою цін товарів, що вивезені певною країною, або групою країн, і сумою цін товарів, ввезених ними за певний період.
Якщо вартість вивезення певної країни перевищує вартість ввезення, то торговельний баланс є активним, якщо ж вартість ввезення перевищує вартість вивезення - пасивним.
У торговельному балансі країн вартість експорту враховується на базі цін DAP або FOB тобто без урахування транспортних витрат закордоном і страхування товарів у дорозі.
А вартість імпорту - на базі цін CIF, тобто із урахуванням в ціні товару витрат на доставку його в країну і на страхування.
За прийнятими у світі стандартами статистики, ключовим моментом у визнанні торгівлі міжнародною, продажу товару - експортом, а купівлі - імпортом, є факт перетину товаром митного кордону держави і фіксації цього у відповідній митній звітності.
Існує багато систематизацій і класифікацій товарів. Так, міжнародними організаціями впроваджена Стандартна міжнародна торговельна класифікація СМТК ООН (табл. 3.1).
Таблиця 3.1. КЛАСИФІКАЦІЙНА СХЕМА СМТК ООН
Коди розділів та їх назви | Групи | Підгрупи | Позиції | Субпозиції |
1. Продовольчі товари та живі тварини | 10 | 36 | 132 | 344 |
2. Напої і тютюн | 2 | 4 | 11 | 22 |
3.Сировина непродовольча, окрім палива | 9 | 36 | 123 | 267 |
4. Мінеральне паливо, мастила та подібні їм товари | 4 | 11 | 25 | 37 |
5. Жири, масла і віск рослинного та тваринного походження | 3 | 4 | 21 | 44 |
6. Хімічні продукти | 9 | 33 | 126 | 474 |
7. Відокремлені вироби, класифіковані переважно за матеріалами | 9 | 52 | 233 | 829 |
8. Машини, пристрої та транспортні засоби | 9 | 50 | 214 | 653 |
9. Різні готові вироби | 8 | 31 | 144 | 442 |
10. Товари, які не належать до названих вище розділів | 4 | 4 | 4 | 6 |
Разом | 67 | 261 | 1033 | 3118 |
Сучасні особливості розвитку міжнародної торгівлі:
- підвищені темпи зростання торгівлі у порівнянні з темпами зростання виробництва;
- зміни у регіональній структурі - зростання ролі країн, що розвиваються та нових незалежних держав, посилення ролі ЄС, Японії;
- зміни у товарній структурі на користь готової продукції, зменшення частки сировини та палива;
- зростання обсягів торгівлі послугами (темпи вищі в 3 рази, у порівнянні з торгівлею товарами);
- транснаціоналізація міжнародної торгівлі;
- посилення ролі зовнішньоторговельної політики країн;
- посилення регулювання міжнародної торгівлі;
- зростання ролі НТР у розвитку міжнародної торгівлі.
2. Основні показники міжнародної торгівлі
3. Показники кон'юнктури світових товарних ринків
4. Ціноутворення на світовому ринку
5. Види і форми міжнародної торгівлі
6. Регулювання міжнародних торговельних відносин
Термінологічний словник
Тема 4. Міжнародна торгівля послугами
1. Система міжнародних послуг
2. Транспортні послуги