Міжнародні організації - Кучик О.С - 3.3.1.3.2. Порядок вирішення суперечок

3.3.1.3.1. Основні положення торгівлі товарами

Передбачається значне усунення всіх тарифів на північноамериканські товари відповідно до правил НАФТА про походження товарів. Для більшості товарів мита буде скасовано відповідно до здійснення угоди або поступово ліквідовано впродовж від п'яти до десяти років. Також передбачається усунення всіх заборон та кількісних обмежень (квот та ліцензій) із особливими правилами для торгівлі в сільському господарстві, автотранспортними засобами, енергією і текстильними товарами: згідно з Угодою про НАФТА, "якщо інше не передбачено договором, жодна країна не може застосувати обмеження на імпорт будь-яких товарів з іншої країни чи на експорт товарів у іншу країну, за винятком тих випадків, які передбачені статтею XI ГАТТ".

Правила походження виробу

Товари вважаються північноамериканського виробництва, якщо вони повністю північноамериканські або настільки трансформовані в регіоні НАФТА, що зазнають конкретних змін у тарифних класифікаціях (у такому випадку частка північноамериканського компоненту у переробці товару залежно від методу повинна становити не менше 50—60 %). У деяких випадках товари, крім того, повинні містити певний відсоток обсягу північноамериканського виробництва для відповідності тарифній класифікації, а також підпадати під особливі правила походження (це стосується особливих галузей промисловості: виробництво комп'ютерів, автомобілів та прикрас).

Сільське господарство

Після набуття угодою чинності Мексика та Сполучені Штати Америки негайно скасовують усі нетарифні бар'єри в торгівлі сільськогосподарською продукцією, перетворюючи їх у квоти або звичайні тарифи. За небагатьма винятками, всі тарифні бар'єри між

Мексикою та США буде ліквідовано не пізніше десяти років після введення в дію угоди. Мексика та Канада поступово усунуть усі бар'єри у торгівлі більшістю сільськогосподарських продуктів.

Автотранспортні засоби

Перешкоди у торгівлі та інвестиційні обмеження в автотранспортних товарах усуватимуться протягом десятирічного перехідного періоду. Щоб підпадати під преференційний тарифний режим, автотранспортні засоби повинні містити певний відсоток північноамериканського виробництва: від 60,0 до 62,5 %.

Текстиль та одяг

Мита на текстиль та одяг, вироблені у Північній Америці, які відповідають правилам походження НАФТА, буде ліквідовано відразу або протягом десяти років.

Державні замовлення

Значний ринок державних замовлень буде організований послідовно в кожній з країн-учасниць для постачальників регіону НАФТА на взаємовигідній основі.

Торгівля послугами

Включення до НАФТА розділу про торгівлю послугами має велике значення для країн-учасниць, особливо для Мексики, оскільки, починаючи з 80-х років, послуги становлять більшу частину ВВП країни, а рівень зайнятості у цій сфері сягає відповідно 60 %. Угода про НАФТА охоплює всі види послуг, включно з фінансовими, винятком є лише послуги авіаційних та морських перевезень, бухгалтерського обліку, архітектури, наземних транспортних перевезень, видавничі, комерційної освіти, реклами, радіотрансляції, будівництва, туризму, охорони здоров'я, а також юридичні, консалтингові та інжинірингові послуги. Вимоги до ліцензування та сертифікації не послаблюються, проте відповідно до принципу недискримінації ліцензування таких видів послуг, як юридичні, медичний та бухгалтерський облік, повинно відповідати об'єктивним критеріям та створювати умови для конкуренції, однак не за національною ознакою.

Фінансові послуги

Постачальники фінансових послуг країн НАФТА можуть розпочинати банківські, страхові, з цінними паперами та інші види фінансових операцій у будь-якій іншій країні НАФТА. Кожна країна також повинна дати дозвіл своїм резидентам купувати фінансові послуги в іншій країні-учасниці.

Інвестиції

Протягом багатьох років дискусії щодо питань інвестицій були джерелом суперечок між США, Канадою та Мексикою. У результаті, згідно з Угодою про НАФТА, для інвесторів північноамериканського регіону в кожній з країн-членів встановлюється недискримінаційний режим стосовно створення підприємств, придбання компаній, розширення та управління. Одним із досягнень Угоди вважається ліквідація цілої низки обмежень та вимог для іноземних інвесторів (як це було у Мексиці): обов'язковий експорт визначеної кількості товарів та послуг, обов'язкове використання вітчизняних товарів та послуг, обов'язкова передача технологій. Згідно з Угодою, інвестори зі США, Канади та Мексики отримують такі права з метою більш вільного ведення справ: право на репатріацію прибутків і капіталу, право на отримання справедливої компенсації у випадку експропріації, право на врегулювання суперечок між інвесторами та урядами в арбітражі. Однак Мексика таки збереже заборону на іноземні інвестиції у таких секторах, як енергетична галузь, залізничні шляхи та ін.

Інтелектуальна власність

Кожна країна повинна здійснювати адекватний та ефективний захист і забезпечити права інтелектуальної власності на базі національного режиму.

Навколишнє середовище

Кожна країна зобов'язується виконувати угоду відповідно до потреб захисту довкілля і стабільного розвитку.

3.3.1.3.2. Порядок вирішення суперечок

Угода про НАФТА не залишила поза увагою питання вирішення суперечок між країнами-членами, встановивши 3 етапи здійснення арбітражу: на першому етапі проводяться переговори між сторонами з метою задовільного вирішення суперечок; якщо протягом першого раунду переговорів не вдасться дійти згоди, то справа переходить на розгляд Комісії; якщо Комісія не зможе врегулювати суперечку, то вона розглядається групою спеціалістів, яка складається з 5 членів і гарантує справедливе вирішення проблеми.

3.3.2. Національні інтереси у Північноамериканській зоні вільної торгівлі
3.3.2.1. США: успіхи експорту versus соціальні кошти
3.3.2.2. Канада: регіоналізм versus націоналізм
3.3.2.3. Мексика: вільний ринок versus протекціонізм
3.3.3. НАФТА на політичній арені світу
3.3.3.1. Інституційний механізм НАФТА
3.3.3.2. ТАФТА як результат дипломатичних відносин між НАФТА та ЄС
3.3.4. Перспективи південного розширення НАФТА та утворення ПЗВТ — Панамериканської зони вільної торгівлі
3.3.4.1. Переговорний процес та підсумки Першого саміту Америки
3.3.4.2. Діалог НАФТА - МЕРКОСУР. Другий саміт країн Америки
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru