У межах "Уругвайського раунду" ГАТТ досягнуто такі угоди в цій сфері:
- Угода з інвестиційних заходів, пов'язаних з торгівлею, - ТРІМС (Trade Related Investments Measures (TRIMs));
- Генеральна угода з торгівлі послугами - ГАТС (General Agreement on Trade in Services (GATS));
- Угода з питань прав інтелектуальної власності, пов'язаних з торгівлею, - ТРІПС (Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPs)).
Ключовою позицією цих угод є: надання інвесторам національного режиму створення підприємств і умов їх діяльності, режиму найбільшого сприяння, що не допускає покраїнної дискримінації, визначення механізму розв'язання суперечок через національні чи наднаціональні судові органи.
Угода з торгових аспектів інвестиційних заходів (ТРІМС) стосується інвестицій у промисловість, забороняє встановлення вимог використання місцевих матеріалів, здійснення експорту в розмірі не меншому, ніж імпорт, чи обмежень експорту.
ГАТС стосується інвестування у сферу послуг (телекомунікації, зв'язок, реклама, обробка даних, аудит тощо) і дозволяє "відкривати" для інвесторів лише ті сектори, що вказані в переліку послуг. Промислово розвинені країни зобов'язалися "відкрити" половину переліку секторів, охоплених угодою, країни, що розвиваються, - одну шосту.
ТРІПС зобов'язує учасників СОТ встановлювати мінімальний період захисту авторських прав, патентів, торгових знаків, а також забороняє несанкціоноване їх використання місцевими суб'єктами господарювання.
МБРР і МВФ здійснюють регулювання за допомогою "Керівних принципів про режим іноземних приватних інвестицій", якими визначені: правила і стандарти допуску капіталу; порядок переказу капіталу і прибутків; умови експропріації та компенсації; принципи і механізми врегулювання суперечок. Основа цих принципів - рівність режиму для іноземних та національних інвесторів за аналогічних обставин.
У 1965 році на основі Конвенції про порядок розв'язання інвестиційних суперечок між державами та зарубіжними особами (Вашингтонська конвенція, вступила в дію з 1966 р.) при МБРР створено Міжнародний центр із розв'язання інвестиційних суперечок. До функцій Центру належить врегулювання спорів на основі узгоджувальних процедур і арбітражу.
Багатостороннє агентство з інвестиційних гарантій (БАІГ) створене в 1985 році в межах Сеульської конвенції за ініціативою Світового банку (вступила в дію з 1988 р.) за участю ста держав. Агентство як філія Світового банку укладає договори страхування і перестрахування некомерційних ризиків інвестицій у країни, що розвиваються. Передумовою гарантій є угода з приймаючою країною щодо інвестиційного режиму.
ОЕСР з 1995 року є ініціатором Багатосторонньої угоди з інвестицій (БУІ), головними цілями якої визначено:
- встановлення стандартів режиму і захисту інвестицій;
- досягнення стандартів лібералізації на всіх етапах інвестиційної діяльності, застосування принципів національного режиму, недискримінації, транспарентності;
- розробка заходів щодо взаємовідносин з регіональними інтеграційними утвореннями;
- забезпечення ефективного розв'язання інвестиційних суперечок.
Передбачалося прийняти БУІ у квітні 1998 року, але внаслідок протидії з боку екологічних рухів, профспілок, інших неурядових організацій, суперечностей між США (ініціатором угоди), ЄС та країнами, що розвиваються, угода не підписана.
У 1976 році в межах ОЕСР розроблено документ "Багатосторонні і регіональні інструменти для співробітництва з прямих закордонних інвестицій" (з доповненнями 1992 р.). Згідно з цим документом, країни-учасниці зобов'язуються повідомляти протягом 60-ти днів про всі заходи-винятки з національного режиму, закріплюються зобов'язання ТНК утримуватися від дій, які негативно впливають на конкуренцію, дотримуватися порядку публікації фінансової звітності та іншої інформації з оподаткування, науково-технічної та кредитної політики, захисту довкілля.
Договір до Енергетичної хартії, підписаний у 1994 році за участю 30-ти країн (нині 50 учасників), передбачає режим найбільшого сприяння для інвесторів, відкритість, недискримінацію в торгівлі енергоресурсами, визнає принцип національного суверенітету на енергоресурси. Підписання договору надає суттєві митні пільги на експорт енергоресурсів. Особливо важливим є положення про транзит, надання національного режиму транзиту енергетичним товарам.
Північноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА) у частині регулювання інвестицій визначає національний режим і режим найбільшого сприяння, недискримінацію, заборону нав'язування обмежень (мінімальної експортної квоти, розмірів місцевих складників у готовій продукції, ліцензування, імпорту, валютного контролю, виняткових торгових вимог, національності менеджерів чи кількості національних кадрів). У межах НАФТА передбачено режим вільного переказу платежів всіх видів, визначено порядок регулювання суперечок (етапи консультацій і переговорів; створення умов для арбітражу відповідно до принципу рівності), а також порядок націоналізації на недискримінаційній основі з виплатою належної компенсації.
Метою низки двосторонніх угод про стимулювання ("заохочення") і взаємний захист інвестицій є створення сприятливого інвестиційного "клімату" на основі національного режиму з певними вилученнями. На практиці застосовуються типові угоди, які окреслюють поняття інвестицій, включають зобов'язання сприятливого режиму, захисту іноземної власності, безперешкодного переказу доходів, розгляду суперечок у міжнародному арбітражі.
Тема 13. Регіональні організації наддержавного регулювання економічних відносин
13.1. Передумови формування системи міждержавного макрорегіонального регулювання економічної політики та його роль у світовій економіці
13.2. Регіональні економічні організації системи ООН
13.3. Регіональні економічні організації Західної Європи
13.4. Регіональні економічні організації країн Східної і Центральної Європи та Азії
13.5. Регіональні економічні організації Америки
13.6. Регіональні економічні організації Африки
Тема 14. Міжнародні та регіональні організації зі стандартизації та сертифікації продукції (робіт, послуг)
14.1. Основи міжнародної стандартизації та сертифікації продукції