Міжнародні організації - Мокій А.І. - 13.5. Регіональні економічні організації Америки

До регіональних економічних організацій Америки належать: Організація американських держав, Міжамериканський банк розвитку, Міжамериканська інвестиційна корпорація, Латиноамериканська економічна система, Латиноамериканська асоціація інтеграції, Карибське співтовариство і Карибський спільний ринок, Карибський банк розвитку, Організація східнокарибських держав, Північноамериканська зона вільної торгівлі, Південний спільний ринок, Андська група, Центральноамериканський спільний ринок, Центральноамериканський банк економічної інтеграції, Латиноамериканська організація з енергетики. Нижче зупинимося на характеристиках тих організацій, які відіграють найвагомішу роль в інтеграційних процесах на Американському континенті.

Організація американських держав (ОАД) - міжнародна організація Західної півкулі Землі. ОАД створено 30 квітня 1948 року на IX Міжамериканській конференції у м. Боготі (Колумбія), де було підписано Статут організації. ОАД створено на основі Панамериканського союзу, який існував з 1890 року.

На сучасному етапі ОАД об'єднує 34 держави: Антигуа і Барбуда, Аргентина, Багамські острови, Барбадос, Беліз, Болівія, Бразилія, Венесуела, Гаїті, Гайана, Гватемала, Гондурас, Гренада, Домініканська Республіка, Еквадор, Канада, Колумбія, Коста-Ріка, Мексика, Нікарагуа, Панама, Парагвай, Перу, Сальвадор, Сент-Вінсент і Гренадіни, Сент-Кітс і Невіс, Сент-Люсія, США, Суринам, Тринідад і Тобаго, Уругвай, Чилі і Ямайка. До 1962 року членом організації була Куба.

У 1971 році створено інститут постійних спостерігачів при ОАД. Своїх представників акредитують 24 держави Європи, Америки та Азії, у тому числі з травня 1994 року - Україна.

Статутні цілі організації визначені як: підтримання миру і безпеки на континенті; мирне врегулювання спірних питань між державами-членами; організація спільних дій проти агресії; розв'язання загальними зусиллями держав-членів політичних, економічних, правових проблем; сприяння соціальному, економічному, культурному розвитку країн-учасниць організації.

Принципи діяльності і структура ОАД визначені Статутом 1948 р. (набув чинності 13 грудня 1951 р.), в основу якого було покладено Міжамериканський договір про взаємодопомогу 1947 року. Проте невдоволення латиноамериканських країн непомірною активізацією військово-політичної діяльності організації призвело в середині 60-х років минулого сторіччя до перегляду Статуту ОАД. На III Надзвичайній міжамериканській конференції (Буенос-Айрес, 1967 р.) було підписано "Протокол Буенос-Айреса" (набув чинності 27 лютого 1970 р.), який доповнив стару редакцію статуту положеннями про посилення соціально-економічної діяльності організації, рівноправне співробітництво, інтеграцію та вніс зміни до структури ОАД.

Згодом, у 1985 році, Статут ОАД було доповнено "Протоколом Картахени", яким визначено концепцію комплексного розвитку, що передбачала ідеологічний плюралізм, заборону економічної агресії, підтримання демократії. У 1992 році підписано "Протокол Вашингтона", що визначав порядок призупинення членства держави у випадку силового відсторонення в ній від влади демократично обраного уряду. У 1993 році Статут доповнено "Протоколом Манагуа", згідно з яким створено Міжамериканську раду з комплексного розвитку з метою забезпечення кращої координації та ефективності програм з боротьби з бідністю.

Вищим органом ОАД є Генеральна Асамблея (ГА), яка визначає загальну політику організації, структуру та функції органів ОАД, затверджує програми та бюджет. Сесії ГА проводяться щорічно в країнах-учасницях ОАД почергово. Рішення ГА приймаються більшістю голосів, за винятком тих випадків, коли згідно з Статутом для прийняття рішень вимагається дві третини голосів. Консультативна нарада міністрів закордонних справ скликається для розгляду особливо важливих питань. При цьому форумі функціонує Консультативний комітет оборони, який складається з вищих військових представників держав-членів ОАД. Діяльність Міжамериканської економічної і соціальної ради спрямована на забезпечення розвитку економічної співпраці між державами-членами. Міжамериканська рада з питань освіти, науки і культури займається питаннями активізації співробітництва і обмінів у сфері освіти, науки, культури.

Міжамериканський правовий комітет, який розміщується в Ріо-де-Жанейро (Бразилія), діє як консультативний орган з юридичних питань, сприяє розвитку і кодифікації міжнародного права, вивчає правові проблеми ОАД. Міжнародна комісія з прав людини також виконує функції консультативного органу ОАД (Вашингтон), її діяльність сприяє дотриманню й захисту прав людини в державах-учасницях.

У межах ОАД створено шість спеціалізованих установ, які діють на основі багатосторонніх міжурядових угод: Панамериканська організація охорони здоров'я (Вашингтон), Міжамериканський дитячий інститут (Монтевідео); Міжамериканська комісія жінок (Вашингтон), Панамериканський інститут історії і географії (Мехіко), Міжамериканський інститут з питань індійського населення (Мехіко), Міжамериканський інститут сільськогосподарського співробітництва (Сан-Хосе, Коста-Ріка).

У структурі ОАД діє Міжамериканська рада оборони, яка займається плануванням колективної оборони континенту. У 1986 році створено Міжамериканський комітет з боротьби з розповсюдженням наркотиків.

З ОАД співпрацює Міжамериканський банк розвитку, а також Міжамериканська комісія з телебачення і Панамериканський фонд розвитку.

Бюджет ОАД складається зі щорічних внесків держав-учасниць (понад 60 % загального обсягу бюджетних коштів вносять США). Місце розташування основних органів ОАД - Вашингтон.

Північноамериканська зона вільної торгівлі (North American Free Trade Area - НАФТА), створена в січні 1994 року США, Канадою і Мексикою, уважається найрозвиненішим інтеграційним угрупованням. НАФТА є найбільшою у світі регіональною зоною вільної торгівлі, яка об'єднує близько 406 млн осіб, сукупний валовий продукт - 10,3 трлн дол. США. Створення зони вільної торгівлі вупівнічно американському регіоні було зумовлено такими чинниками:

- географічним розташуванням країн-учасниць і взаємодоповненням структур національних економік;

- міцними торговельними зв'язками між країнами і виробничою кооперацією;

- зростанням у Канаді та Мексиці кількості підприємств, підконтрольних американським ТНК, впливу канадських ТНК у США, а також посиленням позицій ЄС, Японії та нових індустріальних країн на світовому ринку.

Масштаби економічних взаємозв'язків США, Канади та Мексики на основі взаємної торгівлі характеризуються такими показниками: у США реалізується близько 80 % канадського експорту (20 % ВВП Канади), частка США у загальному обсязі прямих зарубіжних інвестицій в Канаді становить понад 75 %, у Мексиці - 60 %, товари із США складають 65 % обсягу мексиканського імпорту, а в США спрямовується близько 70 % обсягу експорту Мексики.

Угода про створення НАФТА забезпечує регулювання різних аспектів підприємницької діяльності в Північній Америці: інвестиції, гарантії, послуги, права інтелектуальної власності, державні закупівлі, заходи щодо дотримання стандартів, тимчасовий в'їзд для бізнесменів, розв'язання суперечок.

Основними положеннями угоди НАФТА є:

- скасування до 2010 року всіх митних платежів на товари, якими торгують країни-учасниці;

- поетапне скасування значної кількості нетарифних бар'єрів у торгівлі товарами та послугами;

- пом'якшення режиму для північноамериканських капіталовкладень у Мексиці;

- лібералізація діяльності американських і канадських банків на фінансовому ринку Мексики;

- захист північноамериканського ринку від експансії азійських та європейських компаній, які уникають сплати американських мит шляхом реекспорту своїх товарів у США через Мексику;

- створення американсько-канадської арбітражної комісії. Таким чином, угода про створення НАФТА передбачає, що

країни-учасниці збережуть національні митні тарифи в торгівлі з третіми країнами, а у взаємній торгівлі цієї економічної зони після перехідного періоду (10-15 років) відбуватиметься вільний обіг товарів у результаті скасування всіх тарифних і нетарифних бар'єрів. Крім цього, угода сприяє покращанню умов торгівлі послугами, встановленню справедливих правил для взаємних інвестицій і здійснення державних закупівель, створення механізму врегулювання суперечок. Поряд з усуненням тарифів та інших протекціоністських бар'єрів НАФТА обмежує торгівлю деякими товарами та інвестування в певних секторах економіки, які є чутливими до іноземної конкуренції (сільське господарство, енергетика, автомобільна і текстильна промисловість). Поетапне зниження митних тарифів у межах НАФТА відбувається виходячи з базових ставок станом на 1 липня 1991 року.

Разом з тим, НАФТА містить винятки з режиму вільних економічних відносин. Наприклад, зберігається право Мексики на заборону іноземної діяльності в нафтовій промисловості, право Канади на захист окремих секторів інформації (радіомовлення, виробництво кінофільмів, книг), право США на підтримку внутрішніх цін і збереження системи закупівлі сільськогосподарських товарів.

Створення НАФТА було першим етапом реалізації моделі неоліберального управління глобальною економікою і, з одного боку, відбувалося під тиском американських ТНК, з другого боку, - стало відповіддю на посилення регіональної інтеграції в Європі, Південно-Східній Азії, в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. Наступним етапом інтеграційних процесів Північної та Південної Америки вважається ведення переговорів про створення Панамериканської зони вільної торгівлі - ФТАА (Free Trade Area of Americas). У Заключній заяві самміту в м. Квебеку в квітні 2001 року президенти країн - учасниць дійшли згоди щодо:

- уведення принципу демократичності для участі та діяльності у ФТАА;

- фіксації травня 2002 року як дати початку переговорів, січня-грудня 2005 року як терміну завершення переговорів та ратифікації угоди національними парламентами;

- підготовки "міжамериканської демократичної хартії" в межах ОАД з метою захисту представницької демократії;

- підтримки зусиль для зміцнення міжамериканської системи захисту прав людини, боротьби з корупцією, гарантування незалежності судової системи та ін.

Проте багато політичних діячів майбутніх країн-учасниць ФТАА критикують план США щодо інтеграції з Латинською Америкою. Так, у документі "Консенсус Буенос-Айреса" (1997) пропонується спочатку подолати митні бар'єри між самими латиноамериканськими країнами і тільки потім інтегруватися з НАФТА, а також створити механізм регулювання портфельних зарубіжних інвестицій, які негативно впливають на розвиток латиноамериканської економіки з погляду політиків та економістів.

13.6. Регіональні економічні організації Африки
Тема 14. Міжнародні та регіональні організації зі стандартизації та сертифікації продукції (робіт, послуг)
14.1. Основи міжнародної стандартизації та сертифікації продукції
14.2. Діяльність міждержавних організацій у сфері стандартизації та сертифікації продукції
14.3. Міжнародні неурядові організації у сфері стандартизації та сертифікації продукції
Тема 15. Міждержавне регулювання ділової практики та конкуренції
15.1. Міжнародні організації у встановленні правил міжнародної торгівлі
15.2. Діяльність ООН з протидії корупції та хабарництву
15.3. Регіональне співробітництво у боротьбі з корупцією
Тема 16. Наддержавне регулювання міжфірмових економічних відносин
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru