Перед ангарами цього навчального посібника стояло одне завдання - запропонувати студентам чітко викладений, цікавий матеріал з основ сучасної мікроекономіки. Знання мікроекономіки має важливе значення як у повсякденному житті пересічного громадянина, так і у веденні ним бізнесу. Для кожної людини, як споживача, так і працівника, необхідно мати деякі уявлення про те, які рішення будуть для нього найліпшими при купівлі товарів, чи наймі на роботу. Як захистити себе від зниження купівельної здатності грошей, що супроводжує інфляцію? Які професії оплачуються краще і є найменш вразливі для безробіття? Особа, яка розуміє, наприклад, зв'язок між бюджетним і торговельним дефіцитом, з одного боку, і курсами цінних паперів - з іншого, здатна ухвалювати обгрунтованіші рішення про особисті інвестиції, аніж та, яка цього не знає.
Розуміння запільного характеру функціонування економічної системи дає змогу керівникові підприємства краще визначити свою господарську політику. Керівник, який розуміє причини і наслідки інфляції, може ухвалювати, порівняно з іншими, розумніші господарські рішення в інфляційні періоди. Ось чому великі фірми беруть на роботу дедалі більше економістів. Функції останніх - це збір і тлумачення економічної інформації, на основі якої можна ухвалювати раціональні господарські рішення.
Економічні науки, до яких належить і мікроекономіка, є динамічними. Вони змилюються відповідно до змін тенденцій в економічних процесах, у навколишньому середовищі, в світовій економіці, у суспільстві в цілому. Мікроекономіка не є точною наукою. Адже ми не можемо передбачити з абсолютною точністю величину доходу і витрат своєї фірми, як метеорологи не спрогнозують погоду на наступний тиждень з такою точністю, як і на післязавтра. В той же час, фірми планують свою діяльність виходячи саме з принципів мікроекономіки, а не порад астрологів.
Мікроекономіка, не зважаючи на її практичну корисність, є предметом переважно фундаментальним, а не вузькопрофесійним. На відміну від фінансів, менеджменту, маркетингу чи бухгалтерського обліку, мікроекономіка не є наукою про те, як робити гроші. Звичайно, її знання допоможуть керівникам в управлінні підприємством, а простим громадянам у використанні їх особистих фінансів, але це не є її основним завданням. Адже проблеми цієї науки вивчають не з індивідуальної, а з суспільної точки зору. Виробництво, обмін та споживання товарів і послуг розглядають в ній не з позиції банківського рахунку окремої особи, а з позиції суспільства в цілому.
Першочерговим завданням мікроекономіки є систематизація, тлумачення і узагальнення фактів, за допомогою яких перевіряється правильність уже встановлених принципів. Факти, тобто реальна поведінка людей чи фірм у виробництві, обміні і споживанні товарів та послуг, з перебігом часу можуть змінюватися. Ось чому фахівці-економісти повинні постійно звіряти наявні принципи і теорії з економічним середовищем, що змінилося.
Ми написали цей навчальний посібник виходячи з власного досвіду його викладання. Він показав, що мікроекономіка є одним з найцікавіших навчальних предметів для студентів, які хочуть знати і потребують чіткого розуміння того, як можна практично скористатися цими знаннями за межами аудиторії. Йдучи назустріч цим потребам, наша книга пропонує своє бачення мікроеко-номічної теорії, яка наголошує, як на можливості її застосування у вирішенні управлінських завдань фірми, так і у формуванні державної політики.
Той факт, що матеріал, який викладається в "Мікроекономіці" є актуальний, зовсім не означає, що він є вичерпним і складним для вивчення. Ми достатньо попрацювали, щоб зробити його виклад чітким і доступним, а також зрозумілим і захоплюючим. На нашу думку, вивчення мікроекономіки повинно дата студентам не лише знання, а й натхнення до навчання, до відкриття нових вершин у науці. Сподіваємося, що наша книга відповідає цьому побажанню.
При написанні посібника з "Мікроекономіки" приймали участь: д. е. н., професор Буряк П. Ю. (розділи І-VII), к. е. н., доцент Гупало О. Г. (вступ, додатки, розділи І-VII), к. е. н., доцента Дулюк В. Г. (розділи I11-IV), Гнатенко Ю. Г. (розділ VI), Піку-лик О. І. (розділ VII), Рібун JL В. (розділ VI), Сгасюк І. В. (розділи І-VII), старші викладачі Балагурак У. Д. (розділ V), Ковтун Л. П. (розділ II).
Авторський колектив наперед вдячний читачам за зауваження і пропозиції щодо покращання структури і змісту цього навчального посібника, які прохання надсилати за адресою: м. Львів, вул. Коперніка, 3 (кафедра економічної теорії).
ТЕМА 1. ПРЕДМЕТІ МЕТОД МІКРОЕКОНОМІКИ
1.1. Мікроекономіка як складова економічної теорії
1.2. Методи мікроекономічних досліджень
1.3. Предмет мікроекономіки, її суб'єкти та об'єкти
1.4. Нормативна і позитивна мікроекономічна теорія
Розділ II. Основи аналізу попиту і пропозиції
ТЕМА 2. Основи аналізу попиту і пропозиції
2.1. Попит і закон попиту. Крива попиту
2.2. Нецінові фактори зміни в попиті