Мікроекономіка - Буряк П.Ю. - 5.2. Теорія граничної корисності та споживчий вибір

Теорія споживчої поведінки пояснює раціональну поведінку покупця, яка полягає у виборі такого єдиного набору товарів із великого їх різноманіття, який дозволяє споживачеві максимізувати особисту вигоду - одержати максимальне задоволення за фіксованого доходу.

Кожна людина має цілий ряд потреб, які прагне задовольнити, і ці потреби є необмеженими. Проте, можливості щодо їх задоволення є обмеженими. Тому людина в споживчому виборі керується, по-перше, прагненням діяти раціонально, тобто використовувати свій обмежений дохід на придбання тих товарів, які приносять їй найбільше задоволення - максимальну сукупну корисність. По-друге, в своїй споживчій поведінці людина використовує знання переваг тих

чи інших товарів, тобто суб'єктивно оцінює граничну корисність конкретної одиниці різних товарів. По-третє, зупиняючись на тому чи іншому товарі, покупець виходить із розміру доходу, яким в реальності володіє. Останнім фактором, який визначає вибір споживача, є ціни на товари.

Отже, маючи в своєму розпорядженні фіксований дохід, володіючи об'єктивною інформацією про ціни на різні товари та суб'єктивною інформацією про граничні корисності певних

Криві граничної і сукупної корисності для ліків, алкоголю, сигарет

одиниць різних товарів, покупець робить такий вибір між альтернативними наборами, обирає такий єдиний конкретний набір, який дозволяє йому одержати максимальне задоволення (максимальну сукупну корисність), вклавшись в обмежений грошовий дохід.

Ситуація, при якій споживач одержує максимальну сукупігу корисність, тобто ситуація, при якій споживач не може збільшити сукупну корисність, витрачаючи в межах свого доходу більше грошей на купівлю одного товару і менше на купівлю іншого товару, називається споживчою рівновагою. В цьому полягає сутність другого закону Госсена.

Припустимо, що покупець спочатку оцінює корисність товару X вище, ніж товару У. Очевидно, що діючи раціонально, він почне збільшувати споживання товару X і зменшувати споживання товару У. Але згідно закону спадної граничної корисності збільшення кількості товару X супроводжується зниженням його граничної корисності в той час, як із зменшенням кількості товару У його гранична корисність збільшується. В кінцевому випадку повинен встановитись баланс, тобто рівність оцінок граничних корисностей товарів X і У. Саме в цій ситуації їх кількості будуть такими, які забезпечать споживачеві максимальне задоволення. Іншими словами, оптимальний вибір має місце тоді, коли покупцеві невигідно заміняти один товар іншим, невигідно взагалі змінювати структуру споживання, так як будь-яка зміна лише зменшить вигоду споживача.

Американський економіст П. Самуельсон модифікував теорію граничної корисності, пов'язавши ЇЇ з цінами і доходом. Він сформулював наступне правило споживчої рівноваги (максимізації задоволення): споживча рівновага має місце при такому розподілі доходів, коли остання грошова одиниця доходу, затрачена на придбання кожного з видів товарів, приносить покупцеві однакову граничну корисність. Іншими словами, споживча рівновага досягається тоді, коли кожен товар купується в кількості, для якої гранична корисність, одержана споживачем в розрахунку на одиницю вартості одного товару, є такою ж за величиною, як і гранична корисність в розрахунку на одиницю вартості іншого товару.

Математично споживчу рівновагу - конкретний вибір споживача, який максимізує його задоволення, можна виразити формулою:

Л Цх Цу Цг '

де Кх, Ку, Кг - відповідно кількість товарів X, У, Z

ГКх, ГКу, ГКг - відповідно граничні корисності товарів X, У, Z

Цх, Цу, Цг - відповідно ціни товарів X, У, 2.

До досягнення цієї рівності покупець з метою максимізації задо-влення повинен перерозподілити свої кошти на користь додаткової одиниці того товару, у якого гранична корисність на одиницю його вартості є більшою порівняно з іншим товаром.

Розподіл доходу між двома товарами (АГ і У) математично можна виразити рівнянням:

Д = КхЦх + КуЦу (5.3)

ДС Д-дохід

Раціональний вибір споживача повинен відповідати двом умовам: максимізації сукупної корисності та бюджетним обмеженням:

ГКх ГКу . ...

-- =--умова максимізації сукупної корисності,

' Цх Цу (5,4)

Д *= КхЦх + КуЦу - умова розподілу доходу.

Розглянемо цю теорію та її застосування на умовному прикладі. Наприклад, маючи в своєму розпорядженні 10 г. о. доходу, і при цінах на товари Хі У відповідно 2 г. о. і 1 г. о., споживач може придбати наступні доступні альтернативні набори, які складаються з цих товарів (таблиця 5-2). Раціональний вибір споживача полягає у виборі одного із шести, наведених в таблиці 5-2, набору, а саме того, який дозволить йому вкладаючись в 10 г. о. доходу, одержати найбільшу сукупну корисність.

Таблиця 5-2. Доступні споживачеві набори товарів ХІ У

Склад набору

Набори

Кількість товару Х,од.

Кількість товару У, од.

Вартість набору, г. о.

Перший

5

0

5x2 + 0x1 = 10

Другий

4

2

4x2 + 2x1= 10

Третій

3

4

3x2 + 4x1 = 10

Четвертий

2

6

2x2 + 6x1 =10

П'ятий

1

00

1x2 + 8x1 = 10

Шостий

0

10

0x2+ 10x1= 10

Для визначення споживчої рівноваги в нашому прикладі - для вибору єдиного з шести наборів, який складається з товарів X і У, - необхідно володіти інформацією про граничні корисності певних одиниць товарів X і У (ці дані представлені в таблиці 5-3 в другому і четвертому стовпчиках) і про граничні корисності на одиницю вартості цих товарів (ці дані записані у третьому і п'ятому стовпчиках і розраховані шляхом ділення відповідно даних стовпчика 2 на ціну товару Х(2 г. о.) і стовпчика 4 на ціну товару У (1 г. о.)).

Для вибору конкретного набору товарів X і У (із доступних шести) використовуємо правило споживчої рівноваги. Для цього порівняємо граничні корисності на одиницю вартості (дані стовпчиків 3 і 5) перших одиниць товарів X і У. Вони становлять відповідно 36 і 30 ют. Оскільки гранична корисність на одиницю вартості першої одиниці товару X є більшою від першої одиниці У (36 > 30), то раціональний споживач вибере першу одиницю товару X. Його витрати становитимуть 2 г. о. і в розпорядженні залишається ще 8 г. о. доходу (10 - 2), які він продовжуватиме витрачати.

хли-твегтес

Таблиця 5-3. Граничні корисності товарів Хі У (гіпотетичні дані)

Одиниці товару

Товар X (ціна 2 г. о.)

Товар У (ціна І г. о.)

ГК, ют.

ГК на 1г. о.

ют./г. 0. (3)=(2):2г.о.

ГК, ют.

ГК на 1 г. о.

ют./г. 0. (5)=(4):1 г.о.

(0

(2)

(3)

(4)

(5)

Перша

72

36

30

30

Друга

60

зо

24

24

Третя

54

27

21

21

Четверта

48

24

18

18

П'ята

40

20

15

15

Шоста

34

17

12

12

Сьома

26

13

9

9

Восьма

20

10

6

6

Дев'ята

10

5

3

3

Десята

2

1

0

0

Далі порівнюємо граничні корисності на одиницю вартості першої одиниці товару У і другої одиниці товару X. Вони є однаковими - по ЗО ют. Це означає, що споживачеві байдуже, який товар купувати. Якщо дохід, який залишився в його розпорядженні (8 г. о.), є достатній для придбання двох цих товарів, то йому слід їх купувати. Витрати на придбання другої одиниці товару X і першої одиниці товару У складуть 3 г. о. (2 + 1). Придбавши ці одиниці товару (а в сумі одну одиницю товару У і дві одиниці товару X) в розпорядженні покупця залишається ще 5 г. о. доходу (8 - 3), які він далі повинен раціонально витрачати. Для цього порівняємо граничні корисності на одиницю вартості другої одиниці товару У і третьої одиниці товару X. Вони становлять відповідно 24 і 27 ют. Оскільки 27 є більше від 24, то споживачеві слід придбати третю одиницю товару X по ціні 2 г. о. Тепер залишок доходу становитиме 3 г. о. (5 - 2) і знов покупець знаходиться перед проблемою вибору: чи придбати другу одиницю товару Учи четверту одиницю товару XI Для розв'язання цієї проблеми знову порівняємо граничні корисності на одиницю вартості цих одиниць товарів X і У. Гранична корисність на одиницю вартості другої одиниці товару У (24) є такою ж, як і гранична корисність на одиницю вартості четвертої одиниці товару X (24), Споживачеві байдуже, який товар придбати. Якщо він вкладається в 3 г. о. доходу, які ще не потрачені, то йому доцільно на них придбати ці одиниці товарів X і У. Оскільки товар У коштує 1 г. о., а товар X- 2 г. о., то на 3 г. о. доходу, які залишилися, покупець може придбати обидва товари. В кінцевому результаті споживач повністю потратив свій дохід в 10 г. о., придбавши один із доступних шести наборів - набір, який складається з 2 одиниць товару У і 4 одиниць товару X. Розглянутий механізм вибору цього набору представлений в таблиці 5-4.

Таблиця 5-4. Механізм споживчого вибору

Можливості вибору

ГКна 1 г. 0.

Вибір покупця

Залишок

доходу

1-ша одиниця товару У 1 -ша одиниця товару X

ЗО 36

1 -ша одиниця товару X за 2 г. о.

8=10-2

1-ша одиниця товару У 2-га одиниця товару X

зо зо

1-ша одиниця товару У

за 1 г. о. 2-га одиниця товару X

за 2 г. о.

5 = 8-3

2-га одиниця товару У 3-тя одиниця товару X

24

27

3-тя одиниця товару X за 2 г. о.

3 = 5-2

2-га одиниця товару У

24

2-га одиниця товару У за 1 г. о

4-та одиниця товару X

24

4-та одиниця товару X за 2 г. о.

0 = 3-3

Виникає питання: чи правильний вибір зроблений покупцем? Чи цей набір, який складається з двох одиниць товару У і чотирьох одиниць товару Х> максимізує сукупну корисність? Для одержання відповіді на ці питання необхідно підрахувати сукупну корисність всіх шести доступних споживачеві наборів і їх порівняти. Набір з найбільшою сукупною корисністю буде оптимальним, найкращим, для покупця.

Для підрахунку сукупної корисності шести доступних споживачеві наборів (які представлені в таблиці 5-2) використаємо дані таблиці 5-3 (а саме відповідні дані стовпчиків 2 і 4).

Сукупна корисність першого набору, який складається з 5 одиниць товару Ху становить 274 ют. (72 + 60 + 54 + 48 + 40); сукупна корисність другого набору, який складається з 4 одиниць товару X

1 2 одиниць товару У, становить 288 ют. ((72 + 60 + 54 + 48) + (ЗО + 24)), сукупна корисність третього набору, який складається з 3 одиниць товару X і 4 одиниць товару У, становить 279 ют.((72 + 60 + 54) + (30 + + 24 + 21 + 18)); сукупна корисність четвертого набору, який складається з 2 одиниць товару X і 6 одиниць товару У становить 252 ют. ((72 + 60) + (30 + 24 + 21 + 18 + 15 + 12)); сукупна корисність п'ятого набору, який складається з 1 одиниці товару X і 8 одиниць У, становить 207 ют. (72 + (30 + 24 + 21 + 18 + 15 + 12 + 9 + 6)); сукупна корисність шостого набору, який складається з 10 одиниць товару У становить 138 ют. (30 + 24 + 21 +18+ 15 + 12 + 9 + 6 + 3 + 0).

Порівняння сукупних корисностей різних наборів - 274, 288, 279, 252, 207, 138 ют. - показує, що найбільшу сукупну корисність (288 ют.) має другий набір, який складається з 4 одиниць товару Хі

2 одиниць товару У. Цей же вибір був зроблений на основі використання правила споживчої рівноваги.

Отже, раціональний споживчий вибір - це такий єдиний із ряду можливих альтернативних варіантів вибору, який дозволяє одночасно вкластись в обмежений дохід і при цьому одержати максимальну сукупну корисність.

ТЕМА 6. Теорія кривих байдужості і споживчий вибір
6.1. Теорія споживчого вибору і вихідні умови аналізу поведінки споживача згідно концепції кривих байдужості
6.2. Криві байдужості і гранична норма заміщення
6.3. Бюджетні обмеження і бюджетна лінія
6.4. Графічний вираз споживчої рівноваги
ТЕМА 7. Моделювання поведінки споживача
7.1. Зміна оптимального вибору споживача внаслідок цінових змін. Побудова кривих "ціна - споживання", індивідуального попиту та ринкового попиту
7.2. Зміна оптимального вибору споживача в результаті зміни його доходуКрива "дохід - споживання". Криві Енгеля
7.3. Ефект заміщення та ефект доходу
Розділ IV. Виробництво: витрати і результати діяльності фірми
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru