1. Моделі місцевого самоврядування.
2. Побудова місцевого самоврядування в Україні.
3. Форми діяльності територіальних громад.
4. Представницькі органи місцевого самоврядування, депутати місцевих рад.
5. Міський, сільський, селищний голова.
6. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних в містах рад.
1. Моделі місцевого самоврядування
Суб'єктами місцевого самоврядування є:
> територіальна громада;
> мер (голова);
^ представницькі органи місцевого самоврядування (ради); ^ виконавчі органи місцевого самоврядування.
Проблема побудови системи місцевого самоврядування у загальному вигляді зводиться до розподілу функцій і компетенції між суб'єктами місцевого самоврядування і не має однозначного вирішення. Узагальнення світового досвіду у вирішенні цієї проблеми дає можливість визначити декілька основних моделей місцевого самоврядування, які знайшли практичне втілення в різних країнах (табл. 8).
Таблиця 8
МОДЕЛІ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Назва моделі | Характеристика моделі | Умови ефективної роботи моделі |
"СИЛЬНИЙ мер - рада" | Мер, як правило, обирається всім населенням, наділений правом вето на рішення ради. Рада наділена правом відміни вето мера кваліфікованою більшістю. Мер самостійно і одноосібно керує адміністрацією, формує її кадровий склад. Механізм дострокового припинення повноважень мера - місцевий референдум. | Якщо на посаду мера є претендент, який користується підтримкою більшості населення і наділений достатніми адміністративними і управлінськими якостями. |
"слабкий мер - рада" | Мер обирається з депутатів ради. Для прийняття окремих правових актів, призначення чи звільнення посадових осіб місцевого самоврядування (МСВ) мерові необхідна згода ради. Дострокове припинення повноважень мера - з ініціативи ради чи населення. | Якщо неможливо визначити уподобання виборців, або якщо кандидат не має достатніх знань і навичок управління муніципального утворення (МУ). |
"рада - управляючий" | Організація діяльності ради здійснюється головою, який обирається з депутатів ради. Формування адміністрації і керівництво нею відноситься до компетенції управляючого, якого за контрактом наймає рада. | За умов невизначеності у відношенні до претендентів на посаду вищої посадової особи МУ. |
"комісія" | Базується на виборності ряду посадових осіб МСВ і сполучає представницькі і виконавчі функції. Керівники органів і структурних підрозділів адміністрації обираються. Повноваження представницького органу виконує комісія, до складу якої входять всі обрані посадові особи. | Для МУ, які мають достатній кадровий потенціал. |
"мер - загальні збори" | єдина виборна особа - мер (староста), який здійснює повноваження всіх органів місцевого самоврядування, за виключенням місцевого бюджету, звіту про йото виконання і контрольних повноважень, - для цього призначається або обирається скарбник (бухгалтер) | Тільки для МУ, в яких є реальна можливість організації і проведення зборів з максимальною кількістю виборців |
2. Побудова місцевого самоврядування в Україні
В Україні на рівні базових територій (за винятком м. Київ і Севастополь) місцеве самоврядування будується за моделлю "сильний мер - рада" (рис. 11).
Рис. 11. Модель "Сильний мер - рада"
Особливістю місцевого самоврядування міст Київ і Севастополь є відсутність виконавчих комітетів міських рад народних депутатів. їхні функції делеговані відповідним міським державним адміністраціям. Міський голова цих міст обирається територіальною громадою і очолює міську раду народних депутатів. Разом з тим міський голова призначається Президентом України на посаду голови міської державної адміністрації. Таким чином, міський голова міст Київ і Севастополь одночасно є й посадовими особами місцевого самоврядування, і посадовими особами державного управління.
2. Побудова місцевого самоврядування в Україні
3. Форми діяльності територіальних громад
4. Представницькі органи місцевого самоврядування, депутати місцевих рад
5. Сільський, селищний, міський голова
6. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад
3.7. Управління факультативними територіальними одиницями
3.7.1. історичний досвід та особливості функціонування територій із спеціальним статусом
1. Факультативні територіальні одиниці: закономірність виникнення і визначення
2. Класифікація спеціальних економічних зон