Національна економіка: регіональний та муніципальний рівень - Круш П.В. - 5.3.2. Фінансова автономія регіонів

1. Поняття про фінансову автономію.

2. Джерела доходів територій.

3. Класифікація видатків територій.

4. Кількісні показники фінансової автономії.

1. Поняття про фінансову автономію

Перед усіма країнами, в яких практикується розмежування повноважень між різними рівнями влади, постає питання фінансової автономії.

Фінансова автономія - це право і можливість прийняття рішень у фінансовій сфері.

Якщо це право не передбачене законодавством, місцева влада не має фінансової автономії.

Масштаби фінансової автономії території можна визначити за декількома критеріями, а саме:

o право самостійно розроблювання, затверджувати і виконувати місцевий бюджет;

o право податкової ініціативи;

o право створювати позабюджетні, валютні, страхові, пенсійні та інші цільові фонди;

o право здійснювати займи, кредитувати і виступати гарантом повернення кредитів;

o право встановлювання ціни й тарифи на продукцію і послуги комунальних підприємств і державних підприємств, які знаходяться в управлінні місцевої влади;

o право вводити штрафи та інші фінансові санкції;

o право створювання власні фінансово-кредитні установи.

2. Джерела доходів територій

Однією з ознак фінансової автономії є наявність власних, регіональних, джерел доходів. Для з'ясування можливостей місцевої влади в сфері формування власних доходів слід нагадати, що органи регіонального управління є:

o суб'єктом фіскального процесу;

o суб'єктом фінансово-кредитних відносин;

o суб'єктом підприємницької діяльності в сфері надання суспільних послуг;

o суб'єкт майнових відносин.

Як суб'єкт фіскального процесу місцеві органи влади отримують доходи у вигляді податкових надходжень та платежів. їх перелік установлений Бюджетним кодексом України.

Усі податки і збори, які зараховуються до доходів місцевих бюджетів поділяються на три групи, а саме:

місцеві податки і збори. Державою визначений їх перелік і граничні ставки. Конкретний перелік податків і зборів, які здійснюються на даній території, визначають органи місцевої влади;

закріплені податки і збори. Перелік і ставки цих податків і зборів встановлюються державою. Він обов'язковий для всіх регіонів. Надходження за цими податками і зборами закріплені за бюджетами відповідного регіонального рівня на довгостроковій основі;

регульовані доходи - доходи, розподіл яких здійснюється централізовано між різними рівнями бюджетної системи.

Як суб'єкт фінансово-кредитних відносин місцеві органи влади можуть отримувати доходи у вигляді кредитів. Крім того, вони можуть самі виступати в ролі кредитора, розміщуючи таким чином тимчасово вільні кошти.

Як суб'єкт підприємницької діяльності в сфері надання суспільних послуг місцеві органи влади можуть отримувати прибуток. Треба зазначити, що цей вид доходів місцевих органів влади потребує негайного врегулювання. Тому є дві причини. По-перше, місцеві органи влади є монополістами у цій сфері. З року в рік скорочується перелік послуг, які громадяни отримують від органів влади безкоштовно. Механізму громадського впливу на цей процес практично немає. По-друге, надходження за надання послуг потрапляють не до "загального казана" регіонального бюджету, а на субрахунки тієї структури, яка надає послуги. Тобто ці кошти йдуть на фінансування потреб конкретної управлінської структури, а доходи регіону фактично не збільшуються.

Як суб'єкт майнових відносин місцеві органи влади можуть отримувати дохід з продажу майна, а також у вигляді оренди майна, нерухомості і земельних ділянок. Як правило, за територіальною ознакою виділяють два суб'єкти власності: держава і муніципалітет. Відповідно сформовані такі форми власності: державна і комунальна (муніципальна). Фактично право комунальної власності в Україні почало здійснюватися з прийняттям Постанови КМУ № 311 від 5.11.1991 р. "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською власністю і власністю адміністративно-комунальних одиниць (комунальною власністю)". На відміну від світової практики, в Україні комунальна власність сформувалася на безоплатній основі. Крім того, суб 'єктами комунальної власності, відповідно до постанови, стали області, міста Київ і Севастополь та їхні райони, райони, міста, села, селища. Натомість суб'єктами комунальної власності в переважній більшості країн є муніципальні утворення.

У процесі розподілу об'єктів комунальної власності чільні позиції зайняли області, а також міста Київ і Севастополь. Так, постановою визначений перелік об'єктів, які на безоплатній основі передавався у власність областям, містом Київ і Севастополь. Подальший розподіл власності між територіальними утвореннями нижчого рівня відбувався за рішенням виконкому ради народних депутатів вищого рівня.

Усі доходи, які формуються в регіоні відповідно до рішень регіональної влади, називають власними доходами територій.

Власні і закріплені доходи формують основу фінансової автономії території.

3. Класифікація видатків територій

Видатки територій можна класифікувати за декількома ознаками.

Залежно від спрямованості видатків вони поділяються на поточні видатки і видатки розвитку.

o Поточні видатки деякою мірою можна порівняти із "соціальною амортизацією": вони покривають витрати на підтримання соціальної інфраструктури регіону на рівні, гарантованому державою.

o Видатки розвитку можна порівняти із "соціальною інвестицією": вони спрямовуються на розвиток соціальної і господарської інфраструктури регіону.

Залежно від місії регіону в здійсненні видатків вони поділяються на власні, обов'язкові і делеговані.

o До власних видатків відносять видатки, рішення про здійснення яких регіональні органи влади приймають одноосібно.

o До обоє 'язкових видатків відносять видатки, які здійснюються з місцевих бюджетів, а їхній перелік і розміри визначаються відповідно до встановлених державою нормативів.

o До делегованих видатків відносять видатки, які делегуються одним рівнем влади іншому з передачею відповідних фінансових ресурсів.

4. Кількісні показники фінансової автономії

Фінансова автономія території полягає в можливості території власним коштом вирішувати питання, які належать до її компетенції.

Потоки фінансових надходжень до регіону і потоки регіональних витрат показано на схемі (рис. 20).

Аналіз співвідношень величин а,Ь, с,й дає можливість визначити рівень фінансової автономії місцевих органів влади. Далі наведемо систему кількісних показників (х;) рівня фінансової автономії місцевих органів влади.

Частка, видатків на реалізацію власних повноважень - характеризує обсяг функцій, непідконтрольних державі. Це є рівень автономії місцевих рівнів влади:

Частка обов'язкових видатків - характеризує обсяг завдань, які виконуються місцевими органами влади під контролем держави на рівні встановлених ним єдиних державних стандартів. Показник характеризує масштаби втручання державної влади в сферу діяльності місцевої влади. Якщо місцева влада не здатна забезпечити фінансування обов'язкових видатків на рівні державних стандартів, то держава надає необхідну допомогу:

Частка видатків на забезпечення делегованих повноважень - відображає обсяг завдань державної влади, делегованих для забезпечення місцевим органам влади. Витрати місцевих органів влади на реалізацію делегованих повноважень у повному обсязі компенсує той орган влади, який делегував ці повноваження:

Частка власних доходів у доходах місцевих бюджетів - відображає ступінь залежності джерел доходів органів місцевої влади від їхньої власної діяльності і власних рішень. Є найбільш універсальним показником рівня самостійності місцевих бюджетів:

Частка закріплених доходів - є показником рівня самостійності місцевого бюджету з урахуванням наданої їм державою на довгостроковій основі додаткової дохідної бази:

Відношення власних доходів і обов'язкових витрат - визначає ступінь свободи у прийнятті рішень за витратами:

Ступінь залежності від окремих джерел - універсальний показник реальної фінансової автономії місцевих органів влади. Місцеві органи влади не можуть потрапляти в залежність до певних соціальних груп, які формують джерела доходів.

1. Поняття про фінансову автономію
2. Джерела доходів територій
3. Класифікація видатків територій
4. Кількісні показники фінансової автономії
5.3.3. Інститут місцевих бюджетів в україні
1. Основні принципи формування бюджетної системи
2. Місцевий бюджет у бюджетній системі
3. Власні, закріплені і регульовані доходи місцевих бюджетів
4. Бюджетний кодекс України про видатки місцевих бюджетів
5.3.4. Складання, затвердження і виконання місцевого бюджету
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru