Постійний контроль за забезпеченням охорони державної таємниці зобов'язані здійснювати керівники органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій.
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що розміщують замовлення у підрядників, зобов'язані контролювати стан охорони державної таємниці, яка була передана підрядникам у зв'язку з виконанням замовлення.
Органи державної влади, яким рішенням державного експерта з питань таємниць було надано право вирішувати питання про доступ органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій до конкретної секретної інформації, зобов'язані контролювати стан охорони державної таємниці в усіх органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, які виконують роботи, пов'язані з відповідною державною таємницею, або зберігають матеріальні носії зазначеної секретної інформації.
Служба безпеки, відповідно до Закону України "Про Службу безпеки України", має право контролювати стан охорони державної таємниці в усіх органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, а також у зв'язку з виконанням цих повноважень одержувати безоплатно від них інформацію з питань забезпечення охорони державної таємниці. Висновки Служби безпеки України, викладені в актах офіційних перевірок за результатами контролю стану охорони державної таємниці, є обов'язковими для виконання посадовими особами підприємств, установ та організацій незалежно від їх форм власності.
6.5. Відповідальність за порушення законодавства про державну таємницю
Згідно із ст. 212-2 "Порушення законодавства про державну таємницю" Кодексу України про адміністративні правопорушення, несуть дисциплінарну, адміністративну та кримінальну відповідальність посадові особи та громадяни, винні у порушенні законодавства про державну таємницю. Порушення законодавства про державну таємницю включає:
1) недодержання встановленого законодавством порядку передачі державної таємниці іншій державі чи міжнародній організації;
2) засекречування інформації:
– про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту;
– про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, які сталися або можуть статися та загрожують безпеці громадян;
– про стан здоров'я населення, його життєвий рівень, включаючи харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти та культури населення;
– про факти порушень прав і свобод людини і громадянина;
– про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб;
– іншої інформації, яка відповідно до законів та міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, не може бути засекречена;
3) безпідставне засекречування інформації;
4) надання грифа секретності матеріальним носіям конфіденційної або іншої таємної інформації, яка не становить державної таємниці, або ненадання грифа секретності матеріальним носіям інформації, що становлять державну таємницю, а також безпідставне скасування чи зниження грифа секретності матеріальних носіїв секретної інформації;
5) порушення встановленого законодавством порядку надання допуску та доступу до державної таємниці;
6) невжиття заходів щодо забезпечення охорони державної таємниці та незабезпечення контролю за охороною державної таємниці;
7) провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, без отримання в установленому порядку спеціального дозволу на провадження такої діяльності, а також розміщення державних замовлень на виконання робіт, доведення мобілізаційних завдань, пов'язаних з державною таємницею, в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях, яким не надано спеціального дозволу на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею;
8) недодержання вимог законодавства щодо забезпечення охорони державної таємниці під час здійснення міжнародного співробітництва, прийому іноземних делегацій, груп, окремих іноземців та осіб без громадянства і проведення роботи з ними;
9) невиконання норм і вимог криптографічного та технічного захисту секретної інформації, внаслідок чого виникає реальна загроза порушення цілісності цієї інформації або просочування її технічними каналами тягне за собою накладення штрафу на громадян від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від трьох до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення з числа передбачених частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, – тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від п'яти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Кодексом України про адміністративні правопорушення за порушення законодавства про державну таємницю передбачено накладання штрафу на громадян у розмірі від одного до трьох, а на посадових осіб – від трьох до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При повторному протягом року порушенні вказаного вище законодавства, за яке винну особу вже було піддано адміністративному стягненню, на неї накладається штраф – на громадян від трьох до восьми, а на посадових осіб – відповідно від п'яти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Розділ 7. КОМЕРЦІЙНА ТАЄМНА ІНФОРМАЦІЯ
7.1. Розвиток, значення та сутність комерційної таємниці
7.2. Охорона комерційної таємниці органами державної влади
7.3. Правовий захист комерційної таємниці
7.4. Відповідальність за порушення законодавства про комерційну таємницю
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 8. ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ
8.1. Види та класифікація джерел інформації для аналізу
8.2. Звітність підприємства як основне джерело інформації